Rar oppførsel på prinsesser?

Etter å ha skrevet innlegg i går om en merkelig prikk på (det jeg tror er en hann) hannprinsessen. En helt rundt hvit prikk litt over øyet. Oppførselen var normal, men jeg fryktet sykdom. Samtidig som jeg håpet at det er en skade

I dag da jeg kom ned å slo på lyset såg jeg til min stooore forskrekkelse at hunnen hadde blitt helt rar. Hun lå bare å overflaten og duppet :-O Stakk fingeren nedi for å se om det var liv. YES! Hun svømte rundt. Men virket som om hun hadde problemer med å holde seg nede. Hun bare fløt opp igjen og fløyt rundt halvveis på siden.

Hannen med den hvite prikken var fremdeles normal og livlig.

Jeg fryktet at det var noe med vannet mitt selv om alle andre fisker var normale. Så jeg byttet ca 40 liter av 110l. Litt kaldere enn det nedi karet *ikke så veldig mye å snakke om*. Og håpet dette ville redde stakkars damen hans.

Slo så på lyset igjen og der var hun. Mye kvikkere enn tidligere. Hun svømmer litt rart. Med rykk og napp liksom. Men hun er ikke slapp lenger og det første hun begynner med er å vibrere for hannen sin :p )

Men hun svømmer fremdeles med rykk og napp. Hva kan det være?

Har filmet henne med mobilen. Da får dere se litt av den snåle lekingen også. Håper jeg fikk med at hun svømmer i rykk og napp også da. Vet ikke hvor godt det vises for dere?

*skal vi se. hvordan laster man opp filmer???????*
<embed src="http://www.facebook.com/v/53341856356" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="320" height="240"></embed>

rar svømming i rykk og napp.. Er det en del av parringslek da? Ser hun vibrere til han. Samt en litt for nysgjerrig scalare som er i veien til tider også da :p

Men litt harry å se vibreringen hennes også da

De har nettopp lekt, men mistet desverre sitt kull.
Humunukuapuaa
Vannverdier og temp?

Temperaturen er 25grader. Jeg har bare slik unøyaktig strips,åling. Og denne ser fin ut ) Må få kjøpt meg noe som måler mer nøyakktig. Hva er forslaget?

Da fikk jeg inn filmen**
Plussmedlem
Prøver du å verve oss til Facebook?
Bare folk på fjesboka som kan se filmen, jo...
Inaktiv bruker
Shlush
[QUOTE=Humunukuapuaa]Vannverdier og temp?

Temperaturen er 25grader. Jeg har bare slik unøyaktig strips,åling. Og denne ser fin ut ) Må få kjøpt meg noe som måler mer nøyakktig. Hva er forslaget?

Da fikk jeg inn filmen**
Dråpetest fra SERA eller Tetra er å anbefale.
Bruker begge to selv og er godt fornøyd.
Loomis
Prøver du å verve oss til Facebook? ;) Bare folk på fjesboka som kan se filmen, jo...

Får dere ikke til å se filmen??

SHIT :p Prøver ikke å verve dere akkurat. Får prøve å laste opp på youtube da...
Har vært borti en enslig hvit prikk på ny fisk ifbm. en pygmégurami. Begynte med en hvit prikk på nesen. Det endte etter et par uker opp med at hele overkjeven "ble borte" og fisken døde. Fisken gikk i et tett beplantet kar så det var vanskelig å følge utviklingen. I butikken der den ble kjøpt skyldte de på parasitt uten å kunne gjøre noe rede for stort mer.
Ser du nevner scalare i samme kar. Scalare skal ha ph på under 6 Prinsessen av Burundi skal ha ph over 8. En av disse artene har det langt fra optimalt. Har aldri hatt prinsesser i annet enn optimale ph/kh forhold, så kan ikke si noe om den rare oppførselen du nevner er resultatet av feil vannkvalitet.
http://www.youtube.com/watch?v=kFbCnLCn2cM

Ble det riktig nå tro?!

Det er ikke derfor de har oppførselen tror jeg. Scalaren er der bare midlertidig. Og PH'en er stigende nå. Har kjøpt meg PH+, men kan ikke bare hoppe PH'en mange hakk heller tror jeg... Tror det stor i bruksanvisningen... Så det er scalaren som ikke har optimalt fohold i dette tilfellet...

PH'n er på ca 7.6 nå. Og den skal stige litt til... Men dette må taes gradvis. Tror ikke det er derfor oppførselen kom...

Hvordan kan den hvite prikken behandles?? :-O Skal jeg bare følge med utviklingen i første omgang?

*blir filmen nå??
Da får det bare være altså... *ARGH* Får ikke til noe annet en link jeg. MEn dere får klikke på linken å se Håper det ikke blir for mye bry...
Video fungerer på Youtube.

Litt vanskelig å finne ut hva som er feil med fisken når den i utgangspunktet ikke har de forholdene den vil trives i. Jeg har aldri holdt tanganyikafisk utenfor de anbefalte vannverdier og vet ikke hvordan dette slår ut på fisken, men det er kjent at syk/svak fisk er spesielt utsatt for parasitter og sykdom, så kanskje rett vannkvalitet vil få fisken på bedringens vei.
Ser at du har en del annen fisk som ikke vil trives i Tanganyika forhold, så når prinsessene får optimale forhold vil resten begynne å sture.
Som sagt så driver jeg å øker PH og styrer å ordner Men, kan ikke drive å hoppe store verdier oppover heller

Karet i profilen er heller ikke oppdatert.. Orker aldri å gjøre det =)

Hun virker friskere nå etter vannbytte. Så får håpe hun klarer seg. Samidig får jeg følge med den hvite prikken å se hvordan den utvikler seg

Synes det er så vanskelig å vite hva som kan være sammen med prinsessene egentlig. Blir helt surrehue til tider. Og i utide også:p
Synes det er så vanskelig å vite hva som kan være sammen med prinsessene egentlig.

Hvis du holder deg til andre arter fra Tanganyika så slipper du problemer med ulike krav til vannkvalitet. Da er spørsmålet snevret inn til hva slags annen Tanganyikafisk som passer sammen med Prinsessene.
En god huskeregel er at all fisk fra Malawi, Tanganyika og Victoria i utgangspunktet skal være i artskar (bare en type fisk) eller biotopkar (bare fisk fra samme område)

Ser at du har neontetra og scalare sammen med prinsessen og kan ikke få sagt sterkt nok at dette IKKE går. Høres og ser ut som du bortsett fra prinsessen har fisk som skal ha bløtt surt vann. Prinsessen skal ha hardt og alklisk vann. Har hatt prinsessen og masse yngel, men jeg hadde mine i et artskar.

Vedr. helsen - har aldri sett prinsessene mine svømme på den måten, så noe er galt. Er også usikker på om det er en hun og en han du har eller to hanner.

Det du må gjøre er å få skilt ut prinsessene fra resten av fisken, i eget kar (eller fjerne de andre fiskene til annet kar) gi dem de vannforholdene de skal ha og se om det løser seg. Fisk kan oppføre seg rart og lett bli syke pga stress når de har feil vann. Dette er videre en huleleker og trenger masse steinrøyser for å trives. Den skal gjerne ha litt salt tilsatt i vannet. Jeg brukte noe som heter "instant cichlid" som bidro både til PH på ca. 8, hevet GH samt tilsatte noe salt. Dette er perfekt for disse fiskene (dog ikke for neontetra og Scalare!)

Et godt råd er å lese om fiskene her inne før du kjøper, og gjerne be om råd på forum om du er usikker på hva som går sammen.
Det er garantert en hann og en hunn, såpass kan jeg si. Da de allerede har hatt yngel en gang

Driver også som sagt å høyner PH... Hadde en den hule steiner satt oppå hverandre også, men disse måtte bli brukt til å holde roten nede for øyeblikket. Siden rotem min ikke sank slik butikken sa
Skjønner at du høyner ph, men da må du ta ut scalare og neontetra. De tåler ikke så høy ph som prinsessene skal ha.

Har du hatt yngel på dem så er det nok hunn ja
Prinsesser bryr seg forøvrig ikke om røtter, og røtter senker ph - så skal du ha prinsessene så bør du satse på mer steiner. I riktig biotop holder disse som sagt til i huler og er lite "frittsvømmende" å bo i unaturlige forhold som dette skaper mye stress - som nok er det du ser på hunnen. Blir ikke lett å forsvare yngel for dem uten naturlige forhold.
Fint at Liv_65 setter ting i perspektiv. Jeg ser du har flere kar. Flytt på litt fisk slik at du har alle de andre fiskene sammen med røttene i et kar. Jobb opp PH/KH i det karet du skal ha prinsessene i sammen med masse stein. Den hvite steinen du har i karet allerede er fin da den vil buffre kh, men røtten vil jobbe mot det.
Oki...

Visste ikke at røttene senket PH heller jeg :-S uff da... Den som var så fin. Blir ikke ca 50 liter litt for lite til et par prinsesser?

Driver å snakker med dyrebutikken her, kanskje jeg får byttet Prinsessene mot et par ciklider som passer bedre inn hos meg ) *håper,håper* Selv om jeg har blitt på en måte glad i ciklidene mine også da.

Står mellom disse tre ciklidene i såfall (noen som ikke stemmer her):
Nøkkelhullciklide
Blå acara
Kurvciklide

Hvis ikke så får jeg ta totalomgjøring her å flytte prinsessene opp i 50 literen og ta fiskene derifra ned i 110 literen. Da får prinsessene så å si 50 liter for seg selv. Unntatt algespiser og eplesnegler da. Vil dette funke?

Så tar jeg å lager et mer steinlandskap i 50 literen (ikke at det er landskap å snakke om i så lite kar heller da). Å ha en del kalksten nedi der... *hmm* synes det er vanskelig å bygge med steiner også skjønner dere. Får det aldri fint slik jeg vil ha det heller! Hvordan får jeg bygget med stein? Kjøpe mange flatesteiner å bare stable ivei?? Vil akvariet tåle det.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap