Et ciklidespørsmål (ny ciklide, hvilken?)

Hei, og go kveld i stuggu!

Snart (snakk om 1 måneds tid ca) kommer jeg til å gå til innkjøp av nye fisk. Dere som ikke kjenner meg, så er jeg en relativt nybegynner med et kar på ca 1 måned. Der har jeg To ancistruser, som forsåvidt har fått egg etter 3 dager i karet, de er forventet å komme ut av hulen i løpet av et par dager. Og har et MEGET vakkert M.Ramirezi par der, som også ser ut til å trives. De la egg etter 3-4 døgn, men de varte "bare" i 1.5 døgn. Grunnen til at jeg sier bare i ", er fordi det var det første kullet (hos meg), og etter hva jeg kan se er alt mer enn ett døgn første gangen bra.

Etter en måndeds tid (kanskje ved månedskifte, får se hvor lenge jeg holder) har jeg lyst på nye fisk. Ikke mange, men gjerne bare et par (Harem kanskje?). Jeg er ikke typen som vil bare gå for enkelt som trenger minst stell, men gjerne noe som gir meg litt utfordringer. Etter forholdene er jeg ganske fornøyd med mitt første kar, siden jeg brukte en GOD månded på å forbrede/lese meg, og to fiskeraser som får egg etter 3-4 dager etter innkjøp, må jeg si meg fornøyd med. Jeg kikker fortsatt etter Nitritt annenhver dag, og holder denne under 0.1. Vannbytte kommer an på, siden jeg har yngel nå, blir det en del foring (mer enn vanlig), så skifter vann deretter. Forer også med frossene sorte mygglarver til ramirezi'ne innimellom.

Men det store spørsmålet mitt kjære medakvarister er som følger; Hvilke Ciklider anbefaler dere?
- Her er litt info om karet mitt, så dere vet litt...

180L Akvastabil
Ph; 6.9
Gh; 7
Moderat plantet, en stor rot og en liten, kommer et hjørne sand (20*25cm med fin sand, ShiningBlack Akvastabil Hayley 1-2mm). legger ved et bilde her av et oversiktsbilde (Finsanden har ikke kommen i enda, det kommer når ancistrusYnglen er blitt litt tøffere

[External Image]
Der dere ser steinhula (til venstre) er hula til ancistrusen nå, men den har 2 innganger, og ved senere anledninger vil ikke det være helt ideelt, så har bestilt to fluka nye skiferhuler, av tydeligvis vår kjære skiferhuleforhandler her på AkvaForum. De steinene skal byttes ut til sand,rothjørnet! Blir bra!

Har sett på en del Ciklider, men klarer ikke bestemme meg! Det er så utrolig mye spennende og fine fisker ! Jeg vet at mange av dere elsker å skrive her på forumet, *hint hint* gry, mona, og Liz h! Og "no affence", jeg DIGGER postene deres, og elsker å lese de, men her får dere alle Ciklide elskere sjansen til å fortelle litt!

Har tenkt på PalettCiklidene, men siden jeg ikke har noe annet kar (enda), så er vel de litt får "tøffe"? Jeg har tenkt, senere, å ha ett oppdrettskar til de.

RegnbueCiklidene, igjen, de er så fine og fasinerende, men hvilke erfaringer har dere, og passer de til meg?

Kakadue Ciklide...

KAN jeg ha andre ciklider i karet mitt, eller må det bli med de to Sommerfuglene, og eventuelt noe annet enn ciklider?

Grunnen til at jeg posta under "Ciklider" er jo nettopp for at jeg liker og er fasinert av ciklider...

Her er alle forslag, innputt (engelsk ord over til norsk) tatt med åpne hender og håver!

Takker på forhånd (og sikkert senere)

Henrik

http://www.youtube.com/watch?v=PU7_JyQxPkw

(Liten kar med attitude)
Ingen som har noen meninger i det hele tatt?

Passer det med noen andre Ciklider sammen med Sommerfugler?

Hmm...
Ökay, ser ikke ut som jeg får noen svar her. Jeg har lyst på en Apistogramma art, men vet ikke hvilken. Enten det, eller Smaragdciklide, Gul palettciklide, men hvilken av de her passer best for meg?

Gjør det enkelt, det står mellom disse:
Apistogramma agassizii
Apistogramma bitaeniata
Apistogramma borellii
Apistogramma cacatuoides
Apistogramma hongsloi
Pelvicachromis taeniatus
Hei,Henriksen skal prøve å svare litt.
Alle SA-ciklider siler sand,så du må bytte ut grusen med fin sand.Selv de minste dvergciklidene gjør dette.Ikke i samme grad som "jordspiserene", men det er viktig for trivselen(min erfaring).Hvis du skal ha to par med dvergciklider,må du dele karet i to revir.Det betyr at de to parra ikke ser verandre hele tiden.Hannene blir da altfor stresset og får kortere levetid.
Spesielt sommerfuglen er sensitiv på dette.Jeg har med fordel delt kara inn med store røtter og planter.
Corrydoras har jeg ofte sammen med Apistos.Det samme gjelder småmunnet Nanostomuser.Ser at du sattser på SA-fisk.Lurt å konsentrere seg om et "lite område".Det finnes også små maller som de klarer å holde vekk fra egga.
Vill anbefale Apistogramma Panduro som ikke er så nøye på PH og slike ting.Dette er også blant de få Apistoer hvor også hunnen har fine farger,ikke bare gult og svart.

Jørn

Foto:Terje
Sommerfuglene kommer nok bedre overens med andre fra Sør-Amerika da ciklider har sine egne "språk" alt etter hvor de kommer fra. Stort sett vil de da ignorere andre fisker med annen form eller farger. Men dette avhenger av stor nok plass, og at du deler inn karet med planter og røtter. Jeg ville ikke hatt oppi hissige afrikaneren palett selv, men det går jo bra for mange, for de som vil bruke det argumentet :P

Og ville definitivt hatt sand oppi, det blir en helt annen fisk Når folk spør slike spørsmål som du gjør så er det vanskelig å svare konkret, jeg har en forkjærlighet for SA fisker og apistoer (selv om jeg ikke har noen selv) og andre har egne preferanser.
2 Dager etter at jeg skrev posten, ringte dyrehagen meg. De hadde nettopp fått inn 2 par med kakadueciklider, som jeg bare MÅTTE se på! Dagen etter var der rett opp, og de var NYDELIGE! Jeg holdt de av til dagen etter (det ene paret), kjøpte ny sand, en ny kokosnøtt og dro hjem.

Da jeg kom hjem tok jeg på meg treningstøyet og en liten håndsag og løp innover skogen. (Jeg bor utrolig bra til, finnemarka er naboen min). Etter en tre kvarters løpetur innover en skjult sti jeg bruker til en av mine faste fiskevann, som forresten er en av de siste stedene i finnemarka med gammelskog, fant jeg den perfekte rota. Tok rota på ryggen (Var TUNG), og starta på hjemturen.

Da jeg kom hjem var der frem med rotorjetten (høgtrykkspyler, som er UTROLIG kraftig!). Dro av alt som het bark og råttent tre. Den ble KJEMPE fin. Skar den til med sag, og festa 4 sugekopper på baksiden.

DEt ble to store røtter.

VAsket sand og begynte innredningen. Hadde foret fiskene mye så de ikke skulle bli så stressa, og tok det med ro. Tok ut mye av den gamle sanda, og la inn 30% med ny finkornet svart sand. "delte karet i to med den største rota, +lagde et fint eggsted for sommerfuglene (med favorittsteinen dems, en kalk stein).

Nå har de gått sammen en 4-5 dager, og det går veldig bra. De er bare yngel enda, kakaduene, men sommerfuglene lar de være i fred så lenge de ikke kommer nedi rota dems. Så revirene er lagd, og alt ser bra ut. Skal se om jeg får tatt noen bilder av de etterpå...

Men takk for svaret, begge to.
Det høres jo bra ut. De fleste sør-amerikanske dvergciklidene er fredelige så lenge de får nok plass og atskilte territorier har jeg vel funnet ut i min lille erfaring og kunnskapssøking, så det går nok bra. Det er mer sjangse for at de plager hverandre internt i gruppene, uten at det trenger å være farlig
Både sommerfuglene og cacaduene skal ha litt bløtt vann,så jeg annbefaler å ta ut kalkstein som gjør vannet hardt.Svart sann er ofte skarp i kantene,sjekk dette.Skarp sand sliper gjellene og ødlegger de.
Blei litt mye mas dette,men det sparer deg for senere ergelser.

Jørn
Tilfeldig bekjentskap
© Engdal
Reklame for plussmedlemskap