Scalarene har lagt egg!
Postet 30.12.07 kl 15:22
Inaktiv bruker
Gratulerer meg egg Ta en titt i denne artikelen.
Postet 30.12.07 kl 15:33
Postet 31.12.07 kl 13:03
Postet 31.12.07 kl 16:04
RunarHNoen av eggene er blitt hvite! Hva er det? og hva bør jeg gjøre?
Det er helt normalt at enkelte egg ikke er befruktet, og spesielt siden det sannsynligvis er første gang dette paret legger egg. Hvite egg er altså ubefruktet, og vil ikke bli noe av. De vil sannsynligvis mugne.
Et erfarent scalare-par ville nappet vekk de dårlige eggene selv, som en del av sitt stell av eggene. Men uerfarne scalarer, som ditt par sannsynligvis er, vil ikke helt ha skjønt det enda Så de lar dem bare være.
Det er ingenting du bør gjøre. For mye innblanding av oss mennesker er ikke bra. For det første vil du bare stresse foreldrene om du blander deg inn og begynner og fikle med eggene deres. For det andre vil de jo aldri lære, om de ikke får forsøke å klare dette på egenhånd.
Stressede fisk vil kanskje spise sine egne egg, så bare la dem få ro og fred.
Du kan la en liten nattbordslampe e.l. stå på om natten i rommet du har akvariet i. Dette vil gjøre at ciklidene ser bedre om natten, og kan beskytte eggene mot andre fisk. Det er ikke anbefalt å ha på akvarielyset døgnet rundt! Det stresser ciklider, de trenger nattero. Lys døgnet rundt er også sterkt algefremmende, så ikke fall for den fristelsen
Så mitt råd er; la dem prøve og feile selv. Selv om alle eggene blir dårlige denne gang, så vil paret sannsynligvis være litt bedre med stellet neste gang... eller neste gang der igjen. De lærer for hver gang, og med alderen. Min erfaring er at jo eldre scalaren er når de legger egg, jo bedre stell gir de egg og avkom (selv om det er uerfarne fisk).
Dine scalarer vil sannsynligvis legge egg jevnt og trutt når de først har begynt. Hos meg la de egg trofast hver fjortende dag.
Postet 31.12.07 kl 16:19
Endret: 31.12.07 kl 16:22
Postet 31.12.07 kl 16:35
Endret: 31.12.07 kl 16:36