Storauksjon trondheim akvarieklubb 24/10

Storauksjon retningslinjer:
Sted: Nidarvoll skole (se eget kart som kommer på klubbsiden).
Innlevering starter kl. 09.30 og stenger kl.11.30. Møt opp i god tid!
Objektene blir kontrollert og TAK forbeholder seg retten til å avvise enkelte objekt hvis
kvalitet, posetype ect ikke er tilfredstillende! TAK kan også slå sammen poser hvis disse er
pakket i for få/lite kvantum. Usolgte objekt blir satt til sides og tatt frem en gang til på slutten
av auksjonen, selges de da ikke må disse hentes av selgeren.
”Nybegynnerkurs, oppsett av akvarium” med spørsmål og svar kl. 11.30 – kl. 12.00
Mikrofisk stiller med utsalg.
Hva kan selges:
Alt innen akvariestikk og akvarierelaterte produkter. Kvaliteten skal være god, om det gjelder
fisk, planter, utstyr ect.
Generelle retningslinjer:
Minstebud på innleverte objekt starter minimum på 25,- Det vil si at selgere må pakke poser
slik at man kan forvente å oppnå denne summen eller høyere. (mindre kvanta ect kan selges på
ordinære medlemsmøter!) Akvarieposer eller tilsvarende skal benyttes! Brødposer ect vil bli
avvist, og det hjelper ikke å bruke flere sammen! Posene må ikke ha heldekkende trykk på
begge sider! (må ha innsyn) Gjennomsiktige akvarieposer kan kjøpes på medlemsmøtene, på
storauksjonen eller ved å kontakte Mikrofisk på mob: 90629241. Se eget punkt for poser!
20% av salgsprisen går til TAK! Husk kontant betaling, ta med mynt.
Fisk:
Akvariefisk som ser syke ut, har skader eller andre deformasjoner vil bli avviste. Også fisk
som er vesentlig manipulert, slik som fargeinnsprøytning, papegøyefisker, ekstreme slørhaler
ect. Fisk med eller som kommer fra akvarium med sykdom skal ikke medbringes til
auksjonen. Fisk som normalt lever i par, foretrekkes innlevert parvis og stimfisk bør leveres i
et minimumsantall. Uansett må posene pakkes slik at de forventes minimumsprisen på 25,-
Fiskene kan likevel pakkes i flere poser, men festes sammen til et objekt! Ikke overpakk
posene, det kan bli en lang dag for våre små. Yngel må vurderes fra fiskeart til fiskeart, men
det er viktig at disse ikke medbringes under sin kritiske oppvekstfase.
Planter:
Plantene skal være frisk og ikke se ”slitne” ut! Gruppeplanter skal pakkes i velfylte poser,
pakkede enkeltplanter må forventes å oppnå minsteprisen! Posene pakkes uten vann.
Utstyr og akvarier:
Selger er ansvarlig for at alt av teknisk utstyr fungerer som normalt, evt defekter/mangler må
opplyses og påføres salgslappen på objektet. Akvarium må være tette. Utstyr og akvarium må
være rengjorte!
FÓr og medisin:
Dette er som ferskvare og regne. Taes kun med på auksjonen hvis det fremdeles er hermetisk
lukket og holdbarhetsdatoen fremkommer og ikke er utgått.
Annet:
Stein , sand, grus og røtter må være rengjorte og fri for alger. Kvantum og størrelse må
forvente minimumspris.
Poser:
1. Benytt akvarieposer og ikke brødposer ect.
2. Posene skal ha innsyn, dvs ikke ha heldekkende trykk på begge sider. Benytt helst helt
gjennomsiktige poser. Kontakt Mikrofisk på mob: 90629241.
3. Benytt samme vann i posen som fra det akvariet fisken kommer fra.
4. Bruk lite vann og mye luft i posene! Ca: 1/5 vann, resterende luft.
5. Posene skal forseglet med strikk, ikke hyssing eller tape.
6. Ikke putt for mange fisker i posen, benytt heller flere og fest dem sammen til et objekt.
7. Benytt doble poser der det er nødvendig.
8. Benytt bøtter eller lignede for større fisk.
9. Benytt syltetøyglass, soddbøtte eller isboks for fisker som har stor sjanse for å ta hull
på posen.
10. Merk posen godt med egen lapp, benytt vannfast tusj eller penn. Selger navn, fiskeart
(latinsk og/eller populærnavn), antall og fordeling av kjønn der det lar seg gjøre. Og
minstepris! (min. 25,-) Utstyr merkes med relevant informasjon. Påskrift/lapp må ikke
hindre innsyn i posen.
Møt opp og gjør en god handel og en hyggelig akvarieprat!
Husk kontanter!

Mvh styret:
Hva tar folk med?
Jeg tenker å ta med meg et par Betta Channoides (se her også)og sikkert en del småtterier jeg har liggende som ikke blir brukt

Håper noen tar med seg planter.
Jeg skal ha med levendefor i bøtter og spann Dafnier, grindalsorm, mikroorm, eddikål og springhaler.
Selger disse som kiosk objekter utenfor lokalet i pauser.

Må komme tilbake til fisk, vet at jeg skal ha med et lekspar ancistrus med en hann i størrelse xxl.
Mer opplysninger på posen
Hadde det ikke vært en fordel om det på posene med yngel/ungfisk også sto hvor stor fisken blir, og minimumstørrelse på akvarie? Hadde vært så mye enklere å sortere ut hva man kan kjøpe og ikke. Dette gjelder feks L-maller. Jeg klarer ihvertfall ikke å huske hvor store alle blir...

Må komme tilbake til fisk, vet at jeg skal ha med et lekspar ancistrus med en hann i størrelse xxl.

hvilken ancistrus da, den vanelige?
Rolf S

hvilken ancistrus da, den vanelige?
Ja, den klassiske ancistrus sp. oppdrettsvariant.

Sissimor: Det skader hvertfall ikke å printe ut en side med informasjon om fisken fra en herværende kunnskapsbase og feste på posen med en tråd eller lignende.
Ellers er det mulig å legge ut informasjon om objekter i denne tråden med lenker så potensielle kjøpere får sett hva som tilbys.
Går det an å bruke poser som har innsyn på ene siden?

Isåfall, bruker det å være interesse for corydoras og/eller sverddragere?
Tobias O
Går det an å bruke poser som har innsyn på ene siden? Isåfall, bruker det å være interesse for corydoras og/eller sverddragere?

Ja du kan bruke akvarieposer med innsyn fra den ene siden, om det ved innlevering blir påpekt at det ikke er godt nok innsyn kan du kjøpe poser på stedet.

Corydoras er det antakelig interesse for, hvilke tenker du å ta med?
Legg gjerne ut bilder av de her om du har.
Dette må man sjekke ut!
Har desverre ikke yngel som er stor nok til å selges enda. Men blir spennende å se hva andre tar med.
Jeg tenkte å ta med Paleatus(flekket) og Aeneus(Metall) , men jeg vurderer også en gruppe med C.Panda.

Det sto oppe i reglene at det skulle være mye luft og ikke fullt så mye vann i posene.
Gjelder dette også for Corydoras, altså siden de har stressgift?
Bør man da ha de i poser med mye vann eller bare bruke flere poser?

Det ble endel spørsmål, men det er jo greit å ha alt klart på forhånd, syns nå jeg
Tobias O
Jeg tenkte å ta med Paleatus(flekket) og Aeneus(Metall) , men jeg vurderer også en gruppe med C.Panda. Det sto oppe i reglene at det skulle være mye luft og ikke fullt så mye vann i posene. Gjelder dette også for Corydoras, altså siden de har stressgift? Bør man da ha de i poser med mye vann eller bare bruke flere poser? Det ble endel spørsmål, men det er jo greit å ha alt klart på forhånd, syns nå jeg:)

Hei.
Kommer no til å by på corydorasene der jeg iallefall...
C.Panda må du ta med ja...
Viss du har mange, ville jeg fordelt dem over flere poser...
Mere luft enn vann i posene er en fordel... å ungå å stresse fisken unødvendig, fra pakking til du kommer fram til auksjons lokalet...
Takk for svar!

Hyggelig at noen kunne tenkt seg disse iallefall.
Det var nok en slik løsning jeg kansje tenkte meg til jeg også.

Da har jeg et siste spørsmål, så skal jeg ikke plage dere mer
Hvis man skal selge noe på auksjonen, må man ha et bevis da eller et nummer eller noe slikt, isåfall hvor får man tak i det?
Hei Tobias, se punkt 10. under poser. Resten blir ordnet under registreringen.
Det er helt greit å spørre og velkommen skal du være.
Pakking kan evt foregå ved en ompakking på morgenen etter ankomst om du er bekymret for coryene. Du kan frakte de i en bøtte og ha en ekstra bøtte med vann som du bruker til ompakking. Om noen med erfaring med transport av corydoras har noen innspill tas det imot med takk.

Jeg tar med et par sjokoladeciklider som er omtrent kjønnsmodne, tror det er hann og hunn.
Tar også med en eller flere grupper yngel.
Disse er F1 etter foreldre fanget i Peru med gode foreldreegenskaper og er drettet på "naturlig" vis.

Er det noen som har mulighet til å ta med seg mose? Gaffelmose eller javamose?
T Knutsen
Er det noen som har mulighet til å ta med seg mose? Gaffelmose eller javamose?

Å, ja, det vil jeg også gjerne ha.
et par spørsmål, sia jeg aldri har vært på noen auksjon før. Må man være medlem for å dra dit? Fungerer akvauksjon som vanlige aukjoner? Altså må rope ut hva man byr osv? Har innmari lyst til å dra dit om jeg kommer meg dit da. Er noen timer med tog. Og om jeg finner frem:p ikke vært i trondheim før.... Noen pekepinn om hvor ca i trondheim denne skolen er? Så kan jeg kanskje spørre meg frem
har nå studert tog og bussruter til trondheim opp og ned og funnet ut at jeg SKAL på auksjonen:p men kan noen plis fortelle meg hvor denne skolen ligger? Så jeg vet hvor jeg skal gå av?? Håper noen har med green laser og et L144 par:p
fiskemilla
et par spørsmål, sia jeg aldri har vært på noen auksjon før. Må man være medlem for å dra dit? Fungerer akvauksjon som vanlige aukjoner? Altså må rope ut hva man byr osv? Har innmari lyst til å dra dit:) om jeg kommer meg dit da. Er noen timer med tog. Og om jeg finner frem:p ikke vært i trondheim før.... Noen pekepinn om hvor ca i trondheim denne skolen er? Så kan jeg kanskje spørre meg frem:)

Jeg bor ikke langt fra togstasjonen og kommer til å trenge litt selskap for å våge meg ut på noe så skummelt som en auksjon, så send meg en e-post, så kan jeg møte deg på stasjonen og så tar vi buss opp til skolen sammen?
har sendt deg mail på af om du har fått den er en annen sak:p sliter skrekkelig med mailen på af. Spes med å motta....
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap