Hva er galt? er hanner av sommerfuglciklide svakere enn hunnkjønn? :(
Jeg kjøpte meg 2 stk somerfuglciklider for litt siden. Men hannen døde bare 2 dager etter kjøp etter å ha sett litt slapp ut. Hunnen er frisk og rask hele tiden og i god form. Så jeg kjøpte en ny hanne til henne og han såg frisk ut, men 4 etter kjøp/ i går begynnte han å bli rar å svømme loddrett og klistret finnene sammen og var bare i overflaten. sjekket vannverdiene som var helt fine, og de andre fiskene er friske og raske. Og det samme gjelder hunnen av S.ciklide. Hannen var død i dag??
Hvorfor, hva kan det være? Noe spesiellt jeg skal være OBS på nå når jeg skal kjøpe en ny hann??
Hunnen har aldri vist tegn til noe svakhet. er 3-4cm lang. Og vannverdiene er sjekket grundig og vannet er skiftet regelmessig... Skjønner ikke hva det kan være jeg altså.
Fiskene er kjøpt på tropehagen zoo.
Hvorfor, hva kan det være? Noe spesiellt jeg skal være OBS på nå når jeg skal kjøpe en ny hann??
Hunnen har aldri vist tegn til noe svakhet. er 3-4cm lang. Og vannverdiene er sjekket grundig og vannet er skiftet regelmessig... Skjønner ikke hva det kan være jeg altså.
Fiskene er kjøpt på tropehagen zoo.
Postet 10.09.08 kl 19:41
Det er mange som har hatt problemer med sommerfuglciklider da de regnes som skjøre fisker, men min erfaring er at hanner på ingen måte er svakere enn hunner..
Det som jeg tror er viktig er at de får god tid til å vende seg til et nytt akvarium, bruk litt ekstra tid på å vende de til vannet før du slipper de ut av "butikkposen" og vær nøye med å mate ofte men lite den første tiden, og sørg for at du har friskt og rent vann i akvariet ditt (ved å bytte vann ofte), jeg tror noen sommerfugler kan ha problemer med å vende seg til et nytt "skitnere" akvarium etter å ha vært i dyrebutikkens akvarium..
Det som jeg tror er viktig er at de får god tid til å vende seg til et nytt akvarium, bruk litt ekstra tid på å vende de til vannet før du slipper de ut av "butikkposen" og vær nøye med å mate ofte men lite den første tiden, og sørg for at du har friskt og rent vann i akvariet ditt (ved å bytte vann ofte), jeg tror noen sommerfugler kan ha problemer med å vende seg til et nytt "skitnere" akvarium etter å ha vært i dyrebutikkens akvarium..
Postet 10.09.08 kl 19:49
Men, jeg syns likevell det er litt rart at hunnen ser frisk og rask ut og har aldri vist tegn til problemer en gang. Mens to hanner har døde :/ Syns egentlig, den siste var virkelig fin.
Den siste brukte jeg skikkelig lang/god tilvenning med også før han fikk ut i karet. Får bare prøve igjen da. Dumt det ikke er salg lenger.
Her er prisene slik;
Tropehagen zoo: 99kr (ok pris, siden det er likt på de fleste butikker), mens:
Buddy zoo: 180kr for en :-O litt i dyreste laget for en så skjør fisk. Men disse er mye større igjen da. Har det noe å si for hunnen om det blir en stoor hanne??
Den siste brukte jeg skikkelig lang/god tilvenning med også før han fikk ut i karet. Får bare prøve igjen da. Dumt det ikke er salg lenger.
Her er prisene slik;
Tropehagen zoo: 99kr (ok pris, siden det er likt på de fleste butikker), mens:
Buddy zoo: 180kr for en :-O litt i dyreste laget for en så skjør fisk. Men disse er mye større igjen da. Har det noe å si for hunnen om det blir en stoor hanne??
Postet 10.09.08 kl 20:23
jeg hadde (hadde fordi den nettopp hoppet ut av akvariet og endte sitt liv) en ganske stor hanne og en ikke så stor hunne, det som er veldig viktig da er at hunnen har flere steder hun kan gjemme seg når hannen blir litt agressiv. eller omvendt
annet enn det så gikk det veldig fint hos meg i alle fall
annet enn det så gikk det veldig fint hos meg i alle fall
Postet 10.09.08 kl 20:40
Postet 10.09.08 kl 20:48
Et tips kan være å spørre butikken om deres nøyaktige vannverdier, temperatur og mat slik at en ny hann vil ha best mulig sjangse i sitt nye hjem hos deg ved at du etterligner det tidligere hjemmet en liten periode
Kan rett og slett være at damen tilfeldigvis har hatt ekstra gode gener, flaks, tilfeldigheter mm. Eller at hannene du har kjøpt har vært småsyk fra før, innavlet eller noe i den duren..?
Lykke til
Kan rett og slett være at damen tilfeldigvis har hatt ekstra gode gener, flaks, tilfeldigheter mm. Eller at hannene du har kjøpt har vært småsyk fra før, innavlet eller noe i den duren..?
Lykke til
Postet 11.09.08 kl 21:36
Postet 12.09.08 kl 20:48
ShlushDa spørs det om jeg kommer til å kjøpe meg en dyrere og større hann hoss buddy og håpe han klarer seg :) Hunnen har gjemmeplasser :))
Pass på å sjekke at det er samme art som hunnen du har fra før
Det finnes nemlig noe som heter Boliviansk sommerfuglciklide også, og disse er større og kraftigere enn den vanlige, litt mindre Sommerfuglcikliden (som du har).
Bolivianeren er også mye sterkere mht helse, så kanskje du egentlig bør satse på den istedet for deres svakere og halvt ihjeldrettede slektning...?
Postet 12.09.08 kl 21:23
Endret: 12.09.08 kl 21:26
Postet 13.09.08 kl 13:07