Er den noen som har erfaring med Leporacanthicus triactis?

Jeg går og har så lyst på denne mallen, er det noen som kan fortelle meg noe om den?
Hei!

Dette er en malle som blir i overkant av 20 cm, og bør holdes i ganske romslige akvarier. De er nokså territoriell mot hverandre, så det er nok en grunn til å gi dem bra med plass. De spiser hovedsaklig kjøttbasert fór som mygglarver, artemia, mysis, krill o.l. men tar gjerne fórtabletter også. Noen god algespiser er det ikke, selv om de gjerne tygger i seg litt squash om anledningen byr seg. Ellers er de ikke spesielt krevende bortsett fra at de selvsagt setter pris på rent og velfiltrert vann.

Mvh

Haakon
AquaZoo
Hvordan ser man forskjell på kjønn?

Er de helt umulig i å ha i varmere vann enn 27 grader? Tenkte på å ha en eller to med discus...
Det skal nok gå helt greit å ha dem i 28-29 grader også Hanner har et større (lengre og bredere) hodeparti enn hunner, og etterhvert som de vokser til blir dette tydeligere. Hanner utvikler og kraftigere odontoder (pigger) under øynene og på brystfinnene, som hos så mange andre mallearter.

Mvh

Haakon
AquaZoo
HaakonH
Hei! Dette er en malle som blir i overkant av 20 cm, og bør holdes i ganske romslige akvarier.

Å sette dem i lag med discus bør du revurdere. Store maller og discus er ikke noe god kombinasjon. Nattaktive maller har det med å skremme discusen når de har sin skjønnhetssøvn
Hmm jeg har fryktelig lyst på slik en, men kanskje jeg må revurdere karet. Det med discus og nattesøvnen hadde jeg ikke tenkt på. Takk Haakon og Geir.
Det morrsome med Leporacanticus arter er at de har to stoe og laneg fortenner i overkjeven. Derfor blir noen arter solgt som Vampyr pleco (L. Galaxias). Men Lepora som i Leporacanticus er gamelt gresk og betyr egentlig kanin.

Disse tennene bruker de til å spise kraftg kost med.

E
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap