Tv-seksjon med innebygd akvarie

Heisann. Bygde mitt første akvarium på 85 liter her i høst, og det ble kjempebra, fikk smaken på å bygge selv og det ble bygd i plexi, noe jeg har god tilgang på via jobb. Har en ny plan i hodet mitt, og har sittet i to dager og tegnet det i 3D på pc her nå.

Ideen er et akvarium bygd i plexiglass (12mm tror jeg) og ei hvit pulverlakkert aluramme rundt hele bygget. To glasshyller for dekoder, forsterker osv (glasshyllene er enda ikke tegnet inn)... Vannvolumet (ikke tatt høyde for sand) blir på ca 360 liter. Hele reolen er 300cm bred, 46cm høy oh 51cm dyp.

Det er nok noen endringer som må gjøres i designet for at det skal fungere i praksis, men ideen og måten det skal se ut er spikret i hodet mitt... Hvis man utfører alt med notorisk nøyaktighet på millimeternivå, hvilke utfordringer ser dere med dette designet? Hvor må det plasseres sirkulasjonspumper for at dette skal fungere?

Tanken er en løs topplate i glass, den skal kunne taes av for å deretter komme til inni akvariet for vask, osv. Hver av de tre tankene skal også ha et lokk som hindrer at vann fordamper og gjør det tett, disse blir bare liggende oppå veggene inni metallramma, og vil da ikke bli synlig. Hvor ledninger og hvordan mating skal foregå har jeg ikke funnet ut enda. Vurderer også ei foliestripe i toppen av alle karene for å skjule vannkanten.

Vil gjerne ha tilbakemeldinger på hva dere synes om designet
Kjappe tanker : Artig projekt !
Hvordan har du tenkt at vannet skal bli oksygenert, hvis alt er tett ?
Hva med filtrering ?
Det blir en utfordring å få tilfredsstillende sirkulasjon gjennom hele benken.
Du må ha tilgang til hvert enkelt rom for vedlikehold, så topp-platen må vel deles opp ?
Du må vel ha lys liggende på topp-glassene...vil det ikke bli forstyrrende å ha lys under TV'n ?
Hele topplaten blir en stor glassplate, den blir ca 30kg tung, så denne må løftes opp og av. Denne folierer jeg hvit på undersiden (jobber med folie) slik at man ikke ser ned i akvariet, og da heller ikke ledstripene som blir montert der.

Som sagt blir alle de tre rommene mulige å komme til da alle har hver sitt løse lokk.

Holder det ikke med luftpumpe inn i tanken, som blåser bobler inn i vannet? Tenker å evt ha en filtreringspumpe som både renser vann og sirkulerer i hvert av de tre store kassene? Må sikkert ha en varmekolbe i hver og en også tenker jeg. Har en Eheimpumpe på det akvariet jeg har nå og den fungerer meget bra.
Min første tanke var: Megafett, vil ha!

Min andre var: OMG, vedlikeholdshel....

Men jeg har fremdeles lyst på det, om følgende endringer kunne vært gjort:
- Egne lokk til de tre karene
- Erstatte rør med DIY-filter, gjerne "rør-i-rør" for enkelt vedlikehold
- Sirkulasjon drevet av en powehead/bøttefilter og egne innvendigfiltre i hvert kar rettet mot filterrøret for økt filtreringstrykk.

Ting jeg ellers hadde hatt lyst på til det oppsettet:
- LED-lys (for planter) skråstilt mot baksiden.
- Sunrisefunksjon el.l. på lysene

Hold oss orientert
Du kan vel ikke løfte av hele glassplata hver gang du skal nedi et kar for å mate eller gjøre andre ting ? Da må jo TV'n også bort hver gang... fryktelig tungvindt. Og den plata blir jo så lang og tung at det vil bli vanskelig for 1 person å fjerne den. Ukentlige vannbytter og vedlikehold blir ikke enkelt...

Du har altså ikke tenkt å ha planter i akvariene ? Tenker lysmessig...undervanns-LED er bare til "pynt".

Ser ikke helt for meg at det blir fint med så mye bobler at vannet/fiskene får oksygen nok bare av det. Det vil nok støye en del også. Og uansett må du jo da ha ventilasjon slik at all lufta kan komme ut igjen.

Ja hermetisk tett blir det jo ikke, men erfarte fort at uten lokk så fordampet det mye vann med 25grader i vannet på mitt akvarium... Jeg skal ikke ha undervannsled, men ledlys som belysning montert i toppen og lyser ned for pen jevn belysning plantene mine lever fint i akvariet jeg har nå kun med ledbelysning, kan også ordne noen armaturer med lysrør for bedre lys dersom det trengs, og det er fullt mulig å gjennomføre. Nå bytter man vell ikke vann hver uke? Bytter ca en gang i mnd på det akvariet jeg har nå og det fungerer bra ser det ut til. Topplaten blir på 30kg som sagt, og tv vil bli veggmontert så kun pynt og en duk eller lignende som blir liggende der, og ser ikke problemet med at samboeren hjelper meg med å løfte av glassplaten en gang i blandt?

Men skjønner hva dere tenker på, hadde bare vært kult å bygd noe sånt. Men hvis dere ser kun på kontruksjonen av selve tanken, tror dere det går bra og få nok sirkulasjon i tanken med ei pumpe i hver tank?
Her er noen bilder av mitt eksisterende akvarium.
Jo, man bytter vann hver uke ! Minst 1/3 av vannet, for å holde kontroll på både organiske og uorganiske avfallsstoffer i vannet. Ellers risikerer man fort at det bygger seg opp stoffer som kan føre til sykdom og mistrivsel for fiskene.

Jeg skjønner at du har LED-lys over karet ditt...har det selv. Men i det lukkede systemet du skisserer her, er elektrisitets-aspektet ikke like enkelt. Å ha LED under de lokkene ville bli så vått at det er jevngodt med nedsenket LED. Har aldri sett undervanns-LED som kan være tilfredsstillende for planter. Så hvis du skal ha planter, må du nok ha en annen løsning.

Det ville nok gå an å få nok sirkulasjon og filtrering med et innvendig filter i hvert kar, men hvordan det ville gå med flyttingen av vann mellom tankene er et annet spørsmål. Personlig ville jeg nok valgt utvendig filtrering/temperering og skapt strøm ved hjelp av powerheads.
Med vedlikehold tenker jeg også på algeskraping Hvorfor må du ha en heldekkende plate?

Sirkulasjons- og filtreringsmessig ville jeg helst hatt et bøttefilter som frakter vann fra "bunnen" til høyre til "toppen" enten du tar filter i rørene eller ikke. Om du da også har filter tilsvarende tankstørrelsen i hver seksjon burde du være innafor skulle jeg tro?

I.f.m. fordamping gjorde et lokk med 15% lufteåpning underverker for min 30l. Fra 1 cm i døgnet til neglisjerbart.
Takker for mange gode synspunkter og tips, dette er jo bare en skisse av en ide i hodet mitt, mulig det er håpløst å gjennomføre på en elegant måte, men jeg liker utfordringer og dette er noe som må planlegges nøye før man begynner på noe som helst.

Ledlysene jeg tenkte å bruke er så godt som vanntette og tåler store mengder fuktighet. De er også lette og bytte ut. Vil få noe naturlig belysning, ikke direkte på karet, så dette skulle vell hjelpe planter litt? Ledningsnett kan jeg legge inn i selve ramma på akvariet da det er god plass der til å tre ledninger inni.

Jeg trenger vell ikke heldekkende plate hvis dere mener jeg ikke gjør det, som dere sikkert skjønner har jeg ikke all verdens erfaring med akvarium enda, og derfor spør jeg jo om litt tips og meninger

for å bytte vann må jeg vell bare ordne meg med ei pumpe med slange på så jeg får pumpet vannet til toalettet, og ordne meg en overgang fra vaskemaskinkrana for å fylle vann tilbake igjen? Skulle være en enkel patent å konstruere.

Kanskje man kan montere en kran med utvendig stengeventil og gjengbart endestykke på ene bakveggen for å bytte ut vann? Slik at man kan koble seg på med en slange uten å fysisk inn i karet?

Må tenke ut en smart løsning for å kunne fore fisken uten at man må demontere noe.

Jeg har tro på at det går an å bygge dette akvariet hvis man tenker seg godt om, og man får litt gode råd før man begynner...

Takker for tips om bøttefilter, skal lese meg opp på dette, får man sirkulasjonspumper man kan kjøre vannet i slanger? Kan f.eks kjøre vann med trykk i en blank slange inn i rørene mellom karene for å skape strøm i rørene, skjule pumpe på bunn og skjule slange med planter.
Bare kjekt å få "troubleshoote" i et så kult prosjekt som dette!

Litt "skyting" fra hofta:

- Det er problematisk å kjøre vann direkte fra ledningsnettet, i forhold til bl.a. temperatur og klortilsetting som kan komme som russisk rulette fra vannverket. Det er likevel mulig å finne et godt kompromiss, men du bør nok lese en del vannbytterrelatert før du velger et design for dette.

- Villig til å ofre midtakvariet som vannluftingstank?

- Siden du snakker om å gjøre inngrep "rørleggermessig": Kunne det vært installert et automatisk system for vannskift til et avløp, slik at man kunne ha kontinuerlig vannbytte? Da ville man kanskje kunne kutte ny vannmengde til et nivå hvor man slapp å være redd for plutselig endringer i kranvannet.

- Merk deg at alle klare plastoverflater vil raskt få et biobelegg, så de vil ikke holde seg klare lenge. Dette gjelder også veggene og indre rør, så tilgang for vedlikehold er viktig om du ikke skal farge plasten(kutte lystilgang).

- Om du baserer vedlikehold på en ekstra person vil du halvere anledningene du har til vedlikehold og adgang til tanken. Ganske vesentlig, derfor tenker jeg delte topplater. Hadde vært kulere med helglass, da

- Ville det ikke vært kjekt å kunne ha litt rikt planteliv? Vil kunne mykne belysning også, og gi et grønnskjær i stuen. Ganske zen Men skjønner om du vil gjøre det enkelt, og de plantene du har i tanken din er vel blant de som vokser i alt lys omtrent.


Håper du holder koken og kan dele detaljer og fremgang her, så får vi også vite hvordan vi kan mekke dette!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap