Scalare yngel!
Hei.
Det viser seg at mine 2 scalarer nå har lagt egg, jeg har en 100L tank som jeg tenkte å flytte eggene til. Er det noe man bør huske på for å få vellykket "flytting" /klekking ? ,og hva kan man fore med ? (Jeg har ikke tillgang på artemia så hvis det fins en god erstatter ?
Til info så er eggene på et innvendig filter (Tenkte å flytte hele filteret over i BB tanken) for så bruke luftestein ,rett?
Tips tas imot med takk.
Det viser seg at mine 2 scalarer nå har lagt egg, jeg har en 100L tank som jeg tenkte å flytte eggene til. Er det noe man bør huske på for å få vellykket "flytting" /klekking ? ,og hva kan man fore med ? (Jeg har ikke tillgang på artemia så hvis det fins en god erstatter ?
Til info så er eggene på et innvendig filter (Tenkte å flytte hele filteret over i BB tanken) for så bruke luftestein ,rett?
Tips tas imot med takk.
Postet 03.10.09 kl 22:18
Oppdrett av scalarer er en flott artikkel skrevet av Mona.
Anbefales!
Anbefales!
Postet 03.10.09 kl 22:19
Re;
Takk, jeg har lest gjennom den der. Det jeg er ute etter er vel mer brukernes egne erfaringer /tips og hva som har fungert for de
Postet 03.10.09 kl 22:32
Har mine tvil om at noen her kan gi deg bedre tips enn Mona O, men hva angår hva du kan fóre yngelen med er levende fór den beste oppskriften på suksess. Det går an å få de til å ta flakfór o.l, men dette er høyst usikkert og det er ikke sikkert yngelen forstår at dette er mat. Dermed vil samtlige stryke med etter en to-tre dager. Artemia er også det beste hva angår ernæring og vil bedre kunne trygge en sunn og sterk stamme av unge scalarer.
Bestill artemia på nettet hvis du ikke har tilgang på det umiddelbart, så har du i hvert fall til neste gang.
Ellers, lykke til og grattis med ungene!
Bestill artemia på nettet hvis du ikke har tilgang på det umiddelbart, så har du i hvert fall til neste gang.
Ellers, lykke til og grattis med ungene!
Postet 04.10.09 kl 00:55
Postet 04.10.09 kl 10:08
Postet 04.10.09 kl 10:09
Postet 04.10.09 kl 11:02
Re
100 liter holder ikke lenge om det klekker noen hundre yngel, sorry to say. Du bør ha hvert fall det dobbelte, helst mer.
Store daglige vannbytter er en nødvendighet - hvordan er muligheten til å varme opp/mellomlagre vann?
Jepp, jeg er klar over at 100L er for lite, men som midlertidig tank får den holde inntil videre. (Har ikke tenkt å beholde hele kullet' selv)
Postet 04.10.09 kl 14:27
ThugzJepp, jeg er klar over at 100L er for lite, men som midlertidig tank får den holde inntil videre. (Har ikke tenkt å beholde hele kullet' selv)
Det holder ikke mer enn til de første totre ukene - de er ikke leveringsklare/flyttbare før de er på str med en femmer. Ergo haster det med noe mer enn en "midlertidig" løsning.
Postet 04.10.09 kl 15:28
Postet 04.10.09 kl 18:43
Postet 04.10.09 kl 19:42