Viejita eller macmasteri
Postet 04.01.09 kl 17:20
liv_65Apistoene mine har vokst seg utrolig store og flotte og har sitt 4 kull underveis nå. Selger litt yngel etter hvert, så jeg skulle gjerne hatt en sikker bedømning av arten på disse. Ble kjøpt som Viejita II.
Både Viejita og Macmasteri har noen likhetstrekk, men for meg kan det se ut som det er Macmasteri du har. Men er ikke helt sikker, så du får se om andre kommer med innspill.
Postet 04.01.09 kl 19:14
Postet 04.01.09 kl 19:31
La inn bilde av dem da de var helt unge, men er nok lettere å være 100 % sikker på artsbestemmelsen nå. Er nok en blanding, men greit å vite hva jeg skal selge ylgelen som. De har for mye rødt til å bare være Viejita.
Stusser også over størrelsen. I fiskebasen her står det max 6 cm på Viejita og 7 cm på Macmasteri. Denne må jo være minst 8 cm. Har etter hvert fått litt "pukkel" i panna også.
Stusser også over størrelsen. I fiskebasen her står det max 6 cm på Viejita og 7 cm på Macmasteri. Denne må jo være minst 8 cm. Har etter hvert fått litt "pukkel" i panna også.
Postet 04.01.09 kl 19:48
Endret: 04.01.09 kl 19:51
liv_65Stusser også over størrelsen. I fiskebasen her står det max 6 cm på Viejita og 7 cm på Macmasteri. Denne må jo være minst 8 cm. Har etter hvert fått litt "pukkel" i panna også.
Har du sjekket størrelsen i andre kilder ? Har erfaring med at størrelsen på fiskebasen kan være i minste laget, på Laetacara dorsigera sto det tidligere 6 cm som ble endret til 9 cm etter at jeg begynte å lure på om butikken hadde solgt meg feil fisk og sjekket litt rundt. I boken "Dwarf cichlids" av Linke & Staeck står A. macmasteri med størrelse opp til 8-9 cm.
Uansett, vakre fisker og det blir nok ikke vanskelig å selge yngel av disse !
Postet 04.01.09 kl 20:10
Postet 04.01.09 kl 20:24
Postet 14.01.09 kl 19:53
Postet 14.01.09 kl 20:15
Liv H...... Selger litt yngel etter hvert, så jeg skulle gjerne hatt en sikker bedømning av arten på disse. Ble kjøpt som Viejita II.
Som jeg skrev til deg i denne tråden:
Tom C.....I disse dager kan ikke lenger de ekstremt fargerike (røde) variantene som tilbys, skilles fra hverandre ut i fra de opprinnelige definisjonene av artene. Og vi opplever, som du har erfart, at meget røde krysninger tilbys som f.eks. A. viejita CF II (som opprinnelig definerte [I]A. sp. Rotflecken/Red-flecked[/I]).....
Jeg har ikke mer å tilføye her, kanskje andre har.
Fisken din har utvilsomt trekk fra både Apistogramma viejita og Apistogramma macmasteri, etter mitt skjønn mest fra sistnevnte.
Men siden fisken ble solgt deg som A. viejita II, og dette er et vanlig navn å bruke på disse veldig røde oppdrettsavarientene nå, ville jeg kalt dem det.
(Det selges også fisk under navnet A. viejita "Rio Meta", som også i de fleste tilfeller er oppdrettsvarianter med gener fra 2-4 arter)
Liv H......Stusser også over størrelsen. I fiskebasen her står det max 6 cm på Viejita og 7 cm på Macmasteri. Denne må jo være minst 8 cm. Har etter hvert fått litt "pukkel" i panna også.
Mye fisk, og særlig dvergcichlider, lever mye lenger i akvarier enn i naturen (1-2 år). I akvarier får de også mye mer og jevnere tilførsel av næring enn i naturen, og de vokser derfor til størrelser som ofte langt overstiger det man finner hos vill fisk.
Pukkel i panna har jeg imidlertid funnet på Apistogramma jeg har fanget i naturen også.
Postet 14.01.09 kl 21:00
Postet 14.01.09 kl 21:39