Hei! Jeg skal sette opp en 120x50x50, men forventer at jeg først vil finne formen når jeg kjenner flere av artene jeg skal sette inn. Så langt er det Endlers som sitter i førersetet.
Håper jeg kan få til en grunn som jeg kan gjøre det meste på uten alt for store inngrep etterhvert. Foreløpig oppbyggingstese er, fra bunn til topp:
- 2-3 lag med myggnetting jeg har liggende for å lage en grunnleggende støtsikring
- Varmekabler, kanskje (kan disse erstatte varmekolbe..?)
- Et veldig begrenset lag med plantesubstrat
- Sand/noe sand
- Grus/noe grus
- Eventuelle steiner/røtter
Foreløpig designide er å lage et enkelt grunnlandskap med sand/grus/begge, og begynne med kanskje 30x30 med planter og skjul som passer Endlers. Antagelig i en slak bakke/på en haug.
Jeg håper å få høre litt anbefalinger rundt kuperte landskap (ifm utsklidning/oppbygging) og dette med grunnoppbygging som antydet over. Lurer også på dette med varmekabler, selv om det ikke inngår i de konkrete planene enda, og jeg er litt skeptisk. Men er det lurt å ha bør det jo tas med nå, før karet settes opp.
Til slutt, tilbake til trådtittelen: Er det andre som har innredet større akvarier etter sankassepeinsippet? Jeg kommer selvsagt til å tenke igjennom nye ting før jeg putter dem oppi, men spent på om noen har gjort dette før, og eventuelt har noen erfaringer om hva man bør tenke på for å unngå blemmer underveis og ivareta flest muligheter.
---
Kan jo ta med egen erfaring: Har kun satt opp en 30L med grusbunn, javamose, anubias, en liten rot og stein/skjell.