L144 og gul algeeter det samme.

Lurte på om L-144 og gul algeeter er det samme. Hva er forskjellen i matvaner. Er noen av de aggresive overfor platy eller kardinaltetra.
Jeg har L-144 sammen med platy yngel, det er ikke noen tegn på agressjon der. Hannen slår litt med halen hvis de kommer for nære hula.
Det som selges som "gul algeeter" i butikkene er gjerne kinesisk algespiser. Ville mye heller valgt L144...
Takk for svar fra begge. Da er det altså ikke det samme. Skal kjøpe privat og er det noen måte å se forskjell når de er 2-3cm. Har hørt at kinesisk algeeter er aggresiv og er ute etter L-144.
En har også Abino ancistrus, den er gulaktig med røde øyner. L144 har sorte/blå.
Deter stor forskjell på kinesisk algespiser og L144.

Om det er yngel du kjøper privat, så tviler jeg på at det er kinesere. Da er det L144 eller albino ancistrus. De siste er mere rosa i fargen enn L144 og har røde øyne. Regner med det er albinoer som selges, siden det ikke pressiseres at det er L144.
Asbjørn D
Lurte på om L-144 og gul algeeter er det samme. Hva er forskjellen i matvaner. Er noen av de aggresive overfor platy eller kardinaltetra.

De har ingen forskjell i matvaner, begge er omnivore men med en større tendens til det grønne. Alger, grønnsaker, den slags, bør være hovedbestanddelen i kostholdet de får. Spedd ut med litt "kjøttbasert" føde som mygglarver og div. fiskefôr.

Litt usikker på hva du mener med "gul algeeter" da det finnes to som går under det kallenavnet (derfor det alltid er best å bruke vitenskaplige navn på fisk).

L-144 er en Ancistrus, akkurat som den vanlige Ancistrus sp. oppdretts-varianten .

Ancistrus er en slekt med mange arter, men den vanligste av algespisere, kalles Ancistrus sp. oppdretts-variant fordi den har ukjent opphav og det er mistanke om noe kryssing av arter i fjern fortid. Den finnes i brun og i "gul", hvor den "gule" da er en albinovariant av den brune. Den gule av de har røde øyne og er kledd med hvitgule "prikker" over skinnet, albinoutgaven av den brunes prikker.

L-144 er ikke albino, og ikke det samme. Den mangler prikkene, og den har svart pupill. Jevn gul farge. Stammer fra èn enslig gul Ancistrus man fanget i det fri for mange år tilbake. Det ble sagt at denne hadde blå øyne og svart pupiller i øynene. Denne gule var en hann, og den ble krysset med en vanlig oppdretts-Ancistrus, og av avkommet ble de som ble gule avlet videre på og stammen ble kalt L144. Sånn oppsto L144, alle av en eneste forfader. Ingen har lykkes å finne flere av denne gule i det fri. Man tror derfor ikke det var en egen art, men en mutering av en annen art man kanskje kjenner.

De er altså i nær slekt, de gule L144 og den vanlige brune oppdretts-Ancistrusen, men man blander dem ikke mer. Dette for å holde L144 "ren" gul.

Hvis du med Gul algeeter mener den kinesiske algespiseren, så anbefaler jeg ikke den. Den har en tendens til å bli grådig, sur og fæl som eldre. De to jeg hadde som nybegynner, begynte å angripe andre fisk etterhvert. De lå på lur i en hule, og så kastet de seg frem når en fisk svømte forbi, og sugde tak i kroppssiden på fisken. Der gnagde de et stort kjøttsår før de slapp taket! Grusom fisk. Fysj, jeg liker den ikke.
Vanlig Ancistrus er mye bedre, og stort sett fredelig! Kan bli territorial mot andre hanner av L-maller da, så sørg for å ha nok huler til dem.

Ancistrus bryr seg ikke om platy og neontetra.
Takk for lærerikt svar Mona O. Var i en butikk for å se forskjellen. Kinesisk algespiser var mer intens gul og billigere enn L-144. Lurer litt på om jeg skal prøve å finne en bunnfisk som blir mindre enn L-144 slik at jeg slipper å kvitte meg med den når den blir voksen. Akvariet er bare 50liter. Men det er dårlig med fargerike bunnfisker og finner ingen som bare blir ca. 6cm som voksen. Kanskje jeg går for noen røde reker i stedet.
Hvis du er ute etter en liten og fredelig algespisende fisk, kan du jo se litt nærmere på Otocinclus? Også kalt "otto". De er flokkfisk da, dvs man har ikke kun èn, men de blir iallefall ikke større enn at du finner plass til dem i en 50 liter (om du ikke har for mange andre fisk). Hvilke vannverdier har du i karet ditt? Ottoene kan være litt ømtålige, så det er viktig at vannverdiene er rette.

Med "røde reker" antar jeg du mener kirsebærreker, eller sakurareker? (det er samme sak, bare litt forskjell i rødfargen) Jeg tror det er store sjanser for at dersom du prøver med kirsebærreker, så vil rekene dine bli en dyr lunsj for f.eks. platyene. Dersom ikke fisken klarer å bite over hele reka og svelge den, så dør gjerne reka i forsøket på det :-/ Guppyene mine spiste hundrevis av kirsebærreker, og guppy er ikke noe særlig forskjellig fra f.eks. platy som du har. Guppyene mine svømte daglig rundt med noen reke-følehorn e.l. lignende stikkende ut fra kjeften. Jeg prøvde flere ganger å ha kirsebærreker med guppyene, men det gikk aldri bra.
Klarte de ikke spise reka hel, tok de det stykkevis og delt og nappet av den bein og følehorn først, så den stakkars reka lå der hjelpesløs.

Man skal ha et rimelig tett beplantet kar med flusst av gjemmesteder i plantene og mose,før det er spesielt trygt for rekene.
Oi da skal jeg ikke ha reker. Ottis er jo et godt alternativ iet lite kar.
Plussmedlem
Du skriver 50 liter, men antar du mener standard 54liter? 60x30x30cm?
Man kan fint ha et par med L144 i et slikt kar om man ønsker det...
mona o
De har ingen forskjell i matvaner, begge er omnivore

Begge er herbivore, selv om AF hevder noe annet.

Ancistrus er alge-/aufwuchsspisere (unntak for eksempel A. ranunculus).

Info om diettkrav for A. sp. (4), som helt feilaktig ofte kalles L144, på Planet Catfish:
"Typical for the genus. Feed vegetables, algae wafers, and once a week frozen or live foods."

Tilskuddet av protein skal erstatte insektslarver og mikroorganismer aufwuchsspisere naturlig får i seg.


I artikkelen Ancistrus - litt mer enn bare en algespiser står det:
"Ancistrus er i utgangspunktet en alteter (omnivor), som hovedsaklig spiser grøntfór, i form av alger, i akvariet. Den må også ha spesialfòr som algetabletter, eller annet grøntfòr (salat, agurk eller squash). En gang i mellom bør du også fòre med litt kraftigere kost. Både rekepellets og mygglarver faller i smak. Arten har en forholdsvis lang tarm, noe som tyder på at den ikke bare er vegetarianer."

Dette rimer dårlig. Ancistrus har veldig lange tarmer. Det er for at fisken skal kunne oppta næring fra vegetabilsk mat. Tarmene avslører altså at fisken er herbivor, og ikke omnivor som artikkelen hevder.



Jeg synes du skal sende en email til AF ang. feilinformasjonen i artikkelen her, Donald. Det er veldig dumt at det blir stående sånn.

Jeg bestrider ikke det du sier Donald, men kan egentlig ikke skjønne at Ancistrus skal klassifiseres som en ren herbivore, ikke omnivore. De er ofte førstemann på plass for å gnage i seg kjøttet om en fisk har dødd i akvariet for eksempel. De spiser også fiskeegg fra andre fisk med stor appetitt og er kjente eggrøvere. De storkoser seg også med røde mygglarver o.l. med stor appetitt, når det gies til annen fisk.
Det rimer liksom ikke helt med en herbivore fisk?
Eg har allerede rapportert i fiskebasen, Mona, men eg kan sende dem min mening om artikkelen også.

Du har helt rett i at Ancistrus spiser det som tilbys dem, men det er ikke det som avgjør om fisken er herbivor eller omnivor. Eg holder selv Baryancistrus xanthellus, og arten spiser velvillig proteiner. Problemet er at de kan dø av det grunnet tarmsystemet.
Skjønner. Det betyr jo da at det er veldig vanskelig å holde riktig diett for den alminnelige Ancistrusen da, ettersom så mange holder den i typiske selskapskar, i lag med omnivore fisk, og den spiser det den finner av "andres" mat.

Det selges Ancistrus i bøtter og spann, og det virker som markedet aldri blir mettet. Når man i tillegg vet hvor leksvillig spesielt vanlig Ancistrus er må man spørre seg hvor alle blir av?
For lite alger/fôring i karet er nok en klar årsak til dødsfall, men eg tror også feil fôr spiller sterkt inn.

Å holde Ancistrus i selskapskar går nok i mange tilfeller helt fint, så sant man ikke bruker mye proteinrike tabletter. Stimfisk går greit, siden man da kan dosere fornuftig fôrmengde ganske nøyaktig.

Eg har selv holdt Ancistrus med Corydoras, og eg tror ikke det er en helt heldig kombinasjon.
Donald
Eg har selv holdt Ancistrus med Corydoras, og eg tror ikke det er en helt heldig kombinasjon.

Det er jeg faktisk enig i. Det er ikke alltid det går smertefritt. Selv om du kanskje tenkte på dette med fôringen nå(?), så tenker jeg rent fysisk også.

Jeg har sett tilfelle der det ikke gikk så bra, ja. Det kommer nok mye an på plassen de har til rådighet i karet, men først og fremst, hvem av dem kan si "jeg" som svar på spørsmålet; hvem skal ha skjulestedet?
Ancistrusen brøyter seg frem og gir ikke opp for noe. Kommer Corydorasene da inn og vil gjemme seg under samme hulrom i rota som Ancistrusen, kan L-mallen ty til brutalitet for å få vekk inntrengerne. Sånt som skjer når den ene arten er territorial og den andre overhodet ikke er det..

For noen år tilbake, mens jeg fremdeles hadde 250 literne mine, hadde jeg Ancistrus sp. sammen med noen voksne Corydoras sp. Black. Det var bare en trerot i karet (jeg visste ikke bedre da) og ingen huler ellers. Det endte med at Ancistrusen angrep den ene Corydorasen og lagde et stort rundt kjøttsår på kroppssiden dens. Senere døde den av skaden.

Jeg hadde sett at Corydorasene fra tid til annen kom fykende ut av hulrommet under trerota, jaget ut av Ancistrusen som lå igjen der inne og reiste bust. Men jeg trodde ikke da at han var istand til å skade Coryene. Men det er de altså, om de ser seg nødt til det. Etter dette er jeg skeptisk til kombinasjonen, hvis det ikke er plenty av gjemmesteder i karet som passer begge artene. Ancistrusen må få tilbud om egne huler, og Corydorasene åpne skjulesteder under trerøtter. Da er sjansen større for at de velger hver sin type skjulested uten krangel.
Jeg er egentlig ute etter en renholdsarbeider som spiser matrester på bunnen og alger på glasset og ikke noen jeg må gi egen mat. Nå har jeg ikke alger ennå annet enn på noen planter, men kjøper antakelig 3 zebraottoer eller prøver å finne en liten hardfør malle som ikke blir mer enn 6 cm. Finnes det noen små maller som er fredelige og klarer seg på maten i akvariet pluss en akurkskive av og til?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap