- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Info om L340?
Info om L340?
Lurer litt på å kjøpe noen L340 som de har på en butikk her. Opplysningene om denne i basen er litt sparsommelige, noen som har noen erfaringer å dele? Hvor mange bør man ha? Har ancistrus sp. der fra før, en hann og en hunn, men skal antakelig kvitte meg med disse. Skal evt. ha 340'ene i en 125-L. De står med min. 150 i basen, men disse ex. er veldig små ennå, så jeg regner med at jeg får meg større kar før de vokser ut av det.
De står også med ganske snevert temp-område, 22-25 grader. Er det kritisk om den er høyere? Trenger de mye røtter? Og er 198.- for små eksemplarer en ok pris?
De står også med ganske snevert temp-område, 22-25 grader. Er det kritisk om den er høyere? Trenger de mye røtter? Og er 198.- for små eksemplarer en ok pris?
Postet 18.03.08 kl 16:09
Endret: 18.03.08 kl 16:10
Postet 19.03.08 kl 13:39
Uten at jeg har kjennskap til L-340, er den vel ikke veldig ulik andre hypancistrus. De foretrekker godt med sirkulasjon og O2 i vannet. Hvor mange du trenger er avhengig om du tenker på framtidig oppdrett. Skal du det, ville jeg hatt en gruppe på minimum 5 eller gjerne 7. Dette for og være sikker på å få noenlunde spredning på kjønn.
Karet bør du innrede med sand evt minste type engelsk elvegrus, grovgrus alla rådagrus er jeg ikke tilhenger av til maller generelt. Avhengig av hvor mange du skal ha bør du innrede med røtter og huler, eller andre egnede gjemmesteder. For oppdett kommer du ikke utenom noen huler. Tempratur, om du ligger på 25-27 grader tror jeg det skulle gå greit om du opprettholder O2 nivået. Hypancistrus koster gjerne fra 2-400.- i butikk alt etter str og etterspørsel.
Karet bør du innrede med sand evt minste type engelsk elvegrus, grovgrus alla rådagrus er jeg ikke tilhenger av til maller generelt. Avhengig av hvor mange du skal ha bør du innrede med røtter og huler, eller andre egnede gjemmesteder. For oppdett kommer du ikke utenom noen huler. Tempratur, om du ligger på 25-27 grader tror jeg det skulle gå greit om du opprettholder O2 nivået. Hypancistrus koster gjerne fra 2-400.- i butikk alt etter str og etterspørsel.
Postet 19.03.08 kl 14:00
Takk
Karet har rådagrus, 2-4mm tror jeg det var. Vet ikke om jeg orker å gå på skifte av bunnlag nå, da jeg ser etter noe litt større. Hmm, må tenke litt på dette da.
Bør de ha ekstra oksygentilførsel? Har utblås på Eheim 2224 helt i/over overflaten, holder dette?
Trenger de flere forskjellige tresorter?
Karet har rådagrus, 2-4mm tror jeg det var. Vet ikke om jeg orker å gå på skifte av bunnlag nå, da jeg ser etter noe litt større. Hmm, må tenke litt på dette da.
Bør de ha ekstra oksygentilførsel? Har utblås på Eheim 2224 helt i/over overflaten, holder dette?
Trenger de flere forskjellige tresorter?
Postet 19.03.08 kl 14:21
Kanskje de to nederste artiklene her er verdt lesinga (engelsk). Ellers anbefaler jeg deg å søke på l340 også i forumet her inne, for det ligger vel ca 16 tråder der L340 er nevnt.
Ellers fant jeg denne.
Ellers fant jeg denne.
Postet 19.03.08 kl 14:45
Surreal DentKanskje de to nederste [URLBLOCK1] er verdt lesinga (engelsk). Ellers anbefaler jeg deg å søke på l340 også i forumet her inne, for det ligger vel ca 16 tråder der L340 er nevnt.
Jo takk, har lest alle 16 (har vært her inne såpass lenge at jeg er godt kjent med søkefunksjonen), men det står faktisk veldig lite info der, så derfor spør jeg her, hvis det er i orden ;D Skal se på artiklene i morgen, takk for link.
Postet 19.03.08 kl 19:51
Postet 22.03.08 kl 14:41
Postet 22.03.08 kl 15:55