Hvor kan en få tak i altum scalare?

Og hvordan kan en i så fall være sikker på at det faktisk er ren rase (altum) en får?
Inaktiv bruker
her i drammen kan du være sikker, dyrebutikken er ikke min favoritt, men det er altum de har dyrebutikken ligger inne på CC
Altum er ikke enkel å få tak i nå. Det siste jeg har hørt er at de fleste altum'er som eksporteres fra SA er syke ved ankomst til Europa. De skal hvis nok være smittet av et virus underveis fra fangst stasjonene og frem til de pakkes i poser for å eksporteres. Mine noe usikre kilder sider at det jobbes med å finne smittekildene om det nå er dette som er årsaken til de syke altumene. Overlevelsesprosenten er meget lav!

Eneste måten å være sikker på at det er altum er enten å kjøpe fisk med en 100% sikker fangstlokasjon, eller voksne fisk som du kan artsbestemme selv.
Virus?
Det lät inte roligt!
AltumScalare er jo en fantastisk fisk da.
Hadde jeg bare hatt en 500 liter til rådighet..
Den eneste måten å vite at det er Pterophyllum altum man får, er jo å SE på dem. Det er da tydelig hva som er hva, i mine øyne er det ikke mulig å ta feil og forveksle dem med Pterophyllum scalare.

Sett deg ned og scann internett etter bilder, så lærer du fort å se forskjellen.

P. altum lever i vann som er svært lite bakterier i pga den lave ph'en i det til tider ekstremt sure vannet.

I fangenskap tror jeg feilen mange akvarister gjør, er å ha dem i for høy ph i forhold til hva de er skapt for. De er ikke vant til det fra miljøene de stammer fra og derfor ikke immune, og smittes derfor lett av alle slags bakterier og virus. Ikke alltid, men ofte.

Omtrent som da den europeiske mann invaderte Amerika. Indianerne ble plutselig utsatt for smittestoffer de aldri hadde møtt før, de hadde ingen som helst immunforsvar mot det, og døde derfor som fluer av helt alminnelige sykdommer som den hvite mann tålte fint.
2nelise
Og hvordan kan en i så fall være sikker på at det faktisk er ren rase (altum) en får?

Store planer! Bare bra det,

Søk etter Altum i fiskebasen. Deretter klikk på menyen på venstre siden "Fins akvarier med denne fisken". Dra så på en studietur hos de som har fisken hvis du kan.
Badat, klart jeg har store planer, hehe - skulle bare mangle

Mona, min eldste sønn er halvt amerikaner og har noe indianerblod i årene. Det var vel helst ikke sykdommene som tok knekken på indianerne, men den STYGGE, SLEMME, HVITE mannen :P (vi burde alle skjemmes)

Ja mona jeg skal gjøre litt research. Akkurat nå er det så varmt at en klarer jo ikke å gjøre noe som helst

Canadier, rettelse. Samme ulla...
Sett bort fra nedslaktingen (den kom vel senere) så var det vel som Mona sier at "vanlige" sykdomer tok knekken på mange av indianerene.
Dèt å så var det vel noe med at de rett å slett ikke tålte alkohol å ble alkoholikere. (ikke så ulikt det som skjedde med samene!)

Men back to topic; som Mona sier, det er ikke til å unngå å kjenne igjen en altum scalare.
Bare å google bilder så skjønner du hva vi mener.
Skal bli spennende å følge med på om du klarer å skaffe altum å om du klarer å holde dem i live.

Hvilket akvarium tenkte du å ha dem i?
Skal du ta ned det største Malawikaret?
Joda, det er et historisk faktum, 2nelise. Det var ikke bare kuler og krutt som drepte indianerne, skal jeg si deg
mona o
Joda, det er et historisk faktum, 2nelise. Det var ikke bare kuler og krutt som drepte indianerne, skal jeg si deg :-)

Neida, det var nok ikke det. Men grunnet kulene og krutt er, ihvertfall i Canada, indianerne fritatt for å betale moms og skatt. Som en unnskyldning for alt det gale som ble gjort dem.

Sorry for dere andre som leser tråden at det ble litt OT, men det får bare være.
Kanadiere er vel strengt tatt amerikanere de også da

Bare lurer på hvorfor så mange kaller denne fisker for 'altum skalare'? Altum og skalare er vel to forskjellige arter? Hvertfall det jeg kom frem til etter å ha søkt på altum i fiskebasen.
Arten leopoldi er jo ikke tross alt scalare men en mini versjon. De ser jo veldig like ut.
Mvjnz
Kanadiere er vel strengt tatt amerikanere de også da

Alle er north-americans, men nå om dagen så er alle fra Canada hvis de reiser utenlands. Americans er et fy-ord, Canadians låter bedre. Og det kan en skjønne slik verden er blitt.
Nei nå ble det mye OT her med nord-amerikanerne. Det er jo sør-amerikanere vi diskuterer
Oy, jeg trodde det var Altum.
Josti
Oy, jeg trodde det var Altum.

haha!
;P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap