Maller
Hei! Ser at Pleco, Gibbiceps og Ancistrus brukes om hverandre i noen av trådene. Kan noen gi meg svar på hva som er hva - om Pleco og Gibby er samme fisk? Og hvorfor kalles noen som for meg er åpenbart ancistrus blir kalt for Pleco-"ett eller annet"?
I fiskebasen , under L-maller er det ganske grei å finne frem, men jeg ser ikke forskjell på Gibby og Pleco der.
I fiskebasen , under L-maller er det ganske grei å finne frem, men jeg ser ikke forskjell på Gibby og Pleco der.
Postet 27.06.12 kl 01:16
En kjapp og enkel forklaring. Pleco er egentlig veldig mange arter. Men de fleste bruker Pleco på en som er ofte å se i akvariebutikker. Den har ett stripete "jaguarmønster" syns jeg da. Og blir veldig stor. Jeg har selv 2 stk mellom 25-30 cm. De kan vel strekke seg opp mot 60 cm om jeg ikke husker helt feil. Gibby er en annen art som er ganske lik men den har ett litt annet mønster. Gibbyen har mer sirkel lignende mønster og det kan se ut som de har en rødorange tynn strek rundt alle sirklene. Denne arten blir rundt samme størrelse som "Pleco". Det de har til felles er at de er dyktige algespisere. Også griser de fælt. (mye avføring). De blir ofte solgt i butikken som små søte individer også vokser de fort ut av vanlige selskapskarr. De er fredelige og "snille" men kan være agressive ovenfor egen art.
Ancistrus er ett navn som inneholder veldig mange arter. Tror det er 89? Det de fleste referer til når de sier ancistrus er Ancistrus sp. Oppdrettsvariant.
En flink algespiser som er fredelig og "snill". Man kan ha den med det meste av fisk og dyr. Lett å få yngel på. Disse blir ikke så store som Pleco og Gibby. Mener Max size for Ancistrus er rundt 15 cm? Denne kommer i mange forskjellige varianter. L-144. Super red. Albino er noen eksempler.
Håper dette gjorde ting litt lettere
(blei kanskje ikke den kjappeste forklaringa men dog. Prøvde å holde meg til lett forståelig norsk)
Ancistrus er ett navn som inneholder veldig mange arter. Tror det er 89? Det de fleste referer til når de sier ancistrus er Ancistrus sp. Oppdrettsvariant.
En flink algespiser som er fredelig og "snill". Man kan ha den med det meste av fisk og dyr. Lett å få yngel på. Disse blir ikke så store som Pleco og Gibby. Mener Max size for Ancistrus er rundt 15 cm? Denne kommer i mange forskjellige varianter. L-144. Super red. Albino er noen eksempler.
Håper dette gjorde ting litt lettere
(blei kanskje ikke den kjappeste forklaringa men dog. Prøvde å holde meg til lett forståelig norsk)
Postet 27.06.12 kl 01:38
Inaktiv bruker

Her kan du selv se forskjellen på de artene:
Gibbi
Pleco Mange former pleco og Gibbi går vell også under Pleco
En av de Vanligste pleco
Ancistrus
Nå er det ikke alle artene av ancistrus som er ekte, noen er vell frem avlet og noen lengre ned på listen har bare navnet i navnet sitt.
Mest vanlige Ancistrusen
Men du ser det er også noen av artene som kalles for noe og er noe annet. Håper dette hjelper enda litt til.
Gibbi
Pleco Mange former pleco og Gibbi går vell også under Pleco
En av de Vanligste pleco
Ancistrus
Nå er det ikke alle artene av ancistrus som er ekte, noen er vell frem avlet og noen lengre ned på listen har bare navnet i navnet sitt.
Mest vanlige Ancistrusen
Men du ser det er også noen av artene som kalles for noe og er noe annet. Håper dette hjelper enda litt til.
Postet 27.06.12 kl 15:17
Tusen takk, dere er tålmodige med meg som spør mye rart. Heter de gule ancistrustene (med blå / sorte øyne) også A. sp. oppdrettsvariant? Har inntrykk av at mange forveksler de gule og de brune når de selger eller ønsker å kjøpe. Jeg har to L-183, fire A. sp. oppdrv. som er gule (?) og 11 av samme sort, men brune. Vet ikke om jeg tør kalle noen av dem for L-144.. fordi noen mener L-144 ikke fins (jeg er klar over at det ikke er vf fisk). Syns det er forvirrende, det hele. Tenker at en oppdrettslaks fortsatt er en laks selv om den er oppvokst i merder.
Har også to gibbyer (mener jeg), som begynner å bli store. Den 3. og største jeg hadde, ga jeg bort. Han ble mannbisk på alle de andre mallene. De er fordelt på tre akvarium, og de er mine soleklare favoritter.
Har også to gibbyer (mener jeg), som begynner å bli store. Den 3. og største jeg hadde, ga jeg bort. Han ble mannbisk på alle de andre mallene. De er fordelt på tre akvarium, og de er mine soleklare favoritter.
Postet 27.06.12 kl 21:51
Inaktiv bruker

Gul Ancistrus heter L144, de forveksles ofte med Albino Ancistrus. L144 er ofte dyrere enn Ancistrus Sp Opp.
Hvis noen kaller en vanlig Ancistrus Sp Oppdretts variant for L144 så kan du nå herved rette på dem! ;P
Ser at min lokale Dyrebutikk i går fikk inn L034 "MedusaPleco" Men det er egentlig en Ancistrus ranunculus. Den var ganske tøff, så hadde det ikke vært for at jeg driver å setter opp et Saltvannsakvarium nå så skulle jeg investert i akvarium og den fisken. ;P
Hvis noen kaller en vanlig Ancistrus Sp Oppdretts variant for L144 så kan du nå herved rette på dem! ;P
Ser at min lokale Dyrebutikk i går fikk inn L034 "MedusaPleco" Men det er egentlig en Ancistrus ranunculus. Den var ganske tøff, så hadde det ikke vært for at jeg driver å setter opp et Saltvannsakvarium nå så skulle jeg investert i akvarium og den fisken. ;P
Postet 29.06.12 kl 00:57