Jeg ønsker meg en malle...

...men vet ikke hvilken.

Jeg har lenge hatt lyst til å kjøpe meg en litt spesiell malle. Noe annet enn ancistrusene liksom. Men det er så vanskelig å vite hva jeg kan ha...

Den bør helst ikke være av de aller dyreste. Ei heller sær når det gjelder mat og vannverdier. Kort sagt en enkel fisk.
Den må kunne gå i et 300 liters selskapskar, hvor den kommer til å dele rom med div fisk. (har blant annet ancistrus, pansermaller, praktbotia, sae, scalarer, glassmaller)
Og så bør den ikke være for sky, slik at den ligger bortgjemt og viser seg kun hvert jubelår...

Tips anyone??
En enkel fisk, veit jeg ikke. Den trives jo med de rette vannverdiene denne også...

L200 er min favoritt. Den er heller ikke spesielt sky hos meg. Og den setter seg i respekt hos Ancistrusene. Den spiser t.o.m. alger
Men den er jo ikke av de aller billigste.
For at mallen ikke skal være sky, bør du som oftest ikke skaffe en, men flere. Da har du feks. mulighet på otocincluser, som er små og morsomme sugemaller. En litt spesiell variant her er sebraotocinclus. Minst 5-6 av disse, og de viser godt igjen.

Det hadde ellers vært greit med svar på følgende for at du skal få god hjelp her:

Hva er sære vannverdier og matkrav for deg,
hvor mange fisk tenker du på,
og tenker du på suge- eller pansermaller (Loricariidae eller Callichthyidae)?
Jeg slenger meg på denne tråden, jeg. Jeg har jo fått med meg at god sirkulasjon ofte er viktig for maller - det jeg lurer på er hva slags maller man kan ha i et kar med "normal" sirkulasjon (mer spesifikt et standard Juwel Rio 180)?

Her er noen eksempler som jeg bare har plukket ut i fra utseende og passende størrelse - jeg håper noen malleeksperter kan vurdere hvorvidt de passer i et vanlig selskapskar. Tar gjerne imot andre forslag også!

Hypancistrus sp. L066
Peckoltia sp. L134
Peckoltia sp. L211
Hypancistrus sp. L270
Hypancistrus sp. L316
Surreal Dent
Det hadde ellers vært greit med svar på følgende for at du skal få god hjelp her: Hva er sære vannverdier og matkrav for deg, hvor mange fisk tenker du på, og tenker du på suge- eller pansermaller ([URLBLOCK1]eller [URLBLOCK2])?

Hehe, det var det å definere det med vannverdier da... Jeg foretrekker at det er noe som ordner seg selv, om jeg kan si det sånn. Det eneste jeg hittil har holdt et øye med, og som jeg føler _jeg_ kan gjøre noe med, om det trengs, er nitrat og nitritt. Resten er som det er, og det fungerer godt (pr i dag). Jeg ser vel ikke for meg at det må tilsettes ting og tang, eller gjøres noe mye med vannet, for å oppnå ønsket kvalitet. (med mindre ting av ulike årsaker gjør vannet dårlig da)

Mat er egentlig ikke så nøye. Jeg forer med det det skal fores med til de enkelte fiskene. Hovedsaken er at det ikke er mat som ikke er bra for resten av gjengen.

Det er sugemaller jeg ser for meg. 1-2 stk, kanskje.

Jeg har forelsket meg i sebramallen. Nydelig fisk, men jeg aner ikke hvordan den er å holde.
Det samme med Pleco, men den blir vel enormt stor... Karet mitt er 300 liter.
Da synes jeg flere av Leifurs forslag var gode!

For å finne ut mer om maller, bruker jeg denne nettsiden. Der ser jeg at det er den siste Leifur nevner, Hypancistrus sp. L316, som ser ut til å egne seg best i et selskapsakvarium. De som måtte være bedre bevandlet i malleverdenen får rette på meg, om jeg tar feil.

Carrera
Det er sugemaller jeg ser for meg. 1-2 stk, kanskje. Jeg har forelsket meg i sebramallen. Nydelig fisk, men jeg aner ikke hvordan den er å holde. Det samme med Pleco, men den blir vel enormt stor... Karet mitt er 300 liter.

Med "sebramallen" så mener du sikker L046. Den er altfor forsiktig i matfatet, så den passer ikke i selskapskaret ditt med Ancistrus, Praktbotia osv. I tillegg så er den sky.
Synes spranget mellom Pleco og L046 er stort Du kan vel finne noe mellom disse?
Hvis ingen av Leifur sine forslag var passende, så kan du også ta en kikk på
L075. Vil ikke kalle denne sky, og den er fredelig til tross for at den blir en del større en en Hypancistrus.
jeg syntes disse var fine: (jeg vet ikke om de er sky å slik, så det får du nok svar på etterhvert av noen andre hvis du spør) :p

Peckoltia sp. L205

Ancistrini sp. L082
(denne hørtes kanskje litt sky ut).

L200

L081
(syns denne såg veldig fin ut i grunn :p

Men nå vet ikke jeg pris eller adferd på disse da :p
foresten se på denne Den var fin den:p

Hypancistrus Zebra (L-046)
Har en ryggsvømmer som jeg driver og vurderer om jeg skal selge eller bytte i en Ancistrus sp. hunn. Men er kanskje ikke mallen du er interessert i..

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=12356
Er L-075 dyr fisk eller?? sånn ca. pris? gibbicepsen er jo nydelig og men kanskje litt for stor.
L075 koster gjerne 350 - 400 kr, eller mer i butikk.
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap