Scalarene mine

Jeg har 4 scalarer i 300 literen min. To stripete, og to som er flekkete.

Slik jeg har forstått det, så er det vanskelig å se kjønn på disse, og jeg er i hvertfall ikke i stand til å se forskjell på dem.

Men, disse fire har fått et vist mønster i adferden i karet. De står to og to sammen, på hver side av karet; de to stripete på hver sin side, sammen med hver sin flekkete.

I tillegg til dette, så virker det som om de kjemper en viss kamp, parene i mellom. To stk, en fra hver side, kan stå og rykke mot hverandre. Aldri sett at de har rørt hverandre, men de står rett mot hverandre, urørlige en stund, og så rykker den ene til, og den andre fyker forskremt avgårde.

Kan dette tyde på at jeg har vært så heldig og fått to av hvert kjønn, og at de holder på å danne par, eller er det rett og slett bare tilfeldig?

Hvordan vil en evt lek vises på disse fiskene?
For meg høres det ut som at du har fått to par med ciklider her

Ang leksadferd etc, er vel denne artikkelen ett meget godt sted å begynne
Takk for svar!!

Da er det vel bare å vente å se da, om det blir noe action etterhvert. Men, ut fra den artikkelen Frank viser til, så er nok sjansene små for at noe oppdrett skal lykkes. De går i et selskapskar, og er omgitt av mange som sikkert ser på både egg og yngel som et herremåltid.

Hmmm, er vel nå jeg skal begynne å fantasere om et eget kar til dette formålet...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap