Aggressiv Ancistrus sp. oppdrettsvariant

Det kan hende jeg er litt på jordet her, men det ser ut som den ene Ancistrusen min er veldig aggressiv mot den andre stakkaren. Så snart sinnataggen får øye på artsfrenden sin, får den fart på finnene. Det ser ut som et skikkelig angrep...
Er dette normal oppførsel? Jeg har de i et 63 liters kar, sammen med 4 guppyer (1 han, 3 hunn...)
(Når guppyene kommer for nærme "sinnataggen", prøver han å skalle de bort... Så det er ikke bare mot artsfrenden sin han virker aggressiv...)

Ancistrusene mine er relativt unge ennå, max 5cm lang begge to...
Det er vel hormonene som har begynt å rase da....
Liz H
Det er vel hormonene som har begynt å rase da....

Så de blir aggressive i forbindelse med det? Synes det er litt merkelig, fordi det er den som er minst som er hissig... Den andre er kanskje en halv cent større, ikke mer i hvertfall Men den bare viker unna når det blir hett...
Har samme problemet selv, bare at dama er 8-9 cm, hannen 6-7.

Først flyttet han Algeir inn i 140 liter'n min med skiferhule og alt, så Algeline fant ut at hun skulle "styrte" riket hans, og kastet han ut av hulen og flyttet inn med en praktbotia. Så tok han over, og både Algeline og praktbotiaen flyktet med sporen mellom finnene, for å forfiske uttrykket litt.

Har vært noen reale slagsmål også, trodde først at dette kanskje var en form for lek, men de bare vokter territoriegrensene sine, som etterhvert har blitt mer flytende. Men når det kommer til foring blir stridsøksa gravd opp igjen:P

Og jeg som hadde tenkt å starte oppdrett på dem?! HAHA! XD
Min ancistrus var også aggressiv, så den måtte jeg gi bort. Mistet en cory pga henne, som ble helt fillete og grå til slutt.
Leken til ancistrus oppdrettsvarianten og L144 kan oppfattes som veldig agresiv for oss mennesker. De jager hverandre vilt og det ser nesten ut som de slåss, men brått så ligger det egg i hulene(det er ihvertfall min/våres erfaring).
hei..har nettopp kjøpt meg noen ancistrus sp yngel i div størrelser og er kjempefornøyd med det..
men jeg er litt bekymret da det ser ut som en av de har satt seg fast i roten, den har hvertfall ikke rørt på seg på en GOD stund
jeg ser halen stikke opp av rota, men har ikke sett noe bevegelse enda
bør jeg hjelpe?
Jeg hadde et par i min tidligere 250L. Jeg syns de var noen skikkelig bøllefisk. Jaget vekk alle andre fisk i matfatet osv. Det var en lettelse å bli kvitt dem!

Jeg har lurt litt på det at absolutt alle skaffer seg disse fiskene, som nyttefisk, gjerne i små akvarier. Kan ikke skjønne at det går bra, de tok virkelig sin plass i min 250L.

Jeg har i alle fall for lengst sluttet med såkalte nyttefisk, man MÅ faktisk ikke ha det..
Ja, prøv og hjelp den ut. Men det kan være umulig og få den ut. Med en gang du prøver og hjelpe den "låser" den seg fast med sidefinnene. Så vist det er liv i den kan det bli en umulig oppgave uten og skade fisken.

En hormonell ancistrus hann skal du ikke pille på nesa.
Min erfaring er at de alltid vil sette seg i respekt over andre fisker.
Stort sett er det fredlige, men de kan være det stikk motsatte også.

Min "gammlefar" ancistrus (ca 4 år gammel) gikk til angrep på en 25cm Oscar som kom for nærme hulen med egg. Da fikk oscar en real omgang med juling, store åpne sår over store deler av hode og den ene siden. Jeg så slåsskampen og regnet med at oscar ville spise gammlefar i rent raseri. Men nei, gammlefar gikk av med seieren og respekten.
Oscaren holdt seg unna gammlefar etter dette :p
En liten uskyldig ancistrus KAN være ekstemt aggresiv, spesielt hannfisk i lek og ved egg/yngler.
Lisbeth
Jeg har lurt litt på det at absolutt alle skaffer seg disse fiskene, som nyttefisk, gjerne i små akvarier. Kan ikke skjønne at det går bra, de tok virkelig sin plass i min 250L. Jeg har i alle fall for lengst sluttet med såkalte nyttefisk, man MÅ faktisk ikke ha det..

Tror nok ikke du skal ta alle over "en kam". Det er ikke alle som har disse som nyttedyr, men som synes faktisk ancistrus er fasinerende dyr. Har selv et malle kar, men holder dem der.... Har ikke ancistrus i mine andre kar, da disse også er store egg tyver.

Er litt enig i med deg Lisbeth at fisk ikke skal skaffes for nytten sin skyld (been there). Ser stadig fisk som skaffes bl.annet for å fjerne pestsnegler. Det kjøpes bl annet dvergciklider (kongo dvergmunnruger), botia og andre sneglespisere. Ofte blir fiskene satt i alt for små kar.

Ingen fisk er like og kan vel sammenlignes med oss mennesker. Noen går bra sammen, noen ikke. Noen trenger mye plass, mens andre nøyer seg med mindre og er tilfreds med det
jeg sjekket den nå, den var død hadde satt seg fast i en trerot
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap