Oppdrett av Juvelciklide (hemichromis lifalili)

Har ett par som stadig yngler og eggene utvikler seg til wrigglers, og kommer aldri lenger. Er det noen som har noe erfaring med denne vakre fisken som kulle gitt meg ett tips om hvorfor de aldri utvikler seg videre til yngel?

Skal kjøpe ett litt større kar til juvelene og får derfor ett til overs til eventuell yngel og er lysten på og prøve med noen kull nye juveler
Nydelige fisker (mine favoritt Ciklider)
De blir kanskje spist, det har jeg opplevd en rekke ganger med Juvelene.
Noen av disse mister foreldre instinktet litt for fort, og spiser sin egen yngel.
Det du kan gjøre er å flytte yngelen til en annen tank, bruke en gjennomsiktig slange og suge yngelen opp i denne er en mulighet.

Men stort sett greier de det selv tilslutt, hvis du har mye planter hvor yngelen kan gjemme seg.

den første gangen mine ynglet, spiste de eggene etter 2 dager.
andre gangen, spiste de Wigglers`ene.
tredje, og fjerde gang skjedde det samme igjen.
men etterhvert, så greide de bedre og bedre foreldre jobben.

dersom du har dem i ett selskapskar når de legger egg, sammen med andre fisk, er sjansene store for at det er de andre fiskene som spiser dem, når foreldrene går i "hvilemodus".

har du dem i ett et oppdrettskar, så ville jeg foreslå å fjerne faren, like før eggene klekker. (rundt dag 3)

hunnen er ofte litt mer interessert i å få opp yngelet, mens hannen ofte helst vil ha en ny runde reprodusering, og derfor knerter yngelet sjøl.
dette har skjedd flere ganger hos meg.
å en gang da hunnen skulle forsvare yngelet, så reiv hannen bokstaveligtalt hele halen av den stakkars hunnen.
så hunnfisken min stopper ded enden av ryggfinnen idag!

jeg foreslår at du fjerner hannen, å så ser du hvordan det går.
Takker for svar og hadde planer om og få flyttet Pseudocrenilabrusene over til enn annet kar, men dessverre døde hunnen nå mens jeg var bortreist noen dager. Det kunne faktisk se ut som om hannen har tatt livet av henne, men det er vanskelig og vite sikkert.
Siden dere tydeligvis har erfaring med hemichromis lurte jeg på om noen av dere har noen tips for hvordan jeg skal finne make til hannen igjen?
Har sett noen lifalilier i en butikk i nærheten som med 90% sannsynlighet er av samme type som den jeg har, tror dere at det vil fungere og kjøpe tre ungfisker og se om det blir noen par etterhvert eller vil den voksene hannen mest sannsynlig drepe dem?
Skjønner at det ikke er lett å komme med fasitsvar, men om dere har noen erfaringer hadde det vært fint og fått høre noe om de.
Pleier vanligvis ikke å bli spesielt opprørt over fiskedød, men dette var faktrisk ett aldri så lite slag i tryne.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap