Rådasand vs biltema sand

Hei!

Noen som kan komme med forskjellig innspill ? =) Hva ville du anbefalt av rådasand 0,4-0,8mm og biltema ? =)
Rådasanda er 0,4-0,8 mm er litt grovere enn Biltemasanda. Den er også litt mørkere, og litt mer spraglete i fargen. Prisen er mye det samme, men Rådasanda støver veldig om den ikke skylles først. Biltemasanda er ikke nødvendig å skylle før den brukes, så fremt til at man ikke virvler opp for mye under fylling av vann.

Det er vel litt smak og behag hva man velger, jeg ser ingen store fordeler eller ulemper når de 2 sandslagene settes opp mot hverandre.

Jeg har nå Biltemasand i alle mine kar, og har tidligere brukt Rådasand 0,4 - 0,8 mm. Jeg liker fargen på Biltemasanda best, men det er jo kun en smaksak. Rådasanda passer veldig fint til den slimlinebakgrunnen som heter Rød greiss forresten.
Jeg bruker Rådasand...er veldig fornøyd med det. Biltemasanden syns jeg blir litt "kjedelig", det er mye mer liv og fargespill i Rådasand. En herlig varm fargeblanding, som jeg ser det. Veldig pent mot grønne planter. Men hvis du ønsker veldig lys sand, er biltemasand tingen !
Hei, er helt nybegynner, og stilte det samme spørsmålet for litt siden. Jeg har blandet de jeg. 0,8-1,2 råda og Biltemasand, synes det gir liv og litt mer farge i sanden. Skal bli spennende og se når fisk begynner og rote i bunnlaget....
Hvordan er planteveksten i de forskjellige?
Du trenger uansett noe plantenæring/substrat i bunnlaget for god plantevekst. Enkelte planter kan få litt problemer med røttene om substratet blir for tett, men der er det kornstørrelsen som er viktig, ikke om det heter biltemasand eller råda.
Jeg sverger til Rådasand i alle mine akvarier.

Grunnen til det er at den både er fin å se på, gir bra bilder om man vil fotografere fiskene, samt har perfekt kornstørrelse på 0.4--0.8 mm.

Biltemasand har jeg prøvd en gang og aldri mer!
Enig i at Biltema sanden er litt "kjedelig" i fargen, men syns samtidig den er ganske fin. Ser tropisk og sand-strand aktig ut. Jeg bruker den i alle mine kar fordi jeg vet at den ikke støver - så jeg trenger ikke kløne rundt med å vaske den først, og corydoras og andre sand-silende arter syns den er heeelt ypperlig. Fargern er ganske lys men har lett for å se veldig mørk ut i for eks et sortvannskar - så den "gjenspeiler" lyset i akvariet godt vil jeg tro.

Jeg har hatt svart rådasand, en ganske grov type. Den var utrolig fin men også veldig kvass. Det var rett og slett vondt å holde på med den.

Jeg liker veldig godt Biltema-sanden, men et enda rimeligere alternativ er sanda fra Jula. Funker fint den også.

Har bunnlagsnæring (eller torv) og sandsnegler, så planteveksten er upåklagelig
Sissimor: har du link til denne sanden fra jula?
jeg var akkurat på vei ut for og handle sand til mine 6 reolkar.. men vet ikke hvilken sand jeg skal kjøpe.
takk Spock...

noen som kan gi meg litt info om denne sanden.. feks om den må vaskes før den skal oppi karene... er det bare tur og kjør,likt som med biltemasanden?
hvordan er denne sanden i fargen i forhold til biltemasanden?

+/- forhold til biltema?
Plussmedlem
Coryalba
Biltemasand har jeg prøvd en gang og aldri mer!:(


Hvorfor det, egentlig? Var det noe spesielt med den...? Jeg har lenge vært utrolig glad i den sanden, så det hadde vært interessant å høre hva du erfarte som ikke var bra.
Inaktiv bruker
Jani, bare skyll den litt, den er ganske bra. Har den i ene karet selv.
Jeg skyller ikke sanden fra Jula; bare tut og kjør. Føles, og ser veldig lik ut, som den fra Biltema, men er muligens litt finere...
takk takk... da blir det en tur ut til jula etter middag
Så dere sier at jeg ikke trenger å skylle biltemasande? Dette er virkelig gode nyheter må jeg si
Næmen så late dere er da ? Sandskylling går jo nesten helt av seg selv...setter bare en bøtte i dusjen og stikker slangen ned til bunnen. Skyller all sand/grus, jeg, uansett hvor "ren" og støvfri den påståes å være så kommer det alltid litt.
SilverShaded
Næmen så late dere er da ? ;-) Sandskylling går jo nesten helt av seg selv...setter bare en bøtte i dusjen og stikker slangen ned til bunnen. Skyller all sand/grus, jeg, uansett hvor "ren" og støvfri den påståes å være så kommer det alltid litt.


Godt poeng... Men etter å ha drevet med akvarier siden guttedagene - så aner jeg faktisk ikke hvor mye sand jeg har stått å vasket igjennom årene! Det er ikke få skal jeg si deg hehe ))
Andrè Nyborg
... så aner jeg faktisk ikke hvor mye sand jeg har stått å vasket igjennom årene! Det er ikke få skal jeg si deg hehe :)))


Takk i like måte ! Tør ikke engang tippe på hvor mange kilo sand og grus som er båret, vasket og båret enda litt til. Men...det lønner seg, har jeg funnet ut. Aldri tåkevann...mmmm..
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap