Kan noen hjelpe meg :) hvilken maler er det jeg har kjøpt?

Jeg var på dyrebutikken å kjøpte to sorter med maller.

Bilde nr 1:
Ble solgt som Ancistrus vf, hun i butikken visste ikke hva fisken heter.
Øynene på denne fisken har et mønster, annenhver beige og mørkebrun .

Bilde nr 2:
Ble solgt som Corydoras metae
(men jeg er sikker på at det er Corydoras melini jeg har kjøpt.)

Er det noen som vet hvilken fisker det er på bildene så hadde jeg satt stor pris på det

Her er en tegning på hvordan mønsteret på øyet til mallen på bilde nr 1 er .
Bilde 1 ser ut som en ancistrus. Men jeg trenger et klarere og nærmere bildet for å kunne klare å se om det er et annet navn på den enn bare Ancistrus sp . Viltfanget.
Bilde 2 skal nok være en Corydoras Melini ja.
Tusen takk for svaret

Skal ta et bedre bilde senere i dag var litt uklart det første bildet ...

Kan ikke være ancistrus, den er alt for spiss i snuta til å være det. Men kanskje en eller annen pleco?

Den jeg har lenket til er den vanligste i handelen og den blir SVÆR. Hvor mange liter har du?

Coryen syns jeg ser ut som en melini kanskje? Har du bare en av den? Den bør gå sammen med flere.
Har 5 stk av coryen.

Jeg har sett igjennom en hel haug med bilder av forskjellige ancistrus, pleco og gibbiseps men finner liksom ingen som ligner helt.......

Eneste jeg fannt så lignet litt var gibbiseps som hadde det samme mønsteret på øynene som dem 2 jeg har .
Akvariet er 180 liter, skulle ha maller som ikke ble for store.
Leste at noen kan bli 50 cm... stemmer det?? Håper ikke dem blir så store dem jeg har for det har ikke jeg plass til i 180 literen......

Øynene på mallen på bilde 1
Har studert øynene til mallen på bildet nr 1 l.
Øynene ser sånn ut ---------------------->
Da gjenstår det å se om den får barter
Nemlig,er det en gibbiceps så er det riktig det ja.De får ikke barter,er det en ancistrus (hann) vil den få det..
Men det er lett å si det er VF,uten å vite lokalisasjon.Det er for dårlig av butikken,møter forresten det samme problemet i butikkene her i nærområdet.
Du får ha fisken så lenge det er forsvarlig,det vil jo ta tid før den vokser opp.
frosken
Nemlig,er det en gibbiceps så er det riktig det ja.De får ikke barter,er det en ancistrus (hann) vil den få det.. Men det er lett å si det er VF,uten å vite lokalisasjon.Det er for dårlig av butikken,møter forresten det samme problemet i butikkene her i nærområdet. Du får ha fisken så lenge det er forsvarlig,det vil jo ta tid før den vokser opp.

Finnes det ancistrus med så spisse snuter??
Tok en titt i boken til Ingo Seidel,og det var mange varianter av viltfangede ancistrus der .

Nytt bilde av fisken
Legger ut 2 nye bilder av fisken.
Tror dem ble bedre enn det forrige bildet , litt vanskelig å få tatt en skikkelig bilde .....
frosken
Nemlig,er det en gibbiceps så er det riktig det ja.De får ikke barter,er det en ancistrus (hann) vil den få det.. Men det er lett å si det er VF,uten å vite lokalisasjon.Det er for dårlig av butikken,møter forresten det samme problemet i butikkene her i nærområdet. Du får ha fisken så lenge det er forsvarlig,det vil jo ta tid før den vokser opp.

Synst det er litt dårlig at dem som selger fiskene ikke har peiling på hvilken fisker dem selger. Dem burde ha litt kunnskap om fiskene.....
Nesten hver gang jeg spør om en fisk på butikken så vet dem ikke stort..............

Ja regner med at det tar litt tid for fisken å vokse opp, så jeg får se etterhvert som den vokser kor stor den blir... Har plan om ett større akvarium senere en gang.
Erlend D Bertelsen
Fisk nummer en er ganske sikkert en [URLBLOCK1] E

Jeg er enig i den synst igrunna fisken ser mest ut som en gibbiceps
Ja det hjalp med de siste bildene,så det er nok flertallet som vinner her ja.
frosken
Ja det hjalp med de siste bildene,så det er nok flertallet som vinner her ja.

Mener du at det er en gibbiceps?
Det var helt andre tegninger på de siste bildene,og de ligner faktisk på en gibbiceps.På det første bildet kunne det faktisk se ut som en ancistrus
Men gibbiceps er også en utrolig flott fisk,og de tilpasser seg størrrelsen på karet så det kan ta lang tid før den må over i et større kar.
frosken
Det var helt andre tegninger på de siste bildene,og de ligner faktisk på en gibbiceps.På det første bildet kunne det faktisk se ut som en ancistrus Men gibbiceps er også en utrolig flott fisk,og de tilpasser seg størrrelsen på karet så det kan ta lang tid før den må over i et større kar.

Hehe ja var kansje litt tåkete det første bildet jeg la ut ...
Er glad for å ha fått klarhet i hvilken fisk det er jeg har .

Takker for alle svarene jeg har fått

Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap