Hvor får man kjøpt store maller?

Hei. Er det noen andre her som har dilla på store catfish? Jeg har noen store maller i karet, men jeg har lyst på flere. Å det er f... ikke lett. Er det noen som har sett disse fiskene til salgs i Norge?

1 Brachyplatystoma juruense - Gold Zebra Pim
2 Pseudoplatystoma fasciatum - Tiger Shovelnose Catfish
3 Sorubimichthys planiceps - Firewood Catfish
4 LDA65 - Titanic Pleco

Håper noen herkan hjelpe meg

Hilsen Espen
Jada, det er mange, mange mallegale her, inkludert undertegnede.

Men jeg tviler på at den på det nederste bildet egner seg for akvarium. I så fall må du eie akvariet i Bergen...
Hei Espen.
Det er ikke ofte en kan se disse fiskene i Norge, men det hender en kan finne fasciatum.
Selv har jeg sett alle de du nevner i en butikk i London.
Se bilder i innlegg 74 i denne tråden.
Nå skal ikke jeg påstå
at VERDALEN ZOO har den mallen du ønsker , men STORE er de * grøsse * vemmelig store, pokker meg borti halvmeteren.......GREMMES....Verdalen Zoo ligger i Sandnes ( rogaland )

* grøsse * sliter med å gå forbi de karene med de fiskene oppi.....Eletrisk ål er det og .....ekkelt
Espen Holte
Er det noen som har sett disse fiskene til salgs i Norge? 1 Brachyplatystoma juruense - Gold Zebra Pim 2 Pseudoplatystoma fasciatum - Tiger Shovelnose Catfish 3 Sorubimichthys planiceps - Firewood Catfish 4 LDA65 - Titanic Pleco

Vet ikke helt om jeg skal ta deg seriøst. Har du lest denne tråden? Du ønsker deg maller som i størrelse er fra godt over 30 cm og opp til 150 cm store. Dette er fisk som jeg tenker i beste fall bare hører hjemme i store utstillingskar, mye større enn det de aller fleste av oss har mulighet til å holde.

Det du ønsker deg er fisk i størrelse på par kg og opp til kanskje 30 kg. Har du sett en en fisk på 30 kg? Den er stor! Dette er fisk som om sommeren blir tatt bilder av og satt inn i avisene når hobbyfiskere får dem på kroken.

Jeg vet at dette ikke er hva du spør etter, men jeg tenker at alle de fisken du spør etter, hvis du skulle få ta i dem, er fisk du neppe ville kunne gi de betingelser som de krever bl a med henblikk på plass og volum. Skulle du holde en Sorubimichthys planiceps så sier f eks Monster Fish Keepers at en minimumslengde av akvariet er 4 ganger fisken lengde og da trenger du et kar som minimum er 6 meter langt.
Hei Espen.
Det er ikke ofte en kan se disse fiskene i Norge, men det hender en kan finne fasciatum.
Selv har jeg sett alle de du nevner i en butikk i London.
Se bilder i innlegg 74 i denne tråden.

Takk. Der kan det hende jeg finner noen med samme inntresse som meg.
Nils Vollstad
Skulle du holde en Sorubimichthys planiceps så sier f eks [URLBLOCK1] at en minimumslengde av akvariet er 4 ganger fisken lengde og da trenger du et kar som minimum er 6 meter langt.

Har du en mer spesifik link til det Nils?
Dette er alle flotte fisk, men som det allerede er flere som har nevnt; det er usannsynlig at du har mulighet til å gi disse fiskene ett noenlunde verdig liv.

Se også for deg vannbytte av mange tusen liter i uka, foring med fisk ett par ganger i uka (minst), i tillegg til ett gigantakvaire. Er stygt redd at denne drømmen din kommer til å koste vesentlig mer enn den smaker
Roy Løvmyr
[QUOTE=Nils Vollstad]Skulle du holde en Sorubimichthys planiceps så sier f eks [URLBLOCK1] at en minimumslengde av akvariet er 4 ganger fisken lengde og da trenger du et kar som minimum er 6 meter langt.

Tydeligvis ikke...
Når man kommer med sånne påstander synes jeg ville være naturlig å dokumentere dem litt bedre.
Jeg betrakter påstanden som synsing. Greit nok det..
Hva anser du Roy som et passsende kar for denne fisken?. PlanetCatfish kommenterer karret som denne fisken skal ha som "massiv". For meg er et kar som er masivt flere tusen liter i størrelse.

En stor voksen fisk bør nok ha 2000 liter pluss etter min mening.
Ellers mener jeg det ikke er noe galt i å holde fisk i kar som er tilpasset størrelsen fisken til enhver tid har.

Det jeg reagerte på var måten Nils bruker Monsterfishkeepers som alibi for sin påstand.

Roy Løvmyr
[QUOTE=Roy Løvmyr][QUOTE=Nils Vollstad]Skulle du holde en Sorubimichthys planiceps så sier f eks [URLBLOCK1] at en minimumslengde av akvariet er 4 ganger fisken lengde og da trenger du et kar som minimum er 6 meter langt.

Tydeligvis ikke...
Når man kommer med sånne påstander synes jeg ville være naturlig å dokumentere dem litt bedre.

Vet ikke om dette blir mere empirisk eller om det fortsatt er synsing å henvise til Monster Fish Keepers, men her har du en tråd om størrelser som referer til disse enkle reglene. Minner deg og så om at du har selv lagt ut linker om dette, der det referer til reglen om 4x2x2 eller helst 6x2x2.

Ser at du reagere på at fisk skal ha et kar som er 4 ganger lengre enn fisken lengde, Roy. Dette har vi diskutert tidligere. Da som nå, mener jeg og slik du kan lese i de aller fleste forum at et minimum av den plassen en fisk bør ha er 4 ganger sin egen lengde.

I følge disse "huskereglene" skal da f eks corydoras panda ha minimum 18 x9 cm bunnflate å svømme på, eller en skalare 60x30 cm, Tror de fleste nok synes at det blir noe knapt.

Så hvis poenget ditt er at fiskene ikke trenger så stor plass, må jeg nok fortsatt si meg uenig med deg, Roy. Og beklager hvis jeg misforstod deg, og at du mener at dette er for liten plass til fiskene.
Små Pseudoplatystoma fasciatum er flere ganger observert på Akvariemagasinet på Økern i Oslo. Så de ikke sist jeg var der , men det er så stort at jeg har ikke helt oversikten.
Nils Vollstad
[QUOTE=Roy Løvmyr][QUOTE=Roy Løvmyr][QUOTE=Nils Vollstad]Skulle du holde en Sorubimichthys planiceps så sier f eks [URLBLOCK1] at en minimumslengde av akvariet er 4 ganger fisken lengde og da trenger du et kar som minimum er 6 meter langt.

Tydeligvis ikke...

Vet ikke om dette blir mere empirisk eller om det fortsatt er synsing å henvise til Monster Fish Keepers, men her har du en tråd om størrelser som referer til disse enkle reglene. Minner deg og så om at du har selv lagt ut linker om dette, der det referer til reglen om 4x2x2 eller helst 6x2x2.

Ser at du reagere på at fisk skal ha et kar som er 4 ganger lengre enn fisken lengde, Roy. Dette har vi diskutert tidligere. Da som nå, mener jeg og slik du kan lese i de aller fleste forum at et minimum av den plassen en fisk bør ha er 4 ganger sin egen lengde.

I følge disse "huskereglene" skal da f eks corydoras panda ha minimum 18 x9 cm bunnflate å svømme på, eller en skalare 60x30 cm, Tror de fleste nok synes at det blir noe knapt.

Så hvis poenget ditt er at fiskene ikke trenger så stor plass, må jeg nok fortsatt si meg uenig med deg, Roy. Og beklager hvis jeg misforstod deg, og at du mener at dette er for liten plass til fiskene.

Helt greit at vi er uenig selvfølgelig.
Men tviler veldig på at jeg har belært noen om en sånn regel.
Tidligere har vi heldigvis greid å "avlive" myten om 1 cm fisk pr liter vann, da håper jeg tiden snart er inne for å avlive denne også.

Det er hvertfall store forskjeller på fiskers behov for svømmeplass, uansett hva vi ellers måtte mene å synes.
Du henviste til en tråd hvor det ble spurt om cichliden Amphilophus Labiatum, og en person i tråden der brukte den regelen.
Mallen du bruker den regelen på er en snikjeger som stort sett ligger helt stille og venter på byttet. Omtrent som en norsk gjedde. Jeg synes det er litt forskjell.
Jeg er helt enig med deg, Roy, at den reglen (4x2x2) du ser bl a brukt i forhold til arowana og andre store fisk på div hjemmesider, som om at det skulle være tilstrekkelig med 4 ganger fiskelengden som størrelse på akvarier, ikke er holdbar. Men den kan være effektiv for å fortelle noen om at de fisker som de tenker å kjøpe faktisk krever et akvarie som er minimum 4 ganger lengden av fisken de tenker på å anskaffe seg. Problematikken som blir belyst i den artikkelen som jeg henviste til i mitt første svar i denne tråden, viser det seg at ikke alle tenker på hvor store fiskene blir etterhvert.

Tror også at myten om at fisk ikke vokser seg store hvis akvariet er lite, er vanskelig å avlive. Min opplevelse er at hvis du fôrer fisken maks, er veksthastigheten mye større enn det de fleste tror. Det kan være fristende å kjøpe inn yngel av "tøffe" fisk, med tanken på at det er lenge til de vokser seg ut av akvariet mitt. Tror at noen (vi) må si noe om dette, som f eks i dette forum, om at det er en grunn til at det i fiskebasen står anbefalte minimums lengder og volum på akvarier til de forskjellige fiskeartene. Det spørsmålet som oftest dukker opp er "Kan jeg ha den og den fisken i mitt akvarie som er x antall liter" gjerne etter at de har skaffet seg et stort akvarium på "200 liter". Hvor mange er det ikke som sitter med store plecoer i sine startsett? Eller slørhaler eller alle de andre fisken som blir alt for store til et vanlig hjemmeakvarie?

Jeg tenker at utfordringen er å si at "Når du kjøper fisk, må du kunne gi den fisken du kjøper det den fisken trenger. Det er mulig å fôr opp yngel av stor fisk i et lite kar, men du må ha det store karet klart når fisken trenger det.

Så når jeg ser en stor red tail i et "lite akvarium på 1000 liter" får jeg ikke noen wow følelse, men derimot når jeg ser dem i store akvarium på flere 10.000 liter eller i damanlegg må jeg si at følelsen blir noe annet. Har du f eks sett en voksen gibbiceps kommer gliden gjennom vannet med alle finne utspent som ei seilskute under vann, er dette et syn du ikke glemmer og som du aldri får se i de tusen akvariehjem rundt om i akvarieverden fordi den holdes i alt for små akvarier.

Jeg har også observert at slik som du også sier, maller er stillestående fisker. Jeg vet ikke om jeg helt kan støtte dette. Nattaktive maller kan jo tilsynelatende virke rolig, dagaktive maller behøver ikke å være spesielt rolige av seg. Se på f eks pimelodus som er meget aktive. Det finnes nok mange flere eksempler på dette.

Er det mulig å tenke seg at nattaktive maller bruker mere plass og er mere aktive på natten?

Hentet fra http://www.monsterfishkeepers.com, sitat:
"Minimum Tank Size means Maximum Care/Maintenance
If your going to take one of God's creatures into your care, then "CARE!
" for it."
av ChileRelleno
Jack Dempsey

og tenker at dette er en grei oppsummering.
Nils Vollstad
[I]"Minimum Tank Size means Maximum Care/Maintenance If your going to take one of God's creatures into your care, then "CARE![/I]" for it."

Amen!
Dyrehagen
[QUOTE=Nils Vollstad][I]"Minimum Tank Size means Maximum Care/Maintenance If your going to take one of God's creatures into your care, then "CARE![/I]" for it."

Amen!

Utover at jeg er ateist, var jo det et jævla godt sitat.
Det bor en brachyplatystoma juruense i leiligheten min
Har en Pseudoplatystoma fasciatum, veldig fin fisk
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap