Hvorfor blir dere hekta av Malawi ciklider?

Jeg finnes ikke malawi frelst, og vet heller ikke om jeg blir det, men lurer på hvorfor det er så mange som har malawi feber? Hva er så spes med malawi?

De er jo fine å se på men what else?
Inaktiv bruker
Sikkert--
Det samme som mine sør amerikanske ,hver og en har sin personlighet
De kan være noen særinger med sin helt spesielle oppførsel,yngel oppdragelse og farger da-min oppfatning!
Jeg er hekta på malawi og jeg kan bare si at jeg syntes de har en slik utrolig personlighet som jeg ikke har sett i guppyene jeg hadde.

Men jeg begynner å bli skikkelig hekta på coryer. Derfor skal jeg sette opp corykar snart.

Det er mange fisker jeg kunne blitt hektet på, men kan jo ikke drive med alle.

Mvh Linka
Det skjer mer i Malawi-karet syns jeg. skiftet fra selskapskar til malawi i sommer og angrer ikke.
Fiskene er mer fargerike som du selv sa, og i tillegg virker det mer livlig.

syns og malawikar er penere enn andre kar, men dette er jo en smaksak. sier ikke at det ikke finnes fine selskapskar/andre biotoper, men jevnt over liker jeg malawikar bedre.

Tror ikke dette hjalp til å omvende deg men
Ville bare tilføye at jeg syns karene dine så pene ut.
Flotte bilder og.
Tror du hadde blitt en flott malawiakvarist
Jeg har hatt malawi i ca 2 mnd nå, og er helt hekta. Er så glad i de. De er fargerike, livlige, roter og graver, litt større enn tidligere fisker jeg har hatt(guppy, platy, molly, sverddrager), de er mer grådige til å spise, alltid sultne, vannverdiene er ikke vanskelig å holde selv om man skulle tro det, malawi er rett og slett kjempefine fisker! Jeg har 4 golden og 4 rød zebra nå, men får 4 melanochromis cyaneorhabdos, gleder meg!
Litt rart spørsmål synes jeg.. Hvorfor har du fiskene som du har i karrene dine da??
Jeg har ikke malawi selv og er ikke hekta på det-men jeg er hekta på L maller og diskuser, dette fordi jeg synes fiskene jeg er hektet på er de fineste og har personlighet(ihvertfall diskusene).
Ken Myrseth
Litt rart spørsmål synes jeg.. Hvorfor har du fiskene som du har i karrene dine da?? Jeg har ikke malawi selv og er ikke hekta på det-men jeg er hekta på L maller og diskuser, dette fordi jeg synes fiskene jeg er hektet på er de fineste og har personlighet(ihvertfall diskusene).

Ikke noen spørsmål som er rare. Jeg spør fordi jeg lurer. Og veldig mange har malawi, jeg kommer nok ikke til å bli frelst, selv om jeg synes de er fine, ville jeg ikke holdt malawi selv. Lurer bare på hvorfor man blir så veldig frelst for disse fiskene.
Sør-amerikanerne mine var såpass sky at så fort jeg beveget meg foran karet forduftet alt av liv. Og det blei for kjipt i lengden. Kranvannet mitt er ideelt, så det er bare og tappe/fylle ved vannbytter, altsa lite jobb.

Malawiene er høyt og lavt hele tiden, de er ikke sky og mange av dem har utrolig pene farger. Man kan ha flere ciklider i karet uten bråk i motsetning til sør-amerikansk, og jeg liker å styre litt ekstra med målinger av vannverdier o.l.

jeg har ikke hekta på malawi i det hele tatt. finns ikke.
men jeg kaster lange blikk etter noen av ciklidene når jeg går forbi dem i dyrebutikken. det skal jeg innrømme.
derimot har jeg hekta på maller.
jeg sparer hvert øre jeg har for å kjøpe dyre maller! :P
jeg synes maller er utrolig fasinerende fisker.
snodige, og vakre.
jeg går ut ifra at det er likens for de som har hekta på malawi?
Malawi
Hadde nok blitt hektet uansett type fisk, men nå er det malawi. Åsak:
- Store, aktive og fargerike; Bruker hele karet og vises godt i rommet.
Mange typer å velge mellom (for enhver smak).
- Ganske sterke fisk hvis man bare holder rutinene.
- Interessant oppførsel på mange måter. De har personlighet.
F.eks så viser noen av dem forskjellige "drakter" ettersom hva de holder
på med.
- Finurlig formering; De steller egg og avkom (til en viss grad). Munnrugere,
og for at hunnen skal plukke opp eggene så har mange hanner disse
"eggflekkene" på finnen. Artig å følge med på foreldrerollen.
- Slipper å streve med å få til planter i karet.
- Vanlig i handelen. Lett å omsette (tror jeg).
- Artig å innrede for den som er hektet på stein / sand også.
- Synes selv det er artig med "Kjemi på kjøkkenbenken". Spesielt sammen
med unger. KH og GH-testene skifter jo farge.
Det er det jeg for min del kommer på i farta.

Inaktiv bruker
Det som..
gjør hobbyen veldig variert og spennende ,og høre om andres erfaringer
,,mine,,søramerikanere er fremdeles bare ung fisk-de er høyt og lavt
Heros arten spiser fra hånda ,og litt revir knuffing er bare sunt--så lenge alle har god plass
Grunnen til at malawi er spenstig er at:
Malawi gjør altid noe ut av seg, fåråld andre fisk er det det nermeste du kommer saltvann i farger, robuste fisk som kan leve opptil 15 år, de er heletiden i aktivitet, ok det er litt fart i et Oskar kar nor du slenger oppi levende fåde men ellers er de sille og henger , hadde en malawi oppført seg sånn hadde den vært syk, de er munnrugere , det er altids en eller annen som tygger egg, risster, graver, passer på reviret osv. De trenger ikke planter så det blir ikke så mye alger, og om de blir skremt tar det 1 sek. så kommer de igjen det er fordelen med at de er så nyskjerrig
kommer nok aldri til å bli hektet på malawi jeg. Men de er jo noen utrolig fine fisker.
men jeg personlig orker ikke fisker som yngler som guppy-bare stress med det.
men smaken er som baken ihvertfall delt.
Bettina
[QUOTE=Ken Myrseth]Litt rart spørsmål synes jeg.. Hvorfor har du fiskene som du har i karrene dine da?? Jeg har ikke malawi selv og er ikke hekta på det-men jeg er hekta på L maller og diskuser, dette fordi jeg synes fiskene jeg er hektet på er de fineste og har personlighet(ihvertfall diskusene).

Ikke noen spørsmål som er rare. Jeg spør fordi jeg lurer. Og veldig mange har malawi, jeg kommer nok ikke til å bli frelst, selv om jeg synes de er fine, ville jeg ikke holdt malawi selv. Lurer bare på hvorfor man blir så veldig frelst for disse fiskene.

Dette har jeg også lurt på Bettina! Bra du spurte... Personlig blir jeg bare stressa av disse sprøytelakkerte malepalettene... Men folk har jo forskjellig smak, noen liker mora, andre liker dattera, eller ja takk begge deler...
Gyrd
[QUOTE=Bettina][QUOTE=Ken Myrseth]Litt rart spørsmål synes jeg.. Hvorfor har du fiskene som du har i karrene dine da?? Jeg har ikke malawi selv og er ikke hekta på det-men jeg er hekta på L maller og diskuser, dette fordi jeg synes fiskene jeg er hektet på er de fineste og har personlighet(ihvertfall diskusene).

Dette har jeg også lurt på Bettina! Bra du spurte... Personlig blir jeg bare stressa av disse sprøytelakkerte malepalettene... Men folk har jo forskjellig smak, noen liker mora, andre liker dattera, eller ja takk begge deler...

smaken er forskjellig ja. godt er d. Kan forsåvidt skjønne at folk blir inntresert i Malawi. Det jeg har litt vanskeligere å forstå er at folk blir hektet på Diskus. Sendeplater.
Det är precis som många säger här att det är en fråga om smak.

Och det skall man respektera. Alla fiskar har sin charm.
Ciklider
Jeg fikk mine første ciklider for noen mnd siden og blei veldig fasinerte av disse. Forstod aldrig før i tiden hvorfor disse var så populære, men nå gjør jeg det. De flytter småstein så det høres på glasset og spytter sand som blir til hull, hauger og små fjell. De har en utrolig personlighet og det er kjekt og se på de mens de arbeider. Andre fisker bare svømmer rundt mens ciklidene arbeider og steller i hjemmene sine. Hadde du/dere andre fått noen selv hadde dere forstått dette. Mine første finner du på fiskebasen, er gråstripete, blir maks 4,5 cm ca. Ser ikke fine ut på bildene men disse har jeg blitt veldig glad i og de jobber mest. Barna mine og jeg ler av disse mange ganger. Må ha små krukker, skjell eller kokosnøtter til boplass for da blir det action
Jeg har forsøkt det meste. Vært innom Diskus, levendefødere, corydoras, L-maller (L-260, L-46 o.l), tanganiyka og nå har jeg begynt med saltvannsakvarie, men for meg vil det alltid være noe spesielt med malawi ciklider. På saltvannsforum blir jo uansett ferskvannsakvarier betegnet som sølevann. hehe ;o)

Hvis man blir stresset av fisk med mye farge, så er det vel bare å velge noen som ikke har så sterke/mye farge. Det er nok å velge i blandt i Malawisjøen, det er helt sikkert. At det er stress at mange av malawiciklidene lett yngler, kan jeg ikke forstå. Dersom man ikke fjerner yngelen eller den tyggende hunnen fra hovedakvariet blir de jo bare spist opp. Har man ikke forsøkt malawi, så vet man ikke hva man snakker om.

Jeg har forsøkt det meste og fant ut at diskus, levendefødere og corydoras ble for kjedelig. Smaken er som baken og man finner etterhvert ut hva man liker. Det er en del fiskearter jeg ikke skjønner hvorfor folk orker å holde, men jeg orker ikke bry meg med det. :o)
Som mange sier, smaken er som baken. Noen liker pizza, mens andre liker lungemos, hvorfor det? Vel, prøv begge deler så finner du at hva som er fordeler og ulemper. Her i likhet med Thomas og mange andre hatt rimelig mange arter opp gjennom tiden, og må vel si at alle arter har sine særtrekk, og hva ens personlige smak er bestemmer hva slags arter man liker. Jeg kan ikke i min villeste fantasi skjønne hva folk ser i Koi-karper, men har full respekt for folk som liker det. Derimot, snakk stygt om Discusene eller malawiene mine, så har du en uvenn for livet. Poenget er vel enkelt: prøv, så finner du at om det er noe for deg eller ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap