Spm angående Rød kurvciklide

Har et lekspar som jeg hadde i 112l min, også flytta jeg dem over i mitt nye akvarie på 240l. Dette har stått nå i 3uker og vannverdiene er fine.
Men fisken virker veldig sky, gjemmer seg under noen røtter. Kommer dette av at det er litt forsiktige etter flyttingen?
Kan legge til at de spiser, men virker litt redde...noe de ikke var i det andre karet. De går også nå helt alene, og kan dette ha innvirkning?
Litt rart at spurte om dette for skulle spørre om akkurat det samme, men med Juvelciklide og litt mindre kar. De skiftet helt oppførsel, fra å stå å vente på meg - til å gjemme seg bort og redd når jeg kommer i nærheten.

Men de har farget helt ut - lurte på om de kanskje hadde en plan
hehe...blei kanskje traumatisert av turen på 2 meter i lufta :P
nå hadde mine litt lengre tur da, 5 meter
Nå kjenner jeg ikke akkurat til denne cikliden, men har, og har hatt apistogramma og sommerfuglciklide. Disse er anbefalt å holde sammen med en stimfisk, tetra eller lignende. Når ciklidene ser at disse svømmer ubekymret rundt skjønner de at alt er trygt og at de kan slappe av og kose seg

Dine kurvciklider, som nå plutselig er blitt alene, tror sikkert at de andre fiskene har rømt, eller blitt spist, og at det er best å være forsiktig for nå er det noe farlig i området ;D
Støtter Tante Astrid!
Jeg har hatt flere flokker med Laetacara dorsigera, også lekspar som jeg har flyttet alene. Dersom de faktisk er i lek og virker sky/stresset av den grunn - så er du ikke i tvil pga. fargene (sterk lilla og mye tydeligere sort og hvitt enn vanlig ) MEN, Tante Astrids forklaring virker mest logisk, for det er naturlig for fisker å se an omgivelsene for å få en pekepinn på hvor trygg situasjonen er. Dersom "alle de andre" er vekk, så er det best å ligge lavt i terrenget. Fra skogen/jungelen er det kjent at når fuglene slutter å synge, DA er det skummelt å være dyr, da! Må være et stort jaktmonster på ferde, eller minst en hel naturkatastrofe. Alt som er unormalt, er fali'...
Prøv med å sette inn noe ufarlige rolige fisk. Jeg vet at mange anbefaler tetraer, men etter min oppfatning er disse veldig gode til å snappe egg og yngel - og de jobber vanvittig godt i flokk. Noen erter foreldrene og villeder dem vekk fra egg/yngel, mens andre skuffer i seg. Jeg har brukt levendefødere som Heterandria formosa (skal ikke spise egne/andres egg og yngel) og én og annen L-144/ancistrus. Da føler kurvciklidene seg trygge, men allikevel nok på vakt til å danne et solid sammensveiset par som etterhvert kan finne seg til rette i et nytt kar, trives og kanskje leke og få fram yngel. Selv har jeg også merket at dempet belysning, flyteplanter som pistia stratiotes f.eks. (og fiolinmusikk, neida - bare tuller...) gjorde susen for at fiskene skulle trives. Lykke til og hold oss orientert!
Jeg har satt inn bl.a 5 stk ottoer, så har sett allerede at de er litt mere fremme:P.

Takker for alle svar
Tom Kristiansen
Men fisken virker veldig sky, gjemmer seg under noen røtter. Kommer dette av at det er litt forsiktige etter flyttingen? Kan legge til at de spiser, men virker litt redde...noe de ikke var i det andre karet. De går også nå helt alene, og kan dette ha innvirkning?

Nå så jeg hvorfor Juvelciklide var så sky - vanskelig å telle for det er så masse yngel - men opp mot 50 - 60 er det i hvertfall
Jeg har hatt Laetacara dorsigera før, og det er nesten typisk for dem
Fjern selskapsfisken, og de blir sky og redde. Sett inn noen harmløse tank-samboere, så kan Dorsigeraen studere dem og lodde stemningen:
"Fish is out and about, and everything is normal", og dermed tør de komme frem. De ser altså på andre fisk, om de er fremme og svømmer rundt. Da er det trygt å komme frem.

Jeg opplevde det samme med mine. Hadde noen få unge scalarer sammen med dem lenge. Så fjernet jeg scalarene, de begynte å bli for store for karet. Da Dorsigeraene ble alene, forvandlet de seg bokstavelig talt over natta! Fra å være små tøffinger som alltid var på farten, gjemte de seg i skrekk under det de fant. Om jeg dro en stol ut fra bordet i nærheten så den skrapte i gulvet, tok Dorsigeraene salto av skrekk så det plasket i overflaten.

Nye tanksamboere ble satt inn, og vips! De gikk tilbake til å være sitt gamle, trygge og småtøffe jeg
Nå har de også fått besøk av et par med Sommerfugl ciklider, og har nå farget ut igjen, og lar ikke sommerfuglene pelle seg på nesen hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap