Hvilken malle skal jeg anskaffe meg?

Utgangspunkt:
Kar på 150*40*40 (240l)
Innredning med fin sand (mtp maller) steiner (stort sett rullestein) og endel røtter
Lys:
2*39w T5
Filtrering:
Eheim 2213 440l/h for rensing
Powerhead 600 l/h for gjennomstrømning

Jeg ønsker:
En malle som ikke er for sær, gnanger for mye røtter og aldri er å se Gjerne en som er lett å holde, avler om den trives og ikke er for vanskelig i matveien-og dersom de ikke dreper hverandre eller andre fisk er det også et pluss.

Jeg vet dette er litt vanskelig men syens det er greit å begynne tidlig i prosessen slik at jeg letter ekan tilpasse akvariet. (Som enda ikke er kommet i hus, men arbeidet med steinhuler, innsamling av røtter osv er igang.... jeg har bla sett på:

L034-A.ranunculusl
L052 dekeyseria sp
L128-Hemiancistrus
L135 Peckoltia sp
L235 P.anthrax
L262 Hypancistrus sp
L399 Hypancistrus sp

Ser av basen at mange av disse har en eller flere her inne hatt, så håper dere tar dere tid til å komme emd innspill. Er innstillt på å gjkøre skikelig forarbeid til kar og fisk, så evt "særopplysninger" dere har fra praktisk hold er kjempefint.
Jeg har litt forskjellige maller både hypacistrus L-66,L-46,L-316.Pecoltia L134,L-205 og Ancistrus Vanlig Sp,L-144,L-34.
De jeg ser apsolutt mest til av disse er hypancistrusene.
Dette er jo også greie fisk å holde da de tilpasser seg vannkvalitet greit.
Av listen du ha satt opp ville jeg holdt meg unna A.ranunculusl,av erfaring tror jeg ikke du vil se noe til disse.
Er noen av de skyeste mallene jeg har holdt.

Alex
Slik info kan ikke kjøpes for penger engang, takker så mye

HAdde ikke AF vært så strenge på muligheten til å endre egne innlegg kunne jeg strøket over den nå
HVA med klovnepleco?? min erfaring er at den er veldig sky i en liten tid hos meg var det 2 uker så har den vent seg til karet og farter rundt.
Takk for tips men klovnepleco er litt for hissig på røtter etter hva jeg har hørt
Begynner å helle mot en Hypancistrus etterhvert- L340

Noen som har kjennskap til denne mtp "ønskene" i første innlegget mitt?
Karl Inge S
Takk for tips men klovnepleco er litt for hissig på røtter etter hva jeg har hørt :)

klovnen min gnager stadig på røtter, men ikke forbanna om rota blir mindre!

Når det er sagt skal vel de fleste maller ha røtter til rådighet.
Har noe med fordøyelsen å gjøre til b.la Royal Pleco. (forøvrig en praktfull fisk!)

Golden Nugget er også verdt kronene.
I tilegg er jeg svak for sturisoma panamense, selv om dette ikke er en L - malle.
Jeg har både l-340 og L-135. Og det er vel L-135 som er mest fremme. Jeg har huler både fremme og bakkant av karene. Peckoltiaen bytter gjerne på med huler både fremme og bak.Men en peckoltia som er MYE fremme hos meg, er L-015. 2-3 av 4 er fremme nesten konstant.
L240 eller l091
L240 er fremme hele tiden og veldig fine maller. l091 er også stadig ute og spiser. Svømmer også til overflaten for og plukke i seg ciklidestiks om de andre fiskene ikke er raske nok til og spise dem opp.

L340 har jeg i et annet akvariet, men vet knapt at jeg har dem. Samme med l136 og l066.

L128 har jeg i et annet akvariet, og ser dem jo en gang i blant, men også veldig sky malle. Nå er det jo ganske store i forhold til andre, så enklere og se dem når de er på tur. Men med mye røtter som jeg har, er de et sjeldent syn.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap