Larvik akvarieklubb arrangerer storauksjon søndag 23. november 2025

Søndag 23. november 2025 Kl. 12:00, arrangeres nok en storauksjon i Larvik.
Sted: Larvik Akvarieklubbs lokale, Gunnar Reiss Andersensgate 3, Larvik.
Lokalet åpner kl. 10:00. Vi oppfordrer alle til å levere sine objekter i god tid før kl 12:00, da objekter som blir innlevert etter dette, først kan bli registrert ved kommende pause.

Selgernummer fås ved å sende epost til [email]post@larvikakvarieklubb.no[/email], eller når du kommer på auksjonsstedet. Ta med navn, adresse samt telefonnummer, og si gjerne i fra om det er noe spesielt du skal ta med. Da mange kommer til å betale med Vipps må vi ha et kontonummer vi kan sende deg penger til etter auksjonen.

Alle bes om å sette seg inn i auksjonsreglene, og som selger er det ditt ansvar å kjenne til disse.
* Kun fisk, skalldyr, snegler, levendefôr og planter på auksjonen!
* Alle objekter skal merkes med hva som selges og selgernummer.
* Fisker skal tydelig merkes med hvilken art det er og evt. kjønn.
* Objekter som er dårlig merket vil i verste fall ikke bli solgt, evt. bli solgt helt på slutten av auksjonen.
* Fisk som skal selges bør være minst 3 måneder gamle.
* Pakk fisk forsvarlig, minst 2/3 med luft i posen (om det ikke brukes pustende poser, Breathing bags). Det er en fordel å ikke mate fiskene døgnet før pakking, da forurensning fra avføring i posen vil være skadelig for fisken.
* Antall fisk i posen, bør stå i forhold til fiskens sosiale adferd (stim, gruppe, par etc.).
* Planteposer bør være velfylte.
* Om man trenger nye poser, f.eks. at fisk må pakkes om, vil dette koste kr. 5,-/pose.
* Auksjonsansvarlige har rett til å slå sammen flere poser dersom innhold og størrelse tilsier det.
* Auksjonsansvarlig har rett til å avstå fra å selge objekter. 
* Minste startbud er kr. 50,-
* Det beregnes 20% av salgssummen i provisjon til Larvik Akvarieklubb.
* Maks. 35 objekter pr selger.
Lov om dyrevelferd (med siste endringer fra 01.07.2021) står det i  § 27.Omsetning av dyr, ivaretakelse av andres dyr mv. :
Den som selger eller overlater dyr til andre, skal gi den som overtar dyret nødvendig informasjon om forhold som er av betydning for dyrets velferd.

Vi oppfordrer derfor selgere til å la viktig informasjon av betydning for de(n) aktuelle fisken(e)s velferd medfølge eller være klistret på posen. Dette gjelder når det er fisker som krever litt annet enn kranvann, standard fôr og medbeboere, akvariestørrelse og innredning.

Det vil bli videoframvisning av objektene på storskjerm, pakk derfor fisk og planter i poser som objektene kan sees i.
Om man kommer med poser det ikke er mulig å se inn i, vil vi pakke om i nye poser for kr 5,- pr. stk.

Det vil være pauser hver time, dvs. 45 minutter auksjon/15 minutter pause. 
I pausene vil det være mulig å kjøpe brus, pølser, toast, kaker etc. i kiosken, og man kan også kjøpe lodd og vinne flotte premier.
Alle er velkomne, om du er medlem av en akvarieklubb eller ikke. 

Skriv gjerne i denne tråden hva du har tenkt å ta med!

Ta en titt på måneden i overskriften, Tom C. 🙂

Auksjon er gøy, lenge siden jeg har vært på en.
Takk Ole. Feilen er rettet nå.
Ettersom det er relativt få akvarister som ønsker seg Apistogramma, tar jeg i utgangspunktet ikke med noen på auksjonen denne gang.
Men dersom noen melder interesse for det, kan jeg ta med en eller flere av disse:
- Apistogramma sp. "D60" (Location 11, Rio Caquetá, Colombia)
- Apistogramma cf. piaroa "Yellow head"(Puerto Carreño, Colombia)
- Apistogramma sp. "Blutkehl" (Rio Atbapo, Colombia)
- Apistogramma cf. sp. "Mitu" (Redbelly -2024), Colombia
- Apistogramma cf. sp. "Segelflossen" Rio Muco, Colombia
- Apistogramma pantalone (Rio Tigre, Peru) 
- Apistogramma minima (Rio Orinoco, Colombia & Venezuela)
- Apistogramma psammophila (Rio Atabapo, Colombia & Venezuela)
- Apistogramma bitaeniata "Shishita" (Rio Curutu, Peru)
- Apistogramma rositae (Rio Santiago, Peru)

Men det kommer jo en del "småfisk";

Jeg tar med en gjeng av den lille (2-3 cm) tetraen Axelrodia riesei.

[External Image]
Herlige skapninger!  Jeg trodde tidligere at jeg hadde solgt alle jeg hadde, men fant 3 stk. som hadde gjemt seg godt i et kar. Jeg lot disse tre gå alene i en 160-liter med mye javamose, og etter noen måneder vrimlet det med småfisk der!
[External Image]

Og det kommer noen knøttsmå (<2 cm) Boraras naevus (som lever i Thailand).
Trives de med omgivelsene, legger de noen egg hver eneste dag i perioder, og yngel vokser opp så lenge jeg tilsetter litt infusorier (og nyklekket artemia) til karet hver dag!

[External Image]
Er det litt mørkt, lyser de likevel opp, dog litt annerledes enn under fullt lys:
[External Image]
Dette er ikke fisk å sette sammen med større fisk i et selskapskar. De er så små at de passer i munnen på veldig mange typer fisk, så et nano-kar er tingen her.

Boraras urophthalmoides er ikke større enn B. naevus, og vil ha de samme forhold som disse.

[External Image]
[External Image]
Jeg tar med en liten gruppe av disse også.

Jeg tar også med en gruppe "Stor Smykketetra" (som absolutt ikke er store), Nannostomus trifasciatus, av den fargerike varianten fra Rio Putumayo, i Peru:

[External Image]

Skal man ha noe smått, til f.eks. et Nano-kar, er også denne midt i blinken;

Odontocharacidium cf. aphanes:

[External Image]
Maks 1,7 cm. som regel mindre.

Før forrige auksjon var ynglene for små til å kunne skilles på kjønn:
[External Image]
[External Image]
men plutselig en dag, for ca. 3 uker siden, var det mulig å se både hanner

[External Image]
[External Image]
og hunner

[External Image]
[External Image]
i karet. Så nå tar jeg med noen.

Her ser vi at for denne lille fisken er én nyklekket artemia en skikkelig munnfull.

[External Image]
Foreldrene ble fanget i Río Shishita, Peru, bl.a. i denne lille, grunne bekken:
[External Image]
De passer kun i et kar uten større fisker, og formerer seg i akvarium om man legger forholdene til rette.
Flere bilder her: LINK og i denne tråden her på AF: LINK

Flere som tar med noe?
Plussmedlem
Alltid moro (og spennende) å lese postene dine, får jo lyst på 10-15 nye kar hver eneste gang du legger ut sånt som dette....
     "...får jo lyst på 10-15 nye kar hver eneste gang du legger ut sånt som dette...."
.
Noen fristelser er det bare å gi etter for, Milo

Så til en fisk som blir dobbelt så stor som de tidligere nevnte: Hele 4 cm total lengde som fullt utvokst er ikke store fisken.
Inpaichthys parauapiranga ble oppdaget i 2023, og vitenskapelig beskrevet i februar 2024.
Den ble funnet i en liten bekk som renner til Rio Canamã, som tilhører Rio Aripuanã vassdraget, som igjen er i nedslagfeltet til Rio Madeira, i delstaten Mato Grosso, Brasil.

Før denne oppdagelsen og beskrivelsen var slekten Inpaichthys en såkalt monotypisk slekt: den besto kun av en art; Inpaichthys kerri, Kerritetra. Under arbeidet med den nyoppdagede arten, og dermed også en gjennomgang av slektens kjennetegn, ble det oppdaget at fisken som het Hasemania nambiquara også hadde alle kjennetegnene til Inpaichthys-slekten, og den ble derfor overført dit. Og i og med beskrivelsen av den nye arten Inpaichthys parauapiranga, består slekten nå av tre beskrevne arter. I tillegg er det i den senere tid funnet to andre varianter som ser ut til å kunne være egne arter; Inpaichthys sp “Red Eye" og Inpaichthys sp. “Black Arrow". Varianten Inpaichthys cf. kerri “Orange Yellow” vet man heller ikke om er en egen art, men der antar flere at det handler om en oppdrettsvariant.

De første Inpaichthys parauapiranga ble sendt til Tetra-spesialistene Peter og Martin Hoffmann, som drettet dem. Aquarium Glaser rapporterte: (LINK),
og meddelte følgende da de fikk de første drettede eksemplarene tilsendt: (LINK)

Jeg fikk etter hvert tak i noen ytterst få av disse (til blodpris).

[External Image]
De viser ikke samme blåfarger hos meg som hos Glaser, men når de svømmer rundt i karet kan jeg av og til plutselig se et blått skjær over ryggen på dem.

[External Image]
Flotte er de uansett.

Så burde de jo drettes...
I beskrivelsen står det dessverre: "...no secondary sexual characters were detected on examined specimens of I. parauapiranga."
Ingen kjønnsforskjeller å se på denne arten!
Da var det bare å prøve seg fram. Fiskene ble plassert i et lite kar, med tett plantevekst. (Jeg har jo drettet haugevis av Inpaichthys kerri, Kerritetra, så kanskje disse nye ville ha de samme forholdene?
Jada, det ville de, men det ble ikke så veldig mange avkom:

[External Image]
Men nok til at jeg tar med en liten gruppe av disse. 

Ikke bare er Inpaichthys parauapiranga en flott og spesiell art, men navnet i seg selv er jo også fascinerende:
Slektsnavnet Inpaichthys: "Inpa" refererer til Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia (INPA), som er det brasilianske forskningsinstituttet for Amazonas. De hadde en stasjon ved øvre Rio Aripuanã, der Inpaichthys kerri først ble funnet (og vitenskapelig beskrevet, i 1977). 
"Ichthys" er gresk og betyr fisk (men er også et gammelt kristent akronym for "Iēsoûs Christós, Theou Huiós, Sōtḗr," som beyr "Jesus Kristus, Guds sønn og frelser").
Artsnavnet parauapiranga: Sammensatt av to ord fra Tupí språket.(Tupí er en av de største og eldste urfolksgruppene i Brasil. De levde langs kysten, drev jordbruk og spredte seg over store deler av landet for over 2000 år siden).
På dette språket betyr "paraua" flekk, og "piranga" betyr rød, som jo refererer tydelig til artens farger hos levende individer. 
Litt oppdatert informasjon: Fisken jeg omtalte i innlegget over som Inpaichthys sp. “Black Arrow" er nå allerede vitenskapelig beskrevet (Beskrivelsen ble publisert 7. november).
Navnet er Inpaichthys luizae, og beskrivelsen kan leses og lastes ned HER (Link).
Hei Tom, jeg kunne tenkt meg et par med A.sp. D60. og A  minima. pris på de?
jeg kommer på auksjonen søndag

Hei Jan,

Da tar jeg med begge artene. Prisene blir vi sikkert enige om.
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap