Dvergciklider i selskapsakvarium?

noen som har råd om hvilke dvergciklider som kan passe i selskapsakvarium sammen med guppy viltform div tetra+++ og kan man ha to forskjellige dvergciklide arter i samme tank?
har ett tomt kar som jeg har planer om å sette opp,har etter mye om og men bestemt meg for ett selskaps akvarie.
Det er VIKTIG å si størrelsen på karet, hvis ikke blir det lite vits å svare deg.

Det spørs også hvilken type dvergciklide du snakker om. Anbefaler ikke personlig mer enn 2 arter dvergciklider om karet er under 180L.
Sorry
glemte vist det:p
det er litt under 600l
biXen
Det er VIKTIG å si størrelsen på karet, hvis ikke blir det lite vits å svare deg. Det spørs også hvilken type dvergciklide du snakker om. Anbefaler ikke personlig mer enn 2 arter dvergciklider om karet er under 180L.

typen er vel egentlig det jeg er ute etter,hvilke som kan gå med flere arter og med andre selskapsfisk.
Hvis det er nesten 600 liter så kan du jo ha flere apisto grupper om så er, med bra innredning ihvertfall. Men det spørs egentlig om karet har mye grunnflate eller bare er veldig høyt.

Vanskelig å si noen konkrete som kan være sammen, jeg ville holdt meg til et område uansett. Ikke blande afrika og sør-amerika, selv om du vil ha "selskapskar".
har tenkt mest på sør-amrikanske.
akvariumet er: L: 178 H:55 B:56
men ser at de krever sand,er det nok med noen flekker her og der?
Sand blandet med grus havner etter hvert nederst.
Ville ikke engang vurdert dem uten sand etter å ha sett hvordan de oppfører seg i sand. Man tilstreber jo at de skal trives maks
Heisann
Du har mer enn stort nok kar til å ha dvergciklider i og to par i dette karet er ingen problem. Når du lager områder som Apistogramma/dvergciklidene skal bruke legger du ut sand der. Det er viktig at de får sand for å filtrere gjennom finnene, men de må ikke ha sand i hele karet. Tetra er en naturlig fisk å ha sammen med Apistogramma og de trives i selskap.
SolVard
Heisann Du har mer enn stort nok kar til å ha dvergciklider i og to par i dette karet er ingen problem. Når du lager områder som Apistogramma/dvergciklidene skal bruke legger du ut sand der. Det er viktig at de får sand for å filtrere gjennom finnene, men de må ikke ha sand i hele karet. Tetra er en naturlig fisk å ha sammen med Apistogramma og de trives i selskap.

ja var det jeg tenkte, ordne til områder hvor de kanskje vil trives og legge sand rundt der hva med viltform av guppy?
Beklager å komme inn her,men jeg lurer på om rådasand 0,8-1,2 går bra til apistogramma?
Det går fint Har hatt det selv, men skal jeg velge ville jeg gått for enda finere sand (rådasand 0,4 - 0,8). Men størrelsen du nevner går helt fint. Har hatt apisto leke og få fram yngel på den kornstørrelsen selv
Tetra og dvergciklider er fine artskamerater i det karet, men jeg er ikke helt sikker på viltform av guppy pga. vannverdiene. Guppy liker ph på rundt 7 opptil 8. Guppy foretrekker og høy gh på rundt 9. Tetra og dvergciklider liker surt vann med ph ned mot 5, de foretrekker og lav gh fra 0 till 8.

Vet at mange har dem sammen og det går bra, men om man kan velge vil man vel helst gi fiskene optimale levevilkår.... Og her kommer vel innleggene med at jeg har hatt guppy og tetra sammen i alle år og de smiler dagen lang hehe. Jeg har og hatt guppy og apistogramma sammen, guppyene levde ikke så lenge som de burde ha gjort.
Jaha, så det er totalt frarådelig?
De er jo ganske hardføre.
Tja mitt råd vil vel være å ikke ha guppyene i det akvariet. Sikkert andre som har andre meninger De klarer seg nok, men min erfaring med dvergciklider er nå hvertfall jo lavere ph jo finere farger, og jo lavere ph jo mindre glade guppy...
ElinH
Det går fint :-) Har hatt det selv, men skal jeg velge ville jeg gått for enda finere sand (rådasand 0,4 - 0,8). Men størrelsen du nevner går helt fint. Har hatt apisto leke og få fram yngel på den kornstørrelsen selv :-)

Det var bra! Slipper jeg å skifte ut sanda i akvariet=D
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Marius Ekeberg
Reklame for plussmedlemskap