Dvergciklider i selskapsakvarium?
Postet 09.01.09 kl 20:50
Postet 09.01.09 kl 21:53
Sorry
glemte vist det:p
det er litt under 600l
det er litt under 600l
Postet 09.01.09 kl 22:29
biXenDet er VIKTIG å si størrelsen på karet, hvis ikke blir det lite vits å svare deg. Det spørs også hvilken type dvergciklide du snakker om. Anbefaler ikke personlig mer enn 2 arter dvergciklider om karet er under 180L.
typen er vel egentlig det jeg er ute etter,hvilke som kan gå med flere arter og med andre selskapsfisk.
Postet 09.01.09 kl 22:32
Hvis det er nesten 600 liter så kan du jo ha flere apisto grupper om så er, med bra innredning ihvertfall. Men det spørs egentlig om karet har mye grunnflate eller bare er veldig høyt.
Vanskelig å si noen konkrete som kan være sammen, jeg ville holdt meg til et område uansett. Ikke blande afrika og sør-amerika, selv om du vil ha "selskapskar".
Vanskelig å si noen konkrete som kan være sammen, jeg ville holdt meg til et område uansett. Ikke blande afrika og sør-amerika, selv om du vil ha "selskapskar".
Postet 10.01.09 kl 00:14
Postet 10.01.09 kl 00:52
Postet 10.01.09 kl 01:50
Postet 10.01.09 kl 01:56
Heisann
Du har mer enn stort nok kar til å ha dvergciklider i og to par i dette karet er ingen problem. Når du lager områder som Apistogramma/dvergciklidene skal bruke legger du ut sand der. Det er viktig at de får sand for å filtrere gjennom finnene, men de må ikke ha sand i hele karet. Tetra er en naturlig fisk å ha sammen med Apistogramma og de trives i selskap.
Du har mer enn stort nok kar til å ha dvergciklider i og to par i dette karet er ingen problem. Når du lager områder som Apistogramma/dvergciklidene skal bruke legger du ut sand der. Det er viktig at de får sand for å filtrere gjennom finnene, men de må ikke ha sand i hele karet. Tetra er en naturlig fisk å ha sammen med Apistogramma og de trives i selskap.
Postet 10.01.09 kl 05:17
SolVardHeisann Du har mer enn stort nok kar til å ha dvergciklider i og to par i dette karet er ingen problem. Når du lager områder som Apistogramma/dvergciklidene skal bruke legger du ut sand der. Det er viktig at de får sand for å filtrere gjennom finnene, men de må ikke ha sand i hele karet. Tetra er en naturlig fisk å ha sammen med Apistogramma og de trives i selskap.
ja var det jeg tenkte, ordne til områder hvor de kanskje vil trives og legge sand rundt der hva med viltform av guppy?
Postet 10.01.09 kl 11:21
Postet 11.01.09 kl 11:49
Postet 11.01.09 kl 11:54
Tetra og dvergciklider er fine artskamerater i det karet, men jeg er ikke helt sikker på viltform av guppy pga. vannverdiene. Guppy liker ph på rundt 7 opptil 8. Guppy foretrekker og høy gh på rundt 9. Tetra og dvergciklider liker surt vann med ph ned mot 5, de foretrekker og lav gh fra 0 till 8.
Vet at mange har dem sammen og det går bra, men om man kan velge vil man vel helst gi fiskene optimale levevilkår.... Og her kommer vel innleggene med at jeg har hatt guppy og tetra sammen i alle år og de smiler dagen lang hehe. Jeg har og hatt guppy og apistogramma sammen, guppyene levde ikke så lenge som de burde ha gjort.
Vet at mange har dem sammen og det går bra, men om man kan velge vil man vel helst gi fiskene optimale levevilkår.... Og her kommer vel innleggene med at jeg har hatt guppy og tetra sammen i alle år og de smiler dagen lang hehe. Jeg har og hatt guppy og apistogramma sammen, guppyene levde ikke så lenge som de burde ha gjort.
Postet 11.01.09 kl 12:24
Endret: 11.01.09 kl 12:25
Postet 11.01.09 kl 12:39
Postet 11.01.09 kl 12:45
Postet 11.01.09 kl 14:31