Røtter fra naturen

Hei.har lest en plass att det er en type man bør bruke. Husker ikke hvem. Noen der ute som kan hjelpe ?
Redmore, men det finnes flere..
Tror noen bruker fra epletrær også men er ikke sikker..
Glennster
Hei.har lest en plass att det er en type man bør bruke. Husker ikke hvem. Noen der ute som kan hjelpe ?

Mener du røtter fra norsk natur? Da skal du iallefall ikke bruke fra nåletrær. Jeg personlig ville ikke brukt noe annet enn eik og bøk. Dette pga eik og bøk har et naturlig høyt innhold av garvesyre som virker preserverende, og gjør at rota ikke går i oppløsning eller råtner med en gang. Det er viktig å tenke på, for man vil jo ikke putte en diger forurensningskilde som råtner fort i karet og risikere dårlige vannverdier.

Personlig foretrekker jeg de harde treslagene fra tropiske strøk, såkalte mangroverøtter. De har en holdbarhet på flere år, da de har høyt innhold av garvesyre. Noen har mer enn andre, og kan gi litt ph-senkning som resultat. For min del var det bare ønskelig.

Det finnes også såkalte redmoore-røtter, tynnere og mye lysere i fargen og med lengre grener enn de mer kompakte mangroverøttene.
Nedtur at man ikke kan bruke (særlig mange) røtter fra norsk fauna.
Har ett område med vilt mange røtter jeg kunne tenkt meg å bruke.
I "gamle" dager brukte vi røtter funnet i myrer. Gamle røtter som gadd ligget årevis i en myr er renset for kvae etc, inneholder konserverende syre og synker da den er vanntrukken.
Tilfeldig bekjentskap
© Grethe Leo
Reklame for plussmedlemskap