hvordan frakte forsvarlig over lang tid??

joda. meg igjen! :-P

jeg har tenkt å sende noen fisk i posten til en veninne av meg.
men jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre dette...
aldri gjort det før, å heller ikke kjøpt fisk over nett..
vet jo at man helst skal unngå å frakte fisk over enorme avstander...
jeg hadde sett for meg å ha 2 stk i ei stor brusflaske, fylle den nesten helt full (for å forhindre risting) og kaste oppi en luft tabelett. (på tropehagen zoo tar de ikke inn luft tabeletter fordi fisken kan dø hvis den spiser dette... stemmer det?) reisen til mine fisker kan ta fra 1-4 dager... avhengig av hvorvidt man kan stole på posten!!
blir dette i lengste laget? hadde tenkt og pakke avispapir rundt flaska for å stoppe mest mulig temperatursvingninger, og minske stress mest mulig. og selvfølgelig, merke pakken om forsiktighet.
noen som har bedre forslag om hvordan fisken kan fraktes?
det er snakk om 2 nok så små sebra ciklider i svært god form. to hunner. (ca 2cm++)

så er det i det hele tatt mulig å frakte fisk over såpass avstand? har noen gjort dette før?? (litt skeptisk til dette! hehe...)
Gulp, håper noen med kunnskaper om dette svarer, for i mine ører høres det ut som om du like godt bare kan ta livet av fiskene før du putter dem i flaska....
For det første er 2-4 dager for lang tid dersom du sender på den måten du ser for deg.
Det må jo være mest mulig 02 i beholderen fisken skal fraktes i. avispapir holder ikke for å isolere nå vinterstid. Det hjelper heller ikke å skrive behandles forsiktig på pakker som sendes på vanlig måte med posten. det er det ingen som tar hensyn til.

Eller tar jeg helt feil?
Ja det er mulig å sende fisk med posten. Nei, jeg ville ikke ha sendt fisk emballert i avispapir, pakket inn i ei brusflaske. Vann er ikke det viktigste, men oksygen som fisken trenger. Dermed trenger du ikke å fylle posen / flasken med vann, men bare så mye (lite) vann som fiskene trenger for å overleve.

Men sende to sebraciklideyngel nå her i Norge på denne årstiden? Hadde det vært sommer så hadde dette nok gått veldig greit, men å sende fra "hemmelig plass" til en annen plass i Norge der du må ta hensyn til at pakken transporteres i kalde biler, ligger ute osv.

Har du regnet ut hva portoen blir, og hva det koster å kjøpe to yngel i den lokale zoobutikken? Hadde det vært to fisker som av en eller annen grunn ikke var å skaffe og jeg absolutt måtte ha denne arten ville jeg nok ha vært villig til å pakke disse og sende dem med overnatten pakke, men det koster fort flere hundre kr.
hehehe! ok!
men det er ikke yngel da.
men de tutgjør vel ikke så stor forskjell?
men folk kjøper jo "sjelden" fisk ifra land å strand! hvordan fraktes de?
det blir jo lengre for dem, og like kaldt! :-S
likevel hører jeg stadig om folk som kjøper via posten....
Først pakker du fisken i dobbel pose, tilsetter kjemikalier som bind NO3 i vannet, og til slutt tilsetter du ren O2 i posen. Så pakker du posene i en isporeske som er egnet til dette. Så legger du inn en lite "pose" som utvikler varme når den blir eksponert for luft. Til slutt setter du isoporesken oppi en dertil egnet kartong. Sender du denne som "over natten pakke, leverer du den på postkontoret så sent som mulig før de henter pakken fra ditt lokale postkontor. (Minner om at det ikke lengre er lovt til å sende fisk slik, og hvis du gjør det erstatter posten ikke eventuelle døde fisk.)

Skal du sende fiskene lengre som f eks fra Asia eller Sør amerika skjer pakkingen på samme måte, men eksportør bestiller da plass til fiskene i et fly der det er varme i lasterommet. Det er selvfølge dyrere enn vanlig flyfrakt, vanligvis ca 100 % ekstra.

Nå vet jeg at det er noen som sender f eks labyrint fisk som en postpakke og sier at fisken overlever slik i 2-4 døgn, men det har jeg ikke forsøk dette selv. Og jeg ville nok ikke ha sendt fisk på denne tiden av året.

Det er noen som kjøper "vanlig" fisk på nettet, men når du kjøper f eks 2 stk Cryptoheros nigrofasciatus, Sebraciklide, 4-5 cm for kr 29 pr stk fra Bergen, koster det minimum 320 kr for å sende dem med posten. Da er prisen pr st 189 kr, og det er en meget dyr Cryptoheros nigrofasciatus, Sebraciklide, 4-5 cm , spør du meg. Spesielt når du kan få dem for 30 -60 kr hos din lokale zooforhandler.

Vil du da derimot ha spesiell fisk, som de ikke kan skaffe hos den lokale zooforhandler er det den prisen du er nødt til å betale for å få den fisken du vil ha. Eller som for oss som bor i distriktsnorge, med meget dyre fisk, kan det lønne seg å bestille fisk selv. Skal du ha f eks en stor stim (20 stk f eks) med Corydoras sterbai som på nett butikk koster 49 kr og du må betale 149 i din lokale butikk, kan det lønne seg å bestille på nettet.
Man kan sende fisk svært langt og lenge med post hvis det gjøres riktig.

Det er allikevel ikke nødvendig når det gjelder vanlige arter som kan skaffes i hvilkensomhelst butikk. Å sende sebraciclider blir bare dumt.

avgjørelsen er tatt....
hehe!! ok,OK! ikke gi meg mer refs nå!!!
dere ødelegger selvtilliten min! hehe..
ok. dermed er avgjørelsen tatt.
DET BLIR IKKE SENDT FISK FRA SMØLA TIL NANNESTAD!!
takker for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap