Forvirring om kjønn på paletter

Hei!

"Hunnen har også en sort runding/prikk bakerst på ryggfinnen."

Dette står det å lese om kjønnsforskjell mellom palettciklider i fiskebasen her.

Jeg har et par av disse som jeg til nå har trodd er en hann og en hun,men begge disse har prikker.
Den ene har en prikk,og den andre har to prikker.
En av dem er betydelig rundere i kroppsformen enn den andre,og er også sterkere rødfarget på buken.

Er det slik at jeg har to av samme kjønn jeg da,eller??
hoa er som regel "rundere" i kroppsform å rødere i buken. spesielt under lek.
Begge kjønn kan ha prikker på ryggfinnen. Men det er bare hannpaletter som kan ha prikker på halen.
En annen forskjell er at hannfisken har blå-lilla bukfinne, mens hunnens er rød(skarpt rød under lek)

En voksen hann har uttrekt hale med farge på. Hunnen har kun en mørk strek gjennom en ellers ganske fargeløs hale.

Ellers har hannen slank kroppsfasong, mens hunnen er tykkere og kortere, og mens hannen er rosa i buken, blir hunnen skarpt rød.
Jeg har sett mannfolk med rundinger på ryggfinnen også, så det er ikke det sikreste å gå etter.
1. Mannfolka blir større og lengre (mens kvinnene kortere og rundere)
2. Mannfolka får hale som ender i en spiss. Dette får ikke damene
3. Damene får rødere flekk på buken, samt at de også ofte er gulere/har kraftigere "bakgrunnsfarge" på kroppen (men dette er heller ikke noe sikkert tegn).
4. Damene har alltid minst en runding på ryggfinnen, mens mannfolka kan ha det.
5. Formen på møsteret på ryggfinnen (for meg det sikreste å gå etter). Hos hannene fortsetter mønsteret utover til enden av ryggfinna, særlig går det en stripe langs den øvre kanten og ut til spissen. Hos damene slutter mønsteret i en bue, og det ser ut som om finnen også slutter der. Det gjør den faktisk ikke, men resten av finnen er gjennomsiktig. Likevel, hannen har lengre og spissere ryggfinne enn damen.

Men alle disse tegnene gjelder først når palettene blir litt større. Mens de er små, er det vanskelig å se forskjell på dem.
Rose U
Begge kjønn kan ha prikker på ryggfinnen. Men det er bare hannpaletter som kan ha prikker på halen.

Det stemmer nok ikke. Hvis du ser på bildet av palettparet mitt her ser du at begge to har prikker på halen. Og siden de to har fått en skokk med unger regner jeg med at de ikke er av samme kjønn ;D
Har du sett! Jammen har den det, I stand corrected ;D

Det er ikke så ofte å se, men avlen går vel videre uten at jeg følger med.

Fine fisker du hadde.
Prikker, hvilke prikker?
Mitt par har ingen prikker, hverken han eller hun. Riktignok mislyktes de i sitt første iherdige forsøk, men jeg tror dett skyldtes varmekuren jeg måtte sette i gang pga av hvitprikk. Ellers har de vært et prakteksemplar av et par; flyttet hundrevis av stein for å lage seg sin egen "designerhule"!
Nei, har du sett! Det er første gang jeg ser ei dame uten. Hvor gammel er hun egentlig? Jeg synes hun ser ganske så ung ut (kan ta feil, selvsagt ). Kan det være grunnen?
Klippet fra fiskebasen: "Hunnen har også en sort runding/prikk bakerst på ryggfinnen." Ta også en titt på bildene i fiskebasen, så ser du hva jeg mener med sort prikk på ryggfinnen. Det er forresten et prakteksemplar av en herremann der, med prikker både på ryggfinnen og halefinnen. Ooohhh! Lekker fisk! Den skulle jeg gjerne hatt i min eie. Men ingen slår den ene palettdamen min da. Dessverre er hun i det pestbefengte karet mitt (og tydeligvis immun mot hva som i all verden jeg har fått i det karet), og har vært enke ihvertfall 2 ganger. Mannen hun nå har får hun neppe beholde særlig lenge heller. Han var shabby allerede i butikken (men jeg så det ikke før jeg kom hjem). Dessverre har hun hatt vanskeligheter med å godta han. For det første hender det ofte at paletter ikke vil godta noen ny partner, når de har mistet sin første. Og palettdamen min har jo hatt minst to tidligere partnere. For det andre takler de ikke menn som er mindre enn dem. Hun har blitt ganske diger, så å få tak i en mann i passelig størrelse er ikke enkelt.
Hun er nok ung, men hvor ung vet jeg ikke. Dette paret var de første fiskene i karet mitt sammen med ottoene. Har hatt dem i ca 5 uker. Nå er desverre også hun enke, hannen døde i natt (mer om dette i tråden jeg linkes i mitt forrige innlegg).
Harald Krystad
Mitt par har ingen prikker, hverken han eller hun. Riktignok mislyktes de i sitt første iherdige forsøk, men jeg tror dett skyldtes [URLBLOCK1]jeg måtte sette i gang pga av hvitprikk. Ellers har de vært et prakteksemplar av et par; flyttet hundrevis av stein for å lage seg sin egen "designerhule"!

Hunnen din ligner litt på en smaragdciklide. Uten at jeg skal si det for sikkert.
Takk for svar her alle sammen!

Historien går videre slik:

Mine to fisker er omtrent like i størrelse,men den ene har den siste tiden forsøkt å gjemme seg for den andre.

Det er den fisken jeg mener er hunn som har opptrådt agressivt overfor den andre.

Den jagede fisken har etterhvert inntatt en nokså grå farge,og jeg har valgt å ta den ut og over i et annet kar,for hvile.
Den ser allerede bedre ut.Den hadde også fått seg et rift over øyet som nå nærmest er leget.

Jeg skal forsøke å få lagt inn noen bilder her,men før det,hva gjør jeg?
Til å begynne med koste de seg jo begge to rundt kokoshulen sin?
I tillegg kan jeg opplyse om at fiskene kanskje ikke er fullvoksne enda,de er nå snart 6 cm lange,men hva vet jeg.

På forhånd takk for råd og innspill.
min pallet hu sser også sånn ut, null prikker. og hun er over et år gammel.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap