L-134 kar

Hei! Har planer om å bygge opp et 85'liters L-134-kar.

Spørsmålene er:
*Planter eller ikke?
*Trerøtter eller steiner?
*Peckoltia skiferhuler m/ åpning 3,5 cm eller keramikkrør?
*Hvor mange L-134'er kan jeg ha i karet?
*Hvor store er de når de er kjønnsmodne?/leksklare?
*Evt. tips til å få dem i lek når de er store nok?

Håper på svar!
Begynn med å lese denne artikkelen skrevet av Erlend D. Bertelsen om Peckoltia sp. L-134. Er det noe som er uklart kan du lese denne lenken og eventuelt stille spørsmål der.
Bygbg opp karret med masse trerøtter.
Jeg har de fleste huletyper i karret mitt og det var i ketamikk røra ynglene kom ffra(har 10 stk yngler på L134).
Så innred med trerøtter og ha passe god sirkulasjon, men disse trenger ikke mye for og komme i lek.
De er leksklarer fra størrelse 7 cm ihvertfall.
Har holdt på i mange år jeg før jeg fikk disse i leks, ga opp artskarrene med disse og satt inn hele stimen på 14 stk i 660 l med diskuser og da kom de første ynglene.
Tusen takk for svar! Hvordan mål er det på hulene du fikk dem til å leke i?
Vet du hvor man kan få kjøpt slike huler?
Matsi95
Vet du hvor man kan få kjøpt slike huler?

Vi har fått yngel på L 134 i skiferhuler kjøpt hos Aquamanias 2,5 X 3 cm, vi har også andre skiferhuler, men det er tydligvis de fra Aquamanias som er tingen

Tusen takk!

Er det den som heter liten som er 2,5*3? er det 2,5 i høyde og 3 i bredde?
Matsi95
Tusen takk! Er det den som heter liten som er 2,5*3? er det 2,5 i høyde og 3 i bredde?

Hvor dype/lange er de forresten?
Nils Vollstad
[URLBLOCK1] [URLBLOCK2]
Kanskje 15 cm dyp? Anbefaler deg virkelig å lese de to artiklene av Erlend D. Bertelsen og Janne Ekström. Der står det nesten alt hva du trenger og disse to artikkelen er vel skrevet av noen av de mest kunnskapsrike akvarister på L maller i Skandinavia.

Mallehuler finner du en mengde av under rubrikkannonser, mest populær er skiferhuler men hvis du orker å lese artiklene ser du at Janne har brukt en annen hule av tegelsteins rør.
Matsi95
[QUOTE=Matsi95]Tusen takk! Er det den som heter liten som er 2,5*3? er det 2,5 i høyde og 3 i bredde?

Hvor dype/lange er de forresten?

Vi har syv skiferhuler i karet, fire 2,5 x 3 + tre "pecoltia-huler" som er smalere i åpningen enn inne i hulen. Nå ligger det hanner med egg/yngel i de fire førstnevnte hulene så det er tydelig at våre foretrekker disse.
Jeg er litt dårlig på øyemål men tipper hulene er 12-15 cm dype, kanskje
Så du anbefaler dem til et L-134 kar?
Er det den som heter "liten"?
Matsi95
Så du anbefaler dem til et L-134 kar? Er det den som heter "liten"?

Mest sannsynlig den som kalles "liten"
Jeg har skifer huler i de fleste størrelser men får ikke L134 til og leke i dem, jeg bruker et keramikk rør kjøpt hos dahl omkretsen rundt åpningen er rundt 3 cm, lengden er 14-15 cm.
De fungerer flott i karret mitt og er for små til de andre mallene.
Hos meg er det kun keramikk rør som gjelder. Disse er 2,5 x 2,5 x 10 cm. Har hatt 6 kull på hypancistrus zebra på disse i år samt kull på L-134 og L-260. Dahl's har men for øyeblikket ikke i så liten dimensjon.
Og for å gjøre forvirringen til trådstarter total,
så har mine L134 nettopp lekt i ei bambushule
Antall
Hvor mange L-134 kan jeg ha i en 85 liter? Karet er innredet med røtter og skal få 5 skiferhuler.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap