Er dette vanlig hos scalarer?

Jeg har hatt et Scalare lekspar en stund i 325Litern min som har lekt og lagt egg to ganger, desverre ingen yngel.

Nå la jeg merke til at hunnen i parret har bytte partner! Hun har nå lagt egg sammen med den store sorte scalaren (tydeligvis er den en han).

Er det vanlig at Scalarene bytter partner slik? Eller kan det ha noe med at den forige hannen fikk innvollsorm?

Litt of topic:
Jeg tok nå og klippet av bladet med eggene og la i et fødekarr, bare for og se om det kanskje kan bli noen yngel av de..

Var dette veldig dumt gjort at meg? Kan jeg ha "avskrekket" leksparret fra og legge egg igjen?
Scalarer, eller ciklider generelt, har ingen form for troskaps-ed overfor hverandre må du tro Dukker det opp en ny og mere interessant, og ikke minst leksvillig partner, så bytter de uten å nøle.

Det ser ut som mange tror at ciklider danner ubrytelige ekteskapsbånd, eller at når et par først er dannet, så holder de sammen til den ene dør. Men det er fjernt fra sannheten. De bytter dersom de finner det for godt, eller noe annet og mer interessant (for øyeblikket) skulle melde seg.

Jeg hadde en skikkelig Casanova, en stor og flott sortmarmorert hann-scalare, som vekslet på å være par mellom to hunner. Han valgte rett og slett den av dem som til enhver tid var full av modne egg i buken....! En uke var han trofast, så byttet han, en ny uke hvor han var trofast mot denne, og så tilbake til første hunn uka deretter igjen. Annenhver uke
mona o
Scalarer, eller ciklider generelt, har ingen form for troskaps-ed overfor hverandre må du tro :-) Dukker det opp en ny og mere interessant, og ikke minst [I]leksvillig[/I] partner, så bytter de uten å nøle. Det ser ut som mange tror at ciklider danner ubrytelige ekteskapsbånd, eller at når et par først er dannet, så holder de sammen til den ene dør. Men det er fjernt fra sannheten. De bytter dersom de finner det for godt, eller noe annet og mer interessant (for øyeblikket) skulle melde seg. Jeg hadde en skikkelig Casanova, en stor og flott sortmarmorert hann-scalare, som vekslet på å være par mellom to hunner. Han valgte rett og slett den av dem som til enhver tid var full av modne egg i buken....! En uke var han trofast, så byttet han, en ny uke hvor han var trofast mot denne, og så tilbake til første hunn uka deretter igjen. Annenhver uke :-)

Ok. Hehe! Interresant.
Hva med flyttingen min? Vet du har skrevet en artikel om dette, (og jeg har lest den men det er en stund siden) men jeg kan ikke huske om det sto noe om dette.
Flytting av blad går bra. Men pass på at du har rikelig med sirkulasjon rundt eggene, viss ikkje mygler dem..
Det at du tok fra dem eggene gjorde absolutt ingenting Scalarer legger egg annenhver uke, kanskje oftere til og med, dersom eggene blir borte tidlig. Det tar ca 10-14 dager for en hunn å utvikle en ny dose modne egg i buken, så det blir sjeldent oftere enn det.

Mine scalarepar la alltid egg trofast hver 14. dag, man kunne nesten stille klokka etter dem :p Kaldt vannbytte fredag ettermiddag, egglegging lørdag Noen ganger så sjokket de avgårde og la eggene bare en halvtime etter vannbyttet også, men som oftest ventet de til dagen etter.
Her er artikkelen om scalareoppdrett jeg skrev, forresten.

Gi dem god og næringsrik mat i de neste par ukene, mye frossentfôr som f.eks. røde mygglarver, tubifex og artemia, så kommer eggene kjapt.

Det er forresten ingen god idè å ha scalareyngel i et slikt lite fødenett. De bør ha plass og de må ha levendefôr. Mange, mange akvarister har opplevd at kullet dør i løpet av 2 til 3 dager. Dette er fordi det er den tiden det tar for et lite scalareyngel å sulte ihjel De forstår ikke at flakfôr osv er spiselig, det interesserer dem ikke. Dette er dessuten en grådig og hurtigvoksende ciklide, de må ha bedre mat enn flakfôr og tørrfôr. Det duger rett og slett ikke til scalarer i vekst. Får de riktig mat (levende nyklekt artemia) så vokser de utrolig fort. Og de vokser fortere enn du tror, så noen fødenett er ikke mulig å ha dem i.
Ok, tusen takk for all infon

Tror nok at vist jeg skal ha oppdrett på disse må jeg vel kjøpe meg en 200L til ;-P hehe! Det jeg har av fòr for yngel for øyeblikket er "Artemia skalad", en sånn pose med orange-brunt pulver. Det går vel som tørr-fòr?

Det ser ut som om de har funnet igjen eggene sine da, de står å vokter over fødekarret som "henger" i hjørnet. hehe!
Rune Ness
Flytting av blad går bra. Men pass på at du har rikelig med sirkulasjon rundt eggene, viss ikkje mygler dem..

Jeg tror de står rett i strømmen, men som Mona sier. De blir nok ikke å overleve i det fødekarret lenge. :-S
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap