Hvordan avlive stor sebraciklide?

min 7 år gamle sebra ciklide er syk... han har ligget på bunnen i to dager, puster tungt og har blitt mer og mer oppblåst og øynene er tåkete. nå ligger han intill glasset og ser desperat ut på meg... føler meg så slem som tenker på å drepe han, (vanligvis kommer han bort til meg for å få mat) men tror nok det er bedre enn å la han ligge der. problemet er bare at jeg ikke vet helt hvordan jeg skal få det til så han dør med en gang...

Med store fisker har jeg brukt en tung, skarp kniv og gitt de et slag i nakken. Jeg holder de fast med papir så de skal ligge stille.
det er jo veldig grotesk å slå den i hel...
Enten iskaldt vann eller kokende vann ville jeg gjort men det er sikkert bedre løsninger enn det får man tro..

Jeg rekner med at den er rundt 15 cm når den er 7 år.
Da er det beste å kappe hode på den.
Det går ikke å koke den da det tar for lang tid. ( går men fisken må lide veldig lenge )

Men det finnes veldig mangen tråder om avliving av fisk. Ikke vits i i lage nye tråder hver gang fisk skal avlives. Så det er lurt å søke litt først
skrev ikke den etter jeg så din MC hehe
man setter på vannet koker det opp og så sleppern nedi
Å kappe hode av fisken er mest humant. Fisken dør ikke momentant i kokende vann. Å knekke nakken fungerer også meget bra!

Alle som en gang i livet har vært på fisketur vet hvordan man avliver fisk. Ingen forskjell på malawi og Norsk ørret i så måte.

Småfisk er greit for kokende vann- knepet, for større fisker ville jeg ikke gjort det.
ThinkPink
Alle som en gang i livet har vært på fisketur vet hvordan man avliver fisk. Ingen forskjell på malawi og Norsk ørret i så måte. :)

Enig. Bløgg ham og bli ferdig med det. (Tenk på småsei og sild mens du gjør det, hvis samvittigheten prøver å stoppe deg.)
Inaktiv bruker
å kappe hodet av en fisk, det er kanskje humant, men det er faktisk påvist at et hode som er kappet av fungerer fortsatt en liten stund etter avkapping...
så å gi den et rask slag i hodet, så sovner den stille å fort inn.. å hvis du vil gi den null lidelser, så er nellikolje bra bedøvelse før avliving.
Sånn sett er vel en generøs dose av C4 eller tilsvarende høyeksplosiv, det eneste som garantert er 100 % lidelsesfritt. (Hjernehalvdelene fungerer jo rimelig uavhengig av hverandre, så til og med hvis man kutter hjernen i to, kan jo halvdelene lide hver for seg.) :p
nå har jeg vært ute i tre timer. og nå svømmer fisken litt rundt! det har han ikke gjort på to dager. var helt sikker på at han kom til å dø jeg men nå vet jeg ikke. bytter vann nå og ser det an en stund til... kanskje han skjønte hva jeg satt og skreiv...
vegar haugerud
å kappe hodet av en fisk, det er kanskje humant, men det er faktisk påvist at et hode som er kappet av fungerer fortsatt en liten stund etter avkapping... så å gi den et rask slag i hodet, så sovner den stille å fort inn.. å hvis du vil gi den null lidelser, så er nellikolje bra bedøvelse før avliving.

En høy dose nellikolje er nok til å avlive, effektivt og smertefritt.
sheela
nå har jeg vært ute i tre timer. og nå svømmer fisken litt rundt! det har han ikke gjort på to dager. var helt sikker på at han kom til å dø jeg men nå vet jeg ikke. bytter vann nå og ser det an en stund til... kanskje han skjønte hva jeg satt og skreiv...

Ingenting er vel bedre enn om den kommer seg Har en gurami som jeg hadde samme tanke med, men den ser også ut til å komme seg
nå har jeg skifta vann og han ser faktisk litt sprekere ut!!!!!!!
var helt sikker på at denne fisken kom til å dø så hvis det ikke hadde vært for at jeg måtte rekke en legetime i dag hadde jeg sikkert avlivet han!!!!
Vannet?
Det kan jo tenkes at den har vært i dårlig form, og at vannskifter hjelper, hvis det er giftstoffer i vannet ditt? Fisker kan jo reagere forskjellig på det... Eller at den har brygget på sykdom, og bekjempet det selv, det er jo også mulig, hvis den er sterk nok
Ang avlivning av større fisker har jeg hørt at én human måte å gjøre det på er å fryse den.... Men jeg vet ikke sikkert om det er så humant altså..... Jeg stoler ikke alltid helt på den der med å kakke den i skallen, eller brekke nakken på den.... treffer du ikke riktig, eller gjør du noe galt, så er det jo ikke så humant allikevel.......
Uansett er det jo bra den kom seg, håper den fortsatt har det fint
Synes å fryse den virker groteskt jeg da. Da blir fisken sakte drept, det minner mer på pining.

Jeg bruker kokende vann på små fisker, men tror aldri jeg vil bruke det på større fisk da det er sakt at dette ikke går like raskt hos de større fiskene. Så jeg ville ha prøvd noen av de andre forslagene som folk kom med her.

Gjerne med bedøvelse.

Med bra fisken din ble frisk 7 år var da en bra alder )
Plussmedlem
Tingen er nok kniv, dersom det blir aktuelt.

Forresten... om du vil ha ein ny sebra, så har eg yngel å gje bort!

Mitt enkle svar i når det gjelder avliving av fisk er som Remareklamen. Det enkleste er ofte det beste. Gjør skjerebrett og en god kniv klar. Fang opp fisken og på brettet med han og deretter hodet av.

Man kan diskutere i det vide og brede, men for meg så er det viktige at det er en kvikk manøver. Har sløyd såpass mange fisk i mit liv at jeg holder meg til det kjente. Går ikke mange sekundene fra fisken er i hoven til den er død.
"En alvorlig syk eller skadet fisk må avlives på en rask og smertefri måte, med et slag mot hodet fulgt av nakkeknekk. Avlivet fisk må ikke skylles ned i toalettet da dette gir fare for smittespredning, men skal graves ned eller kastes i avfallet."
Fra artikkel om hold av fisk her på forumet.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap