Krysning imellom ulike sugemaller?

Krysning imellom ulike sugemaller, forekommer det?

Har i dag skrevet om ancistrus-yngelen som helt overraskende "dukket opp" hos meg i går - i min akvarieblog.
Har to ancistrus albino som begge har bra med "barter" og jeg har vært hundre prosent sikker på at de begge er gutter. Frem til i går kveld.....
Jeg har siden prøvd å fatte at en av gutta likevel må være ei jente.
Men kan jeg ta så feil.....
Jeg har ei kjønnsmoden L69 i samme akvariet.
Går det ann at man kan få krysninger imellom ulike sugemaller?

Krysninger blant Sugemaller forekommer absolutt. Det er mest vanlig at det skjer mellom to ater av samme slekt, f.eks. to forskjellige arter Hypancistrus, eller Ancistrus for den saks skyld. Man bør derfor unngå å holde arter sammen dersom de er såpass like, for å slippe problemet.

L69 er en art som er relativt ulik Ancistrus, dette er sannsynligvs en Hemiancistrus/Ancistomus (kommer an på hvem du hører på) art, eller noe liknende.

At denne skal produsere avkom med en Ancistrus er ikke spesielt sannsynlig, men kan definitivt ikke utelukkes 100%. Jeg tror likevel at det er mer sannsynlig at den ene Ancisrusen din er en noe maskulin hunn, ettersom også Ancistrus hunner gjerne utvikler litt tentakler Det vil snart nok vise seg når yngelen får lagt på seg litt

Mvh

Haakon
AquaZoo
Takk haakon.
Takk for innlegget Haakon.
Det går altså ann at krysninger mellom ulike arter sugemalle skjer. Jeg håper jo ikke det har skjedd, men mine tanker ble enda mer "forvirret" når jeg i går kveld oppdager to av yngelen som har mørkere farge......
Jeg har ikke oversikt over dem. De har nå forlatt skiferhulen. Og jeg har ikke satt dem i "varetekt". Jeg tenkte la "den sterkeste overleve". Vel. Kanskje
skal jeg prøve sette dem i fødenett likevel for å få klarhet i dette. Min erfaring md å ta godt vare på yngel har tidligere endt opp med en hærskare av fisk jeg ikke aner hvor jeg skal gjøre av.

Min L 69 er en Panaque Golden Stripes - rett L nr er 169!
De er jo slett ikke like disse to.
En maskulin dame. Kanskje.

mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias olsen
Reklame for plussmedlemskap