Scalarehunnen er grisebanket, normal leksadferd?

I dag har scalareparet mitt lekt og lagt egg for 3. gang. De begynte så smått i går med å pusse blader og gjøre i stand. I dag mens jeg var ute noen timer, må det ha gått nokså hardt for seg mellom dem, for hunnen var temmelig oppskrapet da jeg kom tilbake. Enkelte skjell strittet og ryggfinnen var litt revet i stykker, og de drev fortsatt på med å krangle og hakke på hverandre.

Nå i kveld har de fått lagt eggene sine, og alt var bare fryd og gammen mens de holdt på med dette. Veldig morsomt å se! Jeg har sittet med nesa mot akvarieglasset og fulgt med.

Forrige gang de lekte var også hunnen litt opprevet, men ikke så mye som nå, så jeg håper hun blir like fin igjen. Forrige gang var det hannen som passet eggene, og siden yngelen, og han jaget hunnen unna. Yngelen ble den gang frittsvømmende, men alle var borte på morgenen andre dagen. Det var veldig flott å se hannen svømme rundt og passe på denne svermen med bittesmå unger.

Håper det ikke går verre ut over hunnen for hver gang de leker. Det er unge fisker, jeg kjøpte dem i sommer. Da var de ikke større enn en tikrone, og nå er hannen ca 7 cm og hunnen litt mindre.

Det sies at det er vanskelig å se kjønnsforskjell på scalare uten når de leker, men nå vet jeg hvem som er herr og hvem som er fru av mine to, og det er en liten forskjell på halefinnene på min hunnn og min hann. Underste del av
hunnens halefinne ender i en enkelt tynn spile, mens hannens halefinne ender i en tynn spile både oppe og nede.

Da ender innlegget i to spørsmål:

1. Er det vanlig at hannen er så voldsom mot hunnen under lek?

2. Kan denne lille forskjellen i halefinnens utseende være en kjønnsforskjell?
Det kunne vært morsomt om andre scalareeiere har observert det samme.
Ett eneste scalarepar gir jo ikke noe sammenligningsgrunnlag. Dette er de eneste scalarene jeg har hatt, og jeg har heller ingen venner som har akvarium. (Men jeg har alle dere på Akvaforum!)
evoT
1. Er det vanlig at hannen er så voldsom mot hunnen under lek?

Det kan i blant gå litt voldsomt for seg, ja, hvis den ene parten får en eller annen fiks idè om at partnerens egenskaper som forelder kanskje ikke holder mål. Eller kanskje en av partene ikke er heeeelt leksvillig, så den andre må ty til hardere overbevisningsmetoder... :p
Noen ganger får den ene parten en fiks idè om at den andre ikke passer godt nok på, gjør noe feil, eller hva som helst. De kan plutselig sette i gang og krangle.

Sånt skjer, med andre ord. Det ordner seg som oftest, de finner ut av det selv.

evoT
2. Kan denne lille forskjellen i halefinnens utseende være en kjønnsforskjell? Det kunne vært morsomt om andre scalareeiere har observert det samme. Ett eneste scalarepar gir jo ikke noe sammenligningsgrunnlag. Dette er de eneste scalarene jeg har hatt, og jeg har heller ingen venner som har akvarium. (Men jeg har alle dere på Akvaforum!) :-)

Det er absolutt ingen kjønnsforskjell, dessverre. Beklager å måtte skuffe deg.
De finnetrådene du ser, som er en forlengelse av øverste og nederste finnestråle i halefinnen, kan fort mistes av enkelte scalarer da den lett blir offer ved finnenapping eller krangler.
Egentlig skal det være slik at alle scalarer blir født med begge de to finnestrålene, for det er slik de er skapt i naturen. Men selektiv avl og diverse metoder der gjennom mange, mange år har ført til at noen blir født uten dem. Andre blir født med bare en av de finnestrålene. Da er det en mild form for deformitet. Andre opplever at scalareyngelen f.eks. kan mangle en av de lange finnene fremme under gjellelokkene. I noen kull kan det dukke opp mange slike yngel med denne defekten. Feilen er at oppdrettere (kommersielle og andre) ikke luker ut og avliver slike yngel. De får leve videre og selges. Derfor spres slike deformiteter over hele verden.

Så forklaringen til at en eller begge av de forlengede finnestrålene mangler, er at de enten er blitt bitt av, eller individet er født slik.
Takk for et utfyllende svar. Det var interessant det du skriver om manglende
finnestråler. Den scalaren jeg har, har manglet den ene finnestrålen hele tiden, og har ikke fått den bitt av. Det ville jo også vært merkelig om ingen andre har gjort samme observasjon, dersom dette hadde vært er kjønnsforskjell, så vanlig som scalare er som akvariefisk.
Så jeg er ikke skuffet, det var bare en tanke som falt meg inn.

I dag er alle eggene borte. Enten har foreldrene spist dem selv, ellers har ancistrusene hatt kalas i natt. Scalarene svømmer fredelig sammen igjen, og ser ut til å være tilfreds med å være uten ansvar for egg og yngel!

Jeg vil samtidig takke deg mona o, for den artikkelen du har lagt ut om scalarer, og alle de tipsene du har delt med oss andre i den personlige tråden din. Ha en god jul.
Stormfullt ekteskap (samboerskap).
Scalarene mine har lekt igjen i dag. De leker ca annenhver uke, og hver gang går det ganske hardt ut over hunnen. Hannen jager henne og hakker etter henne, så hun ser ganske pjuskete ut etterpå. Så blir hun fin igjen i løpet av de neste 14 dagene, og så er det på'n igjen.

Mens de legger eggene er de venner og vel forlikte, etterpå blir hunnen jaget, og tilslutt spiser de opp eggene i fellesskap. Til daglig er det ingen ufred i karet, men under leken går all aggresjonen til hannen ut over hunnen. Hunnen ypper og tar igjen, men det blir ingen synlige merker på hannen.

Scalarene har hele akvariet nesten for seg selv, så de har god plass også.

Jeg har fundert litt på om det kanskje er det som er feilen. Om det var flere arter i karet, ville kanskje hannen jage fisker av andre arter i stedet?

Scalarer er ikke akkurat de enkleste å finne samboere til!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap