Kan jeg holde sommerfuglciklider i mitt akvarie?

Inaktiv bruker
Har veldig lyst på ciklider, tenkte først på palettciklider, men ble frarådet det.
Da undres jeg på om det går med sommerfuglciklider i karet mitt? med tanke på fiskesammensettningen min, og størrelse på karet.
Se oversikt av fiskene jeg holder i dag på siden min.

Mvh

x-ray
Ser at du har veldig grov grus i karet ditt, og dette er ikke å anbefale med sommerfugler, da disse trenger sand da de filtrer sanden via gjellene på jakt etter godbiter.
Inaktiv bruker
Jeg veit det, å det er noe dritt den grusen jeg har i dag. Coryene jeg holder har det ikke så bra som de skulle ha det, tror jeg blir og omplassere dem. Har planer om å få sandbunn om ikke så alt for lenge
Tror du kan skaffe meg ett sommerfuglciklide par da?

Mvh

x-ray
Du kan jo anskaffe deg et par pr. dags dato, men kan jo hende de ikke trives helt. Men ville heller anbefalt å vente til du skal ha sand. er jo mye bedre for coryenen dine også( disse bør uansett være minst 6 stk)

Men om det blir sand på deg så kan jeg ikke si noen grunn til at du ikke kan ha dem, men de er veldig svake for tiden og er ikke en lett fisk å holde. Dør lett uten grunn

Har ikke vurdert kurv ciklider eller røde kurv ciklider da?
evt Bolivianske sommer fugler.

Jeg har gått til det skrittet om å bestilt vf sommerfugler nå for å se om disse er mere motstandsdyktige og har bedre gener.
Du har to typer planter i akvariet ditt, fire stk tilsammen, som er stueplanter....
de er altså ikke akvarieplanter i det hele tatt, og vil råtne under vann etter en tid. De burde tas ut og erstattes med ekte vannplanter.

Dessverre svindler en god del akvariebutikker med det der... selger planter som hører hjemme i potte og jord i vinduskarmen som en akvarieplante. De tåler noen uker eller få mnd under vann, men de dør eller råtner, det gjør de til slutt.

Det er de to plantetypene på dette bildet ditt, de som har som har hvite striper i bladene.

[External Image]
Inaktiv bruker
Skal vente til jeg får sandbunn i akvariet med å skaffe meg ciklidene, blir nok ikke så lenge til
Til deg Mona, takker for tipset. Skal ta meg en prat med henne som solgte meg plantene.

Mvh

x-ray
jeg lurtepå hvordan pumpe du har? hva den heter.-
Plussmedlem
Stueplantene dine er av typen som ikke trenger så mye vann... Men de setter pris på en liten ukentlig dusj
Inaktiv bruker
Den innvendige pumpa er en liten eheim som jeg ikke er sikker på betegnelsen på. Den utvendige er en am-top som skal visnok holde til ett 350liters kar, men det er bare tull.

Mvh

x-ray
den lille eheim pumpen(innvendig) heter type:2008-ihvertfall det det står på den jeg har ligende. Den har en gjennomstrømning på 5 L/MIN. Ihvertfall det som står på den.
ypperlig til små akvariumer 50-60 L, spesielt i karr som ikke skal ha spesiellt mye strømninger i vannet.
mona o
Du har to typer planter i akvariet ditt, fire stk tilsammen, som er stueplanter.... de er altså ikke akvarieplanter i det hele tatt, og vil råtne under vann etter en tid. De burde tas ut og erstattes med ekte vannplanter. Dessverre svindler en god del akvariebutikker med det der... selger planter som hører hjemme i potte og jord i vinduskarmen som en akvarieplante. De tåler noen uker eller få mnd under vann, men de dør eller råtner, det gjør de til slutt. Det er de to plantetypene på dette bildet ditt, de som har som har hvite striper i bladene. [IMG]http://akvaforum.no/images/aquarium/17800_080117224400.jpg[/IMG]

Låner tråden litt jeg :p

Jeg har en slik plante med hvite striper som de små fremst der (til høyre i bildet) ?? Er de stueplaner?? Kjøpte de på dyrebutikk til 50 kroner... De har holdt til under vann i snart 2 mnd nå da... Men litt dårlig gjort å svindle slik da...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap