Flekker hos l-144

Er det noen oppdrettere som har erfaring m/mørkebrune el. sorte flekker på L-144? Oppdaget til min store overraskelse at en slik flekk dukket opp på en stor yngel (ca. 30 mm) her om dagen. Flekken er ca. 2 mm i diam. Har aldri hatt det på egne yngel før, og er blant annet nysgjerrig på arvbarheten. Tror ikke jeg selv ville avlet på individer MED flekker... Hva har skjedd folkens, når "flekkede L-144" har fått unger. Flere flekker? PS! Ingen av foreldrefiskene hadde sorte områder i skjell-drakten.
At det oppstår mørke flekker på L-144 er ikke uvanlig. Det er "etterlatenskaper" etter at L-144 en gang i tiden ble krysset med vanlig ancistrus.
Jeg vet at det forekommer, for jeg har sett det av og til hos andre oppdretter og yngelgrupper (blant annet "haleflekker"), MEN - hvordan forholder andre malle- entusiaster seg til dette? Det er vel ikke helt ønsket, right?
Av ca.300 stk yngler av L144 så har jeg fått en med svart flekk på siden.
Denne flekken har den hatt siden den ble født, og flekken vokser i takt med fisken, som nå er 4-5 mnd gamel.
jeg har noen artskarr med L144, og jeg kommer til å bruke denne flekkete L144 i vidre avl, for å se om ynglene også blir flekede.
Denne flekken tar ca. 1/3 del av den ene siden på fisken, og den er faktisk veldig fin.
Så lenge jeg vet med meg selv at dette kommer fordi om man har "brukt"rein rasede L144, så ser jeg faktisk ingen grunn til å ikke å drette vidre på denne fisken.
de med flekker er jo relativt skjeldene også, og det er faktisk flere som vil kjøpe reinrasete L144 med flekker på.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap