Når blir kakadueciklider kjønnsmodne?

Inaktiv bruker
Har et par med kakadueciklider, hannen er minst et par år gammel, mens hunnen nok ble født på våren i fjor (altså er hun antakelig mindre enn ett år).
Hun er 3-4 cm, ikke medregnet hale. De har lekt og hunnen farget til gult med sorte striper flere ganger, men så langt ingen egglegging. Kan det være at hunnen ikke er helt kjønnsmoden ennå?

De har flere huler å velge mellom, inkludert en terracottapotte. Men tror jeg har litt stor åpning både på denne og andre huler som ikke er okkupert allerede. Så senere idag blir det kaldtvannsbytte og så skal jeg snu litt på potta slik at den står på hodet i stedet for å ligge på siden. Håper det gjør utslaget.

Mener jeg har lest at disse fiskene blir kjønnsmodne i 1-1,5 års alderen, men har søkt og søkt både her i AF og på Google og ikke funnet noe særlig om det.
Om hunnen har skiftet til yngledrakt vil jeg tro at det er noen som spiser egg eller yngel i karet ditt.
Om profilen på karet er riktig tror jeg alle de bor sammen med kan mistenkes, ancistrusen kun for kaviarfest dog.

Prøv å sett de i et eget kar og se om ikke det gjør forskjellen

Er disse slike red eller dobbel red oppdrettsvarianter? Om de har lekt men det ikke har blitt noe yngel, så skal jeg nesten tippe for at en eller begge er infertile, har selv opplevd dette med kakaduer kjøpt i butikk. Under den forutsetning at det ikke er noen som andre som har tilgang til egga og de blir spist da.

Dine er såpass gamle at de er kjønnsmodne for lengst, mine F1 kakaduer lekte første gang når hua var 2,5cm uten hale. Hannen var rundt 4cm uten hale første gang dem lekte, og da regner jeg dem var mellom 6-7 måneder

om du har ancistrus i karet og de er små nok til å komme inn i hula, så er kanskje de synderen også. For ciklider "sover" på natta og er ikke veldig årvåkne med hva som skjer rundt dem:P

Inaktiv bruker
Takk!
Det kan nok hende at det har blitt stjålet noen egg ja, det har vært slik flere ganger at jeg har sett ancistrusene gå i samme hulene som ciklidene.
Hvis jeg får snudd terracotta potta i dag, så blir åpningen for liten for de, kun kakadue hunnen er stor nok.

Vet lite om infertilitet i fisketypen, men ja, hannen er i alle fall av typen triple red.

Kanskje det kunne være en ide å ha de over i eget kar etter hvert. Har to brukte kar som jeg har fått donert som ikke er tatt i bruk (et av de er såkalt "long" tank), men har ikke midler til å kjøpe inn pumper og annet helt ennå.
Hvis jeg gjør alvor av det å ha de i eget kar, kjøper jeg kanskje inn en ekstra hunn, siden det er haremsfisk egentlig.

Inntil videre får jeg vel innta holdningen - skjer det, så skjer det
Fortsetter litt på tråden, jeg lurer på hvor lang tid det tar før eggene klekker. Har lest 2-3 dager. Men det er snart en uke siden hunnen min begynte å passe på hulen sin konstant. Jeg tror hun la eggene mandag 25. januar. Kan det være at hannen, som er en double red, er infertil?
Ja en eller begge fiskene dine kan være infertile, men de bør få noen flere sjanser før du tenker i de baner.
Det kan hende de trenger noen forsøk før de lykkes første gangen.
Om noe har gått galt er det mulig at de har lagt nye egg allerede, ser du forskjell i farven hos hunnen eller er hun helt borte?

Når jeg ser gjennom loggen min ser det ut som det ofte tar cirka fem dager fra antatt egglegging til jeg ser yngelen svømmende rundt i 26 graders varme for A. Wangenflecken, se bildet på innlegg 34 i loggen min så skjønner du hvor små de er. Det går litt tid etter klekking mens yngelen er wigglere (larver?) hvor de spiser av plommesekken mens de driver med svømmetrening.
Det kan se ut som det tar lenger tid om hula er stor hos meg, begynner de å spise inne i hula?
Kakaduer har jeg ikke ført logg for dessverre.

Hvor varmt er det i karet ditt og hvor lav er Ph?, dette påvirker klekking og senere kjønnsfordeling på kullet.

En annen ting er vannbyttene, når jeg mistenker yngel bruker jeg å bytte 10 liter vann om dagen i en 60 liter. Da er det lett å få til lufting og temperering, dette har jeg gjort opptil to ganger om dagen. Nyklekt yngel er svært sårbare for svingninger i temperatur og vannkvalitet etter min erfaring (selvom noen apistoyngel ser ut til å tåle dette godt). Bruk selvsagt kun bøtter som ikke har vært i kontakt med vaskemiddel.
tempen er 27°, ph på 7,5, har puttet oppi litt eikeblader i håp om at ph skal synke.
Hunnen er fotsatt kjempegul og er ganske mye inne i hulen.
Vil bare informere om at eggene har klekket i natt Kan telle over 30 stykker. Fru kakadue samler dem sammen hele tiden (tar dem som roter seg bort i munnen og spytter dem inn i gjengen). Hun er nok en god mor
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap