scalare egg

scalare eggene er nå lagt hannen stryker over eggene de er gule er de befruktet da???
nå gar moren og dytter på bladet som eggene ligger på...
her kommer 2 bilder ble litt drlige pga ikke så mye lys
Stian Salvik
scalare eggene er nå lagt hannen stryker over eggene de er gule er de befruktet da???

Hvis du ønsker at det skal være lett for andre å hjelpe deg, bør det være lettere for andre å forstå deg
Det betyr;
vær så snill å gjøre det du skriver mer lesevennlig for andre.
Et punktum og en stor bokstav i blant hadde gjort seg.
Det du skriver ovenfor gir ingen mening før man har lest gjennom et par - tre ganger, det er bare 16 ord i en lang rekke. For å forstå deg her, må man først forsøke å tenke ut hvor punktumene skulle vært og hvor en setning slutter og den neste setningen er ment å begynne.

Til saken:
Når ble disse eggene lagt? I går eller i dag, eller et par dager siden?
Scalareegg blir litt mere gyldne i fargen etter et par dager, ja, men med en gang de er lagt er de mer som frostet glass. Ubefruktede egg mørkner ikke til den litt gyldne fargen, de blir kompakthvite som kritt istedet.

Det står en artikkel om scalareoppdrett her.
Stian Salvik]scalare eggene er nå lagt hannen stryker over eggene de er gule er de befruktet da???

Hvis du ønsker at det skal være lett for andre å hjelpe deg, bør det være lettere for andre å forstå deg
Det betyr;
vær så snill å gjøre det du skriver mer lesevennlig for andre.
Et punktum og en stor bokstav i blant hadde gjort seg.
Det du skriver ovenfor gir ingen mening før man har lest gjennom et par - tre ganger, det er bare 16 ord i en lang rekke. For å forstå deg her, må man først forsøke å tenke ut hvor punktumene skulle vært og hvor en setning slutter og den neste setningen er ment å begynne.

jepp jeg beklager men er ikke så veldig god til skriving.
Har lese og skrive vansker men men..

Til saken:
Når ble disse eggene lagt? I går eller i dag, eller et par dager siden?
Scalareegg blir litt mere gyldne i fargen etter et par dager, ja, men med en gang de er lagt er de mer som frostet glass. Ubefruktede egg mørkner ikke til den litt gyldne fargen, de blir kompakthvite som kritt istedet.

Det står en artikkel om scalareoppdrett her.
eggene var der i dag når jeg våknet, s jeg tror nokk de ble lagt i natt
Stian Salvik
eggene var der i dag når jeg våknet, s jeg tror nokk de ble lagt i natt:)

Da gjenstår det litt tid før å se om de er befruktet eller om det blir noe av alle. Min erfaring er at det stort sett tar fra ett til to døgn før de dårlige eggene viser seg.

Helt kritthvite egg er altså et dårlig tegn, men de er ikke hvite i det øyeblikket de blir lagt så man må vente littegrann.

Scalarer er normalt flinke foreldre, så de passer godt på egg og avkom. Vær forberedt på at de gjør dette med livet som innsats, og mørbanking av andre fisk i akvariet kan forekomme

Har du noen sugemaller eller eplesnegler i akvariet? Dette er to typer eggrøvere som går på matjakt i nattens mulm og mørke, mens scalare-foreldrene står og døser og ikke helt følger med.

hehe jeg har 2platy og en vanlig ansistrus,L144 og 2 stk panster malle

jeg hper bare det blir noe her
Stian Salvik
hehe jeg har 2platy og en vanlig ansistrus,L144 og 2 stk panster malle:) jeg hper bare det blir noe her:)

Både vanlig Ancistrus og L144 er rå på eggspising... om natta kommer de snikende.
er det lurt av meg og flytte de i et annet karr??
Stian Salvik
er det lurt av meg og flytte de i et annet karr??

Flytte hvem? Scalareeggene eller mallene?

Vet ikke riktig hva jeg skal svare, for den enkleste delen av jobben for scalare-paret er å vokte eggene. De ligger i det minste bare der... helt stille og på samme sted.

Det er når 150-300 bittesmå klønete og surrete svømmere svimer avgårde på sin første svømmetur at foreldrene sliter. De greier det rett og slett ikke, og det tar ikke mange minuttene før alle fiskene i akvariet har skjønt at det vanker lekkerbiskener på menyen... Snapp-snapp. Lynsnart tar de en munnfull eller fem. Foreldrene vet ikke hvem de skal jage og hva de skal gjøre til slutt, de kan jo ikke holde øye med og vokte over hundre småtasser på èn gang!

Hver gang scalarene mine la egg i selskapskaret, stod de andre fiskene og ventet på tur, nærmest i kø under planten scalarene hadde eggene på. De andre fiskene hadde lært fra tidligere. Her var det mat å få snart!

Når eggene klekket og noen uheldige små ramlet av bladet i blandt, var luringene i buskaset nedenfor raskere enn foreldrene. Ynglen var oppspist før foreldrene rakk å hente opp de uheldige igjen.
Og når yngelen var blitt frittsvømmende, streifet de andre fiskene bare rundt i utkanten og snappet til seg de ynglene som svømte lengst unna foreldrene (og det var mange...!!)

Så i et selskapskar er slaget tapt, før eller siden, for et scalarepar har ikke sjans til å redde så virrete unger fra mange sultne munner. Det beste er jo om alle andre fisk fjernes til yngelen er store nok til å unngå å bli spist. Først da er de trygge.

da flytter jeg mallene til de små bebisene er klare til og svømme på egendhånd..

disse skal IKKE dø:P
da er mallene flyttet fra karret s nå kan bebisene lære seg og svømme..

tusen takk for utfyllende og gode svar
nå er det ca 5 egg som er blitt helt hvite
Som Mona sa, du må nesten flytte de andre fiskene (platy) før eggene klekkes, ellers blir yngelen spist.
alle truende arter er borte fra karret

så de vill nokk klare seg..så lenge ikke foreldrene spiser dem.

Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap