Scalare i krig??

Har fått 4 voksen scalare og noe andre fisk med på kjøpe av 240 liters kar. Fått karet den 23.12.09 og alt sa ut som alle trives der inne. Så noen dager etter på begynte de gurami å krangle, da solgt jeg den ene. Alt va 'i orden' igjen i karet helt opp til over igår. Da begynte en av de 4 scalare å 'banke opp' de 3 andre. Nu i kveld har jeg merket at nu ser det ut som det går to 'lag' i karet...liksom 2 scalare mot de andre 2 scalare. Helt vilt, aldri sett sånn før med fisk, uannset type. 2 scalare holder seg til den venstre sia, og den andre 2 til den høyre sia og de slåss nokka voldsomt innimellom. Har ikke merket noe synlig skader på noe av de, men lurte på om dette er nokka som e normalt for scalare? Ser ut nesten som de begynner å skremme de andre fisk i akvarium. Kan jo vel ikke flytt dem til en annen kar sia da har jeg 90 liter, 35 liter, og 10 liter å velge mellom og det går vel ikke ann med scalare....
Sånn oppførsel var det på mine skalarer og. 1 begynte å jage alle andre og en som bare var borte ved den som jaget. De andre samlet seg i motsatt hjørne av karet. Fant da ut etter noen dager at han som jaget var blitt en hann i et lekspar. Det ble egg etter 2-3 dager. Kan muligens være det samme hos deg?
Robert
Sånn oppførsel var det på mine skalarer og. 1 begynte å jage alle andre og en som bare var borte ved den som jaget. De andre samlet seg i motsatt hjørne av karet. Fant da ut etter noen dager at han som jaget var blitt en hann i et lekspar. Det ble egg etter 2-3 dager. Kan muligens være det samme hos deg?

Hadde tenkt meg om det, men BEGGE fra begge lag krangler. Det begynte med bare en. Men nu krangler de to imot to....kan det hende at jeg har to lekspar og de begge (hanner og hunner) krangler om plass kanskje? Må si at akvarium har ikke særlig mye planter/stein/osv ennå, skal ut å kjøpe i dag. Men vi har hatt to corydoras some har lagt egg....så kanskje med den siste vann bytting så satt det "stemming" for alle fiskene? Bare litt bekrymet at de kommer til å skade hverendre.
YES! Det MÅTTA har vært det!!! Kikket akkurat oppi karet og da va det mange egg på en store, flat plante blad!!!! Nå må jeg bare undersøke ka æ skal gjør neste.... hmmm
Gratulerer med egglegging!

Jeg har hatt scalerer en stund nå, både lekspar og leksgruppe. Det kan fort hende at de "skader" hverande litt grådig til tider. Jeg har opplevd at en som ikke fant partner ble rett og slett "banket" til døde.. Men jeg holder en finger på at dette var også den svakeste av medlemene i gruppen, den fikk tak minst mat og vokste saktest..

Når jeg gikk over til 2 par med 3 små scalarer sammen, opplevde jeg at hunnen hadde det med og virkelig "grise" hannen like før en egglegging, gjerne en dag eller en halv før..

Uansett så virker det som om de kommer seg fort. Jeg har hatt en hanne som virkelig fikk gjennomgå å fikk ganske store sår på siden og veldig slurvete finner.. Med regelmessing vannbytte og faktisk litt "påpass" via å rettogslett kakke forsiktig i glasset når hun ble for hissig, da fokuserte på meg og hannen fikk sjangse til gjemme seg bak et sverdplanteblad eller lignende. ^^ Denne hannen lever idag.
Takk!
Jeg er så spent om det blir nokka wiggler/yngler fra de eggene! Corydoras lagt noe egg ca 3 dager siden, men de dessverre har muggnet.
Noen som vet om den der artemia man skal mate de yngler? Liksom fås det i butikken eller bare på nett fordi den ene butikken jeg va hos idag, hadde ikke dem.
Jeg kjøpte noe som kaltes "avsakald artemia". Det kom i en strips-pose å så ut som mørkt orange pulver. Dette vet jeg at flere har brukt å vellykkes med.. Jeg for min del har bare fått vokst opp 1 yngel på dette, så hadde jeg vært deg ville jeg prøvd en av de DoItYourself (DIY) artemiaklekke anleggene.. Nyklekket artemia er vistnok mer attaraktiv for små Scalare yngel, grunnet de beveger seg og kan derfor gjenkjennes lettere av yngelen. Her (trykk på "her"), er en artikkel skrevet an Mona O, en velkjent akvarist her på AF, som beskriver flere framganger om oppdrett av Scalare.
Her er en artikkel om artemia fra A til Å.
HER er en artikkel om hvordan lage et eget "Artemia klekkeri".
Kjempefint! Tusen hjertelig takk for informasjon.
Godt det finns akvaforum
Yes, da hadde jeg rett. Hørtes veldig likt ut det jeg var ute for. Ville ikke brydd meg så hardt om å klekke artemia første gang de legger egg. Det kan godt hende at de klarer det, men det kan hende de trenger flere forsøk før de får det til. Man vet ikke, men det finner du ut. Vil du klekke så vær så god, men vær forberedt på at de kan bruke noen forsøk. Men grattis hvertfall!
Jeg har fått de "med på kjøpet" av den 240 liters kar....og de er jo stor så jeg regne med at de har gjørt dette her før...kanskje? De er jo KJEMPEflinke å passe eggene....ingen av de andre fisk for lov å komme i nærheten og bli bestandig jaget bort av en av de forelderene. En scalare 'sitter' jo bestandig at med eggene, selv om når jeg fore dem mygglarve! Helt utrolig, hadde ikke annelse at de va SÅ flink å passe på! Men det ser ut som det går bra bort fra de andre stakkars fisk bli jagget bort hele tia... Jeg hadde bare en lange flat blad som de velgt å legge egg opp på....og den dessverre la midt i akvarium og nært en av de Praktbotia sin gjemme sted. Jeg prøved å flytte den litt...men den ene Scalare jagget MEG bort faktisk! Tenkt da va det beste å la være...så for botia finne seg et annet sted å bo i noen dager. Har også lagt ut bilder på min side hvis dere vil ta en titt
Helt fint, bort fra at ingen butikk her i tromsø som jeg vet om har artemia egg/klekker....da vet jeg ikke hva jeg skal fore dem med...men tok litt tør mat oppi karet til corydoras yngler fordi dem har klekket, men hørt at scalare yngler er ikke flint å spise tør mat. Ta sikkert ei uke før jeg få den hvis jeg bestille fra nett.
Om du må finne noe annet kan du jo prøve med flakfor. Dra å kjøp sånn flakfor for babyer (IKKE åpne lokket, da ryr det ut. Du skrur det en halv turn da kommer det en del ut). Når det treffer vannflata tvinger du det under vann med fingrene, da synker det. Prøv å få det rundt der yngelen er. Ser du at dem klarer å få frem yngel på første forsøk kan du bare bestille deg artemiaklekker med engang, de kommer garantert til å legge egg igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Tor R Johansen
Reklame for plussmedlemskap