Ancistrus - fra malawi-vann til lav-pH-vann

Hei Malle-guruer,

Jeg har et flott ancistrus-lekspar som visstnok ligger å vifter over sitt 3. kull med egg/yngel. Humre, må nok skille dem - eller selge dem - ellers blir karene mine totalt overbefolket av disse små og nyttige men utrolig sjarmerende mallene... De stortrives (nesten litt for godt) i malawi-karet mitt med tanke på reproduksjonsevnen, nå for tiden.
MEN hvordan "konverterer" jeg yngelen deres fra å kunne gå i malawi-vann til f.eks. å takle lav pH i sør-amerika-biotops karene mine (eller normalt springvann á là Oslo)? Regner med at jeg skal selge endel av ancistrus-yngelen også, og da er det lite lurt at de bare takler malawi-vann. Kan bli mye død yngel og sure kjøpere av dét opplegget der, sukk...

- Kan ancistrus oppvokst/tilvent høy pH tilvennes lav pH?
- Visa versa???
- Bør jeg vente til ancistrusyngelen er MER enn 3 cm?
- Hvor mange dager bør jeg bruke m/gradvis pH-endring?
- Tåler voksne ancistrus pH-endringer BEDRE enn yngel?
- Har andre erfaring med å la L144 leke i malawi-vann?
- Og jada, jeg fjerner ancistrusyngelen før de sultne malawiene tar dem og jeg kommer til å følge med som en smed dersom jeg lar L144-ene få gå i storkaret (men til nå har de voksne ancistrusene fått lov til å være helt i fred, så jeg tror ikke risikoen for mobbing av de voksne er så stor? )

Takknemlig for alle gode råd!
Fisken kan fint tilvennes mer "normale" forhold.

Jeg vet ikke helt når det er trygt å omplassere ynglen, men3-4 cm høres greit nok ut Prøv med noen få, se resultatet.
Selv er jeg svært forsiktig med raske endringer, en ukes tid på 8+ til >7 i Ph er noe jeg selv ville gjort. Er jo kjedelig å ta livet av de små tassene
Trinn 1
Da er en ung L144 tilvent malawi-vann, og h*n greier seg fint i dette karet. Jeg tok "tilvenningen" over nesten en ukes tid, og det fungerte helt fint. De neste som skal til pers er 15 ancistrus-yngel på 2,5-3 cm, men de skal "konverteres" den andre veien... Takk for gode råd, Frank. Tror tilvenningstiden er viktig her
Hei Catfish
Bruker du noe spesiell lekssubstrat (mallehule e.l) i Malawikaret? Har par i flere malawikar men der skjer det fint lite gitt.
Kokosnøtthule!
Hei igjen, Cyberbob!
Godt skjult inne i steinformasjonen min ligger en kokosnøtthule. Her kan jeg såvidt se mallefar (om han ligger på taket). Da gjelder det å følge godt med, for jeg må hente ut yngelen når de nærmer seg 14 dager - ellers blir de mumsemat for malawi'ene. Jeg har 2 andre steinformasjon i karet også, men ancistrusene valgte hovedhaugen til lekssted. Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap