Underernært royalpleco

Jeg var innom en lokal butikk i dag, og der så jeg et sørgelig syn. En stor og fin royalpleco (mulig l-190) med innovermage. Jeg fant ut den måtte prøve å reddes, så etter jeg fikk den for halv pris og garanti i 10 dager tok jeg den med hjem.
Garantien ble laget slik at jeg også kan bytte den om 10 dager om den ikke blir bedre, den gjelder ikke bare hvis den er død. Malla er nå introdusert i akvariet, og er sånn smått begynt å se seg litt rundt.

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå frem for å mate den?
foreløbig har jeg bare "plantet" par-tre squashbiter i akvariet da jeg mistenker denne har blitt feilernært på butikken. De hadde hatt den i ca 3 mnd. Er litt redd for å mate den for mye, regner med det ikke er spesielt heldig hvis den propper i seg nå hvis den er svak og tom i magen. Butikken påstod de ikke hadde hatt noe sykdom i dette karet, for jeg tenkte jo også det kunne være noe orm av et slag. Men som sagt har jeg en mistanke den ikke har fått spesielt variert kost på butikken. En liten rot hadde den heldigvis å spise på.

Jeg skal se om jeg får tatt bilder etterhvert men akkurat nå vil jeg ikke stresse den med det. I dette øyeblikk har den allerede kastet seg over en av squashbitene, håper bare jeg klarer å berge den fine malla, og tips/råd tas imot med åpne armer hvis det er noe mer jeg kan gjøre, eller om resten er opp til fru fortuna.
Fikk tatt et par bilder av ymse kvalitet med mobil:

[External Image]

[External Image]
Royal pleco, L191 er først å fremst en trespiser. Så da er kuren masse røtter og ikke bare de harde "akvarierøtter" som er tingen. Nå kan du få alle dine gale røtter spist helt rene.

Dette er en stasmalle som er direkteimport fra Colombia. Ville ha kjørt en innvollsorm kur på den.
Blir ikke disse fiskene ofte sultet for at de ikke skal skite så mye i posene under den lange frakten?
Dette skjer ofte med maller gjør det ikke?
Å resultatet er at de aldri helt kommer seg igjen.
Har selv sett maller med slike mager flere ganger.
Trist trist syn.
Det stemmer at de fleste maller som er plante og trespiser gjennomgår en meget kraftig sultekur før transport. Jeg hadde noen L330 i et kar med mye røtter. De kom fra samme importen som mallen til Børge.
De jeg hadde var det ikke noe problem å fore opp.

De fleste maller som er importert kommer frem i noe dårlig kondisjon. De fleste importører har ikke mulighet til å fore opp mallene. De er derfor viktig å sjekk disse litt nøye og være sikker på at du får dem igang igjen.

Problemet med disse noe store Royal Pelcoene er at de trenger mye tre for å kunne legge på seg, og at det meste av tret kommer ut igjen på den andre siden. I tillegg er det enormt mye "spon" som de produserer når de spiser. Jeg måtte slamsuge og skifte vann hver dag. De fikk da nye røtter 2-3 hver dag.
Takk alle for svar. Da blir det ormekur. Har bare esha exit og 2000 av medisina men den nye lokale butikken (for ordens skyld det var ikke der jeg kjøpte malla) får inn varer i morgen, bla mye jbl. Men er det Prazi Pro som anbefales eller hva annet kan jeg bruke?
Så flott at du tok med deg den flotte malla hjem for å prøve og redde den. Det er synd at de skal plages slik før noen kjøper de. Det skulle ikke vært lov. måtte bare si det. Lykke til videre og håper du berger den. Og husk å skrive hvordan det går med den.....
Det var lettere sagt enn gjort å få tak i ormekur i dag.
Dyrebutikken opplyste de ikke hadde lov å selge det
og henvendte meg videre til enten dyreklinikk eller apotek.
På dyreklinikken hadde de aldri hørt om ormekur til fisk,
men de fikk navn og tlf.nr. De har ikke ringt tilbake enda.
Apoteket hadde heller ikke hørt om dette.
Regner med jeg bare bestiller dette selv,
så er det noen som kan tipse om hva og hvor
som er best å bestille?

edit: fant en link
Prazipro og eller praziquantel er en ypperlig medisin for bl.a innvolls orm.
Bestiller selv disse preparatene fra usa(noe som er forbudt), men RMD som det er linket til i tråden du linket til, sender dette i diskret konvolutt/pakke til Norge, og disse går stortsett igjennom tollen.
Men tror det skal være kommet en medisin i Norge som har praziquantel som virke stoff, tror den heter dacty mor eller noe i den duren.
Er bare enkelte butikker som fører denne.
vet desverre ikke hvem de er.
Dactymor får du kjøpt på Tropehagen. Det er vel en Tropehagen butikk i Tromsø?
Stikk innom meg så får du litt Prazi pro hos meg, Børge.
Svar fra dyreklinikken:
"Ingen av preparatene du nevner er registrert i Norge. Det finnes faktisk ingen registrerte preparater for denne bruk i Norge.
Det finnes et lignende stoff (panacur) som er registrert til hund og katt, som jeg vet enkelte har løst i vann og brukt, men jeg kan ikke gå god for dette og det vil bli på eget ansvar. Alternativt kan vi prøve å få tatt inn Flubenol 15 på såkalt registreringsfritak (men dette er også avhengig av om apoteket kan skaffe preparatet via sin grossist). I så fall må vi fylle ut resept samt en søknad til Legemiddelverket. Preparatet er registrert i England, så det skulle ikke være umulig. Hvor lang tid apoteket trenger på å skaffe dette kan jeg heller ikke svare på. Prazipro er et preparat som kun tar bendelorm, så jeg ville heller gått for flubenol, som har mye bredere spektrum."

Dette alternativet hørtes ut å ta laaaang tid.

Loomis: Joda, vi har en liten butikk med det navnet

Nils: Jeg fikk et tips å kontakte polaria eller marenebiologisk avd. men kansje jeg ringer deg i morgen og spør pent om jeg ikke får tak i. Uansett skal du ha takk for tilbudet

Er forsiktig optimist her.
Dactymor får du kjøpt her, om ikke din lokale tropehagen skulle ha det.
Og det er et helt lovlig produkt
Er jo bare tull at praziquantel bare tar bendelorm, sier jo litt om vetrinæren som har skrevet den mailen til deg det.
fullstendig feil.
Ken Myrseth
Er jo bare tull at praziquantel bare tar bendelorm, sier jo litt om vetrinæren som har skrevet den mailen til deg det. fullstendig feil.

Det har du har rett i
Men jeg tror veterinæren kan ha et poeng med å anbefale Flubenol?
Flubenol (flubendazole) er jo kjent som en mirakelkur
Ken Myrseth
Er jo bare tull at praziquantel bare tar bendelorm, sier jo litt om vetrinæren som har skrevet den mailen til deg det. fullstendig feil.

Ja hvorfor er man ikke overrasket hehe. Jeg har ingen kunnskap om medisiner, men ut fra hva man har lest siste døgnet her på forumet om PraziPro stusset jeg litt på svaret jeg fikk. Men takk for du fjernet enhver tvil.

edit: virker som de fleste anbefaler enten PraziPro eller Flubinol15. Regner med begge to er effektive medisiner.
Rotet meg innpå denne tråden igjen når jeg søkte litt rundt om ormekurer og ble nysgjerrig på hvordan det gikk med malla? Fikk du satt kur på den og ble den frisk?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap