Kjønn på sajica ciklide

I akvariet går det 4 sajica ciklider.
Da vi kjøpte de 2 første fikk vi beskjed om at det var en han og en ho fesk.
Han fisken var litt større, lengre finner og fikk kuppel på hode.
Men da det som skulle være ho fisken fikk den største kuppelen begynte vi å lure på om ikke det var 2 hanfisker.
Da vi var senere dro for å kjøpe noen ho fisker,hadde de inne rød/blå og noen gule. Betjeningen mente fargen hadde ingenting å si for å bestemme kjønn og pakket ned 2 ho fisker til oss (en av hvert).
Nå virker det faktisk som det er 3 han fisker og ei hoe, det motsatte av det vi skulle ha.
Så før vi kjøper flere, er det fargen eller finnene vi skal se på for å bestemme kjønn?
Anka
Kjønnsbestemmelse
Som regel får hannene lengre finner, og er litt større enn hoene, men du kan også se forskjell på fargene. Hoene er ofte litt mørkere, med litt gule finner, mens hannene har rosa finner, og mer farge på kroppen. Har også opplevd at hanner som blir dominert (eks pga liten plass, og andre større hanner), kan få en gråere farge, og dermed bli vanskeligere å skille fra hoene. Håper dette var til hjelp!
Og så må du gjerne si fra i den dyreforretningen at farge ofte er en vesentlig faktor når man skal kjønnsbestemme fisker, deriblant ciklider Jeg jobber selv i dyrebutikk
Du ser det også godt på bildefne i fiskebasen av sajicaer
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1149
Der vil du se bilder av både hanner og hoer
Takk skal du ha
Da skal jeg være på jakt etter de gule og ikke stol blindt på betjeninga i den aktuelle dyrebutikken.

Kanskje du kan hjelpe meg litt til...

Foreløbig ser det nu ut til at Guri (ho fesken) har det bra, der ho svøm med de 2 største hanfeskan. De største e ganske rolig men har slåst så finnan har føke. Førr tiden ser de ganske lørvat ut.
Bleke (minste hanfesken) e ikke helt godtatt, han vil så gjærne vær ilamme men blir nok jaga en del. Heldigvis har de nu god plass.

Akvariet e på 350 l, og foruten ciklidene har vi 1 bulldogmalle og 2 andre sugemaller. Så det jeg lurer på e, hvor mange hoer det er fornuftig å ha?

2 pr 1 :)
Som regel blir det sagt at du bør ha 2 hoer pr hann, men gjerne flere... Det er jo for at ikke hoene skal bli utmattet og dø av det, men det vil også hjelpe for hannene hvis de har flere å gå etter..Da vil ikke alle alltid gå etter den samme, og dermed sloss... Så en hovedregel kan jo være: Minst to, men så mange hoer som mulig pr hann... Kjedelige farger, ja, men fiskene overlever som regel bedre....
Vil imidlertid anbefale litt ekstra salt i vannet, for å være sikker på at ikke det setter seg infeksjoner i de lørvete finnene Ekstra salt inntil de begynner å gro skikkelig altså
Jeg har en hel del sajica ciklider som vokser opp her og jeg begynner å se tydelige forsjeller på de som er størst. Hannene er helt klart mørkere og med rosa/rød hale og "underfinne", hunnene litt lysere i fargene med gule finner. Det som blir sagt om at hannene er dominante vet jeg ikke helt om jeg enig i, den største jeg har er en hunne og det virker som det er hun som bestemmer. Nå vil jeg få understreke at jeg er ingen ekspert og har bare lest litt om denne cikliden.

mvh Tom
Sist jeg dro til Inndyr hadde jeg med meg 4 nye fisker.
3 er hoer, den minste er jeg usikker på, men trur det er ei hoe den å.
Så nu er vi oppe i 3 hanner og 5 hoer.
Ser ut til at de går bra ilag, men litt bølling må det nu vær.
Finnene til de 2 største hannene gror nu fint, uten at vi har hatt noe ekstra salt i men det var jo et bra tips å ha med seg.
De er kanskje litt kjedelig i fargene på avstand, men på nært hold så syns jeg de er veldig fine og fargerike.

Anka
Da jeg var å kjøpe de siste 4, plukket vi ut de gule.
Hadde de på et lite mellomstopp i et annet akvarie før jeg fikk de med til inndyr.
Der syns jeg nesten 2 stykker var mere rosa.
Etter jeg fikk de til inndyr ble jeg sikker på at 3 av de er hoer. Den minste er jeg usikker på. Syns de sifter farge etter miljø og alder.
Hoene vi har er gul, el mere orange på finnene også har de en mørk farge, (blåsvart) langst yttrtkant på finnene. På kroppen, syns æ at de svarte linjene på kroppen er sterkere på ho fesken enn på han fesken. Har fått ei hoe som e ganske så svart nu,og ho kommer ikke ut til mat, så kanskje e det noe på gang.
Syns det er 3 stykker som er mye blekere i fargan enn de andre, og de lurer jeg på om kan være ifra lokal yngel...

Prøva nu å ta bilde av disse feskan men det e ikke bare bare...
Yngel
Da den første hoa blei svart, blei "nøkkel " vældig territoriell og mente nesten 2/3 deler av akvariet var deres og jaga alle vekk. "Høll" fikk sæ og dame som blei svart og mente at de ihvertfall sku ha 1/3 del av plassen, så da blei det ikke særlig m plass for "Bleke" og de 3 resterende hoene.
Vi fant ut at æ sku ta m mæ Nøkkel når æ sku dra hjem t Bodø, siden han tok størst plass. Lettere sagt en gjort. Ikke fikk æ tak i han og de blei nok litt traumatisert hele gjengen.
Da Tore sku t byen førr å besøk mæ, skjønte nok Nøkkel at noe var i gjære, han hadde klæmt sæ mellom noen steiner og var vist nok vanskelig å se. han hadde ingen planer om å forlate akvariet.
Med planer om å redusere antall sajicaer ser det nå ut som antallet kan bli forøket. Tidligere i dag oppdaget Tore noen små yngel ved grottet til den svarte hoa. D var ikke så lett å få telt de, små og lys e de, å svøm gjør de å. Mulig de ikke er flere en 10 til 15 stykk. Så nå kan vi nok ikke styre så mye i akvariet, og vente og se om noen vokser opp...

Har lest noen plasser at yngel skal ha anna for en voksen fisk, så æ lura på korsen det her fungere?
Hannen får også pukkelpanne
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap