L260, l340, l400, l134, l066- noen av disse som ikke er så sky og litt dagaktive?

Jeg prøver å finne en pen malle som ikke er så sky og som er noe aktiv på dagen. Er det noen som har erfaring med L260, L340, L400, L134 eller L066? Dersom dere har tips om andre maller med pene tegninger som ikke er sky og litt aktive om dagen, så setter jeg pris på dette også!

Tusen takk!
Plussmedlem
Etter min erfaring med de... Nei, egentlig ikke...
Har jo div cory som er aktive og viser seg da. Mye heftig å få der. Eller så har jeg sans for Chaeostomaer, de jeg har er en del mer aktive enn mye annet. Dog ikke like fargerike...
En del grenmaller kan være ganske aktive på dagtid....
L144 er jo alltid synlig, men den er jo ganske vanlig....
L104 er en tass som har vært mye aktiv her...
Jeg har 2 L134. Den ene er kun nattaktiv og veldi sky. Den andre dagaktiv og ikke sky i det heile tatt. Jeg har teorien at det er scapen som er klue. Der det er masse rot, planter go huler føler den seg sikker og er mye ute. Der der er lite gømsler ligger den i sin grotte heile tiden.
Har en svær gjeng L340 her, men med unntak av nysluppet yngel ser jeg dem sjelden fremme. Spesielt ikke med lyset på.
Tusen takk for svar!

L104 var veldig søt da. Den hadde ganske fine tegninger også. Hvilke erfaringer har du med den ellers? Kan den gå alene eller bør det være flere? Går den godt sammen med andre maller?
Takk for svar!

Så rart at de er så forskjellige. Har du dem i samme tanken? Ikke dum tanke det der med gjemmesteder. Holder det med røtter, planter etc. med litt hulrom under eller er det ordentlige hule røtter og hule som de må ha?
Takk for svar!

Så dumt, det er jo ikke så mye vits med fisk når man aldri ser dem. Tror du det er noen spesiell grunn til at det er sånn f.eks mange som går forbi, få gjemmesteder, aggressive eller masete samboere? Eller er det rett og slett l340 som er sånn?
Lene Berge
Tror du det er noen spesiell grunn til at det er sånn f.eks mange som går forbi, få gjemmesteder, aggressive eller masete samboere? Eller er det rett og slett l340 som er sånn?


Hos meg har de om mulig for mange gjemmesteder, ingen grunn til å være fremme når man like greit kan gjemme seg, sant? Har nesten ingen andre fisk i tanken, og jeg tror det er litt negativt. Instinktet sier vel at hvis de ikke ser andre fisk så er det fare på ferde. Prøver meg med noen "kysten-er-klar"-fisk nå. Ellers er nok hypancistrus generelt glade i å gjemme seg .

( Et tips: bruk "Siter"-knappen, da blir det litt lettere å følge "samtalen" )
Henriflette
[QUOTE=Lene Berge]Tror du det er noen spesiell grunn til at det er sånn f.eks mange som går forbi, få gjemmesteder, aggressive eller masete samboere? Eller er det rett og slett l340 som er sånn?


Hos meg har de om mulig for mange gjemmesteder, ingen grunn til å være fremme når man like greit kan gjemme seg, sant? Har nesten ingen andre fisk i tanken, og jeg tror det er litt negativt. Instinktet sier vel at hvis de ikke ser andre fisk så er det fare på ferde. Prøver meg med noen "kysten-er-klar"-fisk nå. Ellers er nok hypancistrus generelt glade i å gjemme seg .

( Et tips: bruk "Siter"-knappen, da blir det litt lettere å følge "samtalen" )




Det var veldig lurt å bruke "siter" Tenkte at bare jeg trykket på svar så var det greit. Jeg er helt ny på forumet så veldig fint med tips.

Det virker som om de er litt glade i å gjemme seg ja, det er så synd for de er jo så pene! "Kysten er klar fisk" høres jo logisk ut det ja. Hva slags fisk er best til det? Rolige små fisker som ikke plager andre kanskje? Platy, scalare for eksempel?
Lene Berge
"Kysten er klar fisk" høres jo logisk ut det ja. Hva slags fisk er best til det? Rolige små fisker som ikke plager andre kanskje? Platy, scalare for eksempel?


F.ex platy kan være bra tror jeg. De surrer rundt overalt og er ikke redde for noe. Plager ingen heller. Scalare er det værre med, de blir store, og kan også være territorielle og sinna. Tror nok voksne scalare godt kan skremme vannet av en stakkar hypancistrus selv om de er for trege til å gjøre skade.

Uansett vil nok trangen til å gjemme seg være sterk, men det fins sikkert maller du kan se oftere enn de jeg har
Henriflette
[QUOTE=Lene Berge] "Kysten er klar fisk" høres jo logisk ut det ja. Hva slags fisk er best til det? Rolige små fisker som ikke plager andre kanskje? Platy, scalare for eksempel?


F.ex platy kan være bra tror jeg. De surrer rundt overalt og er ikke redde for noe. Plager ingen heller. Scalare er det værre med, de blir store, og kan også være territorielle og sinna. Tror nok voksne scalare godt kan skremme vannet av en stakkar hypancistrus selv om de er for trege til å gjøre skade.

Uansett vil nok trangen til å gjemme seg være sterk, men det fins sikkert maller du kan se oftere enn de jeg har

Det har du jo helt rett i! Tenkte jo at scalare svømmer rolig rundt, men de blir jo ganske store og noen kan jo være litt sinte så platy er nok et bedre valg!
Plussmedlem
Jeg er malle og cory-dust, så her er karene satt opp for maller og cory. Men jeg må jo ha litt annen fisk også, og da bruker jeg levendefødere. Endlers guppy og Poecillia Salvatoris er fisk jeg bruker for å gjøre mallene tryggere.

L104 har jeg en grei gruppe av. Det er jo ikke noen dyr fisk, så derfor ser jeg ingen grunn til å bare ha 1 eller 2 av de. Heller fler fisk av samme art enn en masse forskjellige arter blandet sammen....
L134 har jeg hatt mye av. Yngel/ungfisk kan være ganske synlige, men de voksne er mer sky.
Grenmaller som f.eks Hemiloricariia Eigenmanni er mer synlige, men de er ikke like fargerike å se på. Men oppførselen er "fargerik", mye personlighet... L010a er også kul....
Chaetostoma L187b er en morsom sak. Ikke så veldig sky (hvertfall ikke her), flink til å ta alger og mye synlig. I øyeblikket ser jeg 6 av 10 i 375literen, og den står 4 meter unna...
milo
Jeg er malle og cory-dust, så her er karene satt opp for maller og cory. Men jeg må jo ha litt annen fisk også, og da bruker jeg levendefødere. Endlers guppy og Poecillia Salvatoris er fisk jeg bruker for å gjøre mallene tryggere. L104 har jeg en grei gruppe av. Det er jo ikke noen dyr fisk, så derfor ser jeg ingen grunn til å bare ha 1 eller 2 av de. Heller fler fisk av samme art enn en masse forskjellige arter blandet sammen.... L134 har jeg hatt mye av. Yngel/ungfisk kan være ganske synlige, men de voksne er mer sky. Grenmaller som f.eks Hemiloricariia Eigenmanni er mer synlige, men de er ikke like fargerike å se på. Men oppførselen er "fargerik", mye personlighet... L010a er også kul.... Chaetostoma L187b er en morsom sak. Ikke så veldig sky (hvertfall ikke her), flink til å ta alger og mye synlig. I øyeblikket ser jeg 6 av 10 i 375literen, og den står 4 meter unna... :-)



Takk for svar!

Ser du voksne L134 i det hele tatt, elle er de nesten alltid borte?

Du nevner Hemiloricariia eigenmanni, L010a og L187b som fisker med fargerik personlighet. Fisker som er morsomme kan absolutt være et alternativ! Hva er det som gjør at du liker disse så godt? Kikket litt på nettet, men fant ikke noe fornuftig. Hva slags temperatur har du forresten? Jeg har 26 oC, det kunne se ut som om ikke alle ville trives hos meg?

Ser at du er cory fan også så da kan jeg jo slenge på et spørsmål om dem... Lurer på å få meg en liten gruppe c121/adolfoi eller andre som ligner eller evnt. loxozonus. Har du noen erfaring med disse?
Plussmedlem
Når jeg holder L134 så kjøper jeg opp større grupper av yngel ( gjerne 30stk av gangen) og har de fram til de blir voksne. Da selger jeg de, nettopp fordi jeg ser så lite til de.

For de cory-artene bør du heller høre med Kaja eller Marita Ekdahl. Send de en pm eller skriv rett og slett et innlegg i tråden deres..... Kaja er spes god på cory og har hatt mye arter. Blant annet leksgrupper av Adolfoi og Loxozonus....

Temp her hos meg er ca 26-27 grader. Kjører alle kar uten varmekolbe og lar de regulere seg selv.

Litt vanskelig å forklare, de er søte, aktive, godt synlige, finner på mye rart osv.....
milo
Når jeg holder L134 så kjøper jeg opp større grupper av yngel ( gjerne 30stk av gangen) og har de fram til de blir voksne. Da selger jeg de, nettopp fordi jeg ser så lite til de. For de cory-artene bør du heller høre med Kaja eller Marita Ekdahl. Send de en pm eller skriv rett og slett et innlegg i tråden deres..... Kaja er spes god på cory og har hatt mye arter. Blant annet leksgrupper av Adolfoi og Loxozonus.... Temp her hos meg er ca 26-27 grader. Kjører alle kar uten varmekolbe og lar de regulere seg selv. Litt vanskelig å forklare, de er søte, aktive, godt synlige, finner på mye rart osv.....



Det var veldig lurt igrunn. Er de vanskelige å selge? Hva ligger prisen på sånn cirka for yngel da? Har bare funnet pris på voksne.

Takk for tips ang. Cory. Da skal jeg ta kontakt med dem.

Hehe...ikke så lett å forklare nei, noen dyr/ arter/ mennesker liker man jo rett og slett og det er ikke så lett å sette fingern på akkurat hvorfor. Da skal jeg sjekke ut litt mer om disse her for sånne fisker fenger meg virkelig!
Plussmedlem
Privat ligger gjerne prisen på L134-yngel på ca 150.- pr stk...
Det er alltid etterspørsel etter voksne av de, men de vokser ganske sakte.
milo
Privat ligger gjerne prisen på L134-yngel på ca 150.- pr stk... Det er alltid etterspørsel etter voksne av de, men de vokser ganske sakte.



Hvor lang tid tar det egentlig før de blir voksne og sky? Er de lite sky uansett når de er mindre eller kun i store grupper? Hvor store grupper må man i så fall ha?
Har L134 og den er litt sånn halv sky, enkelte ganger er den mye fremme andre ganger kan det gå dager før jeg ser den.
Den var litt mindre sky da den var liten, men om du vil ha bunnfisk som ikke er skye er cory absolutt å anbefale. Har selv cory matea, pygme og c125 (som er slektning) og disse er overalt hele dagen. Ordentlig artig fisk som er morsomme å se på og ikke minst pene.
Cathy
Har L134 og den er litt sånn halv sky, enkelte ganger er den mye fremme andre ganger kan det gå dager før jeg ser den. Den var litt mindre sky da den var liten, men om du vil ha bunnfisk som ikke er skye er cory absolutt å anbefale. Har selv cory matea, pygme og c125 (som er slektning) og disse er overalt hele dagen. Ordentlig artig fisk som er morsomme å se på og ikke minst pene.


Det må helt klart bli en stim med coryer. De virker veldig artige og jeg ser at det er utrolig mange fans her på akvaforum. Det må vel være en av artsgruppene som har flest fans tror jeg? C. metae var veldig pen da Kan du fortelle litt mer om dem? Jeg lurte litt på C121 eller adolfoi og de ligner jo litt. En annen som jeg lurer litt på er loxozonus. Synd jeg kun har 1 kar
Er rimlig fersk da det gjelder coryer og har ikke hatt mine mer en noen uker, men av det jeg kan se så ser jeg dem hele tiden selv med masse planter og gjemmesteder som røtter og huler. Det er alltid noen som kommer helt frem til glasset da jeg går forbi for å tigge etter mat. Ellers bor mine metaer med korallrød smykketetra og noen L144 yngler samt 2 tigersnegler.
Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap