Er det ikke meningen at begge skal passe eggene?
Postet 03.10.08 kl 21:21
kanskje den ene har bestemt seg for å blir alene far/mor. Har hørt at dette har skjedd før hos ciklider...
F.eks palettciklider.
Har hørt alt som at faren vil være "alenefar" og jager hunnen unna.
Og at hunnen som f.eks har prøvd å spist eggene å da griper faren inn pga innstinkt og jager henne...
Kanskje scalaren din vil ha alt ansvaret selv :p
Vanskelig å forstå seg på fiskene til tider syns jeg.
F.eks palettciklider.
Har hørt alt som at faren vil være "alenefar" og jager hunnen unna.
Og at hunnen som f.eks har prøvd å spist eggene å da griper faren inn pga innstinkt og jager henne...
Kanskje scalaren din vil ha alt ansvaret selv :p
Vanskelig å forstå seg på fiskene til tider syns jeg.
Postet 03.10.08 kl 21:31
Postet 03.10.08 kl 21:49
Postet 03.10.08 kl 22:47
Om noen med scalarekunnskap skulle kikke innom denne tråden..
Er det mulig å flytte eggene med bare den ene forelderen til en 110L? Vil dette være tilstrekkelig med plass for eventuell yngel frem til de er gamle nok til å flytte inn i selskapskaret? Trenger begge foreldrene å være med? Hvordan flytter en egg fra glass?
Postet 03.10.08 kl 23:40
mayEr det mulig å flytte eggene med bare den ene forelderen til en 110L? Vil dette være tilstrekkelig med plass for eventuell yngel frem til de er gamle nok til å flytte inn i selskapskaret? Trenger begge foreldrene å være med? Hvordan flytter en egg fra glass?
Plassen du nevner holder i massevis og trenger bare den ene forlelderen. Når mine corryer legger egg skraper jeg dem av med knivbladet til en tapetkniv. Kan også bruke et barberblad. Lykke til
Mvh Leif
Postet 03.10.08 kl 23:54
Hvor gamle bør i tilfelle yngel være før de flyttes tilbaket til selskapskaret med foreldrene? Dvs hvor gamle er de før de får gå i fred fra de andre fiskene. I selskapskaret har jeg fembåndsbarber, glassmaller+1 ancistrus sp oppdrettsvariant+1 elefantfisk... Vil ha eventuell yngel i 110L så kort som mulig i lys av 150L regelen i artikkelen om oppdrett av scalarer.
Eggene ble forresten til slutt spist av den scalaren som passet på eggene etter å ha passet dem i ca 2 døgn. Det ble lagt nye egg i går. Denne gangen ble scalare nummer 2 akseptert og syntes å være med på å beskytte eggene (om enn ikke like ivrig som den andre). Siden jeg lot lyset være av om kvelden ble eggene straks spist av elefantfisken sammen med scalaren som la eggene når mørket senket seg. Kan det være at scalarene spiser eggene når de ser at de ikke har sjangse til å passe dem? Dvs om de ikke får klekket noe er det jo et stort energi tap å la andre spise eggene...Eller ville de spist dem uansett?
Tenker på å ta scalarene ut etterhvert og se om de vil legge egg i 110L da jeg har bedre forutsetning for å gi dem optimale forhold der. Men usikker på om tanken er for liten til at scalarene vil legge egg der? Må forresten nevne at scalarene mine er ganske små enda; omtrent 2/3 av voksen størrelse, kanskje noe mindre. Syns dere jeg bør vente til de er fullt utvokste med å la dem beholde et kull? Kommer bare til å la dem beholde ett kull (om jeg får det til, da)
Eggene ble forresten til slutt spist av den scalaren som passet på eggene etter å ha passet dem i ca 2 døgn. Det ble lagt nye egg i går. Denne gangen ble scalare nummer 2 akseptert og syntes å være med på å beskytte eggene (om enn ikke like ivrig som den andre). Siden jeg lot lyset være av om kvelden ble eggene straks spist av elefantfisken sammen med scalaren som la eggene når mørket senket seg. Kan det være at scalarene spiser eggene når de ser at de ikke har sjangse til å passe dem? Dvs om de ikke får klekket noe er det jo et stort energi tap å la andre spise eggene...Eller ville de spist dem uansett?
Tenker på å ta scalarene ut etterhvert og se om de vil legge egg i 110L da jeg har bedre forutsetning for å gi dem optimale forhold der. Men usikker på om tanken er for liten til at scalarene vil legge egg der? Må forresten nevne at scalarene mine er ganske små enda; omtrent 2/3 av voksen størrelse, kanskje noe mindre. Syns dere jeg bør vente til de er fullt utvokste med å la dem beholde et kull? Kommer bare til å la dem beholde ett kull (om jeg får det til, da)
Postet 13.10.08 kl 10:30
Endret: 13.10.08 kl 10:31
Postet 13.10.08 kl 11:05
Postet 13.10.08 kl 11:19
Postet 13.10.08 kl 11:21
Ja. Jeg har lest den. Men syns at de tingene jeg lurer på, særlig det med 150L, gjelder hele tiden mens de vokser opp eller om de kan bo i 110L frem til det er trygt å plassere eventuell yngel i 300L m/selskap. Var en her som mente det går greit, men vil gjerne få dette bekreftet at en ekstra kilde for å være sikker. Hvis ikke det går så må jeg nok bare la naturen gå sin gang og la alle eggene bli spist. For å være helt ærlig er jeg ikke helt sikker på hva som forstås med "oppvekstkar" er det et som en hele tiden bor i mens de vokser eller er det et de kan vokse i frem til de kan plasseres annet steds?
Huff; syns det er leit å se alle eggene bli spist hele tiden: Mine har nå lagt egg hele en gang i uken (og ikke hver 14. dag). Synes synd på dem da det virker som om de virkelig har lyst til å få til dette med egg. Særlig den som passet eggene som så ut til å lete etter dem lenge sist (etter at hun hadde spist dem opp -kanskje hun bare var mer sulten
Huff; syns det er leit å se alle eggene bli spist hele tiden: Mine har nå lagt egg hele en gang i uken (og ikke hver 14. dag). Synes synd på dem da det virker som om de virkelig har lyst til å få til dette med egg. Særlig den som passet eggene som så ut til å lete etter dem lenge sist (etter at hun hadde spist dem opp -kanskje hun bare var mer sulten
Postet 13.10.08 kl 11:25
Endret: 13.10.08 kl 11:36
Postet 13.10.08 kl 11:35
Postet 13.10.08 kl 11:39
Endret: 13.10.08 kl 11:52