Kakadue spørsmål

Har nå endelig fått meg et kakadue par og har et par spørsmål.

Tok en dag etter jeg fikk ciklidene at hunnen fant kokosnøtthula og flyttet inn, har nå hatt de i 3 dager.
Og hun er der hele tiden nå, er dette forstadiet til lek eller liker hunnen seg i hulen hele tiden?
Hun ser vel litt gul ut, og har en svart strek som går langs siden hennes. Og har fått farger på finnene. Når jeg fikk fiskene var de ganske bleke i fargen, men etter bare et døgn begynte fargene å komme.

Hvordan er det med yngel og strøm i akvariumet? Har et 180 liters juwel med medfølgende innvendig filter.

Vil hannen jage hunnen som hos palett ciklider?
Når hunnen blir gul og holder seg mye i hula, så er det enten egg/yngel i hula eller noe er på vei.
Ikke noe problem med strøm i karet med original juwel filter.

Hannen vil ikke jage hunnen nå om det kommer yngel ut av dette, da er det han som får bank om han ikke holder seg litt på avstand hehe. Derimot om ikke hua er så klar så er det ofte motsatt.
Tror ikke det har komme enda, var nok noe på gang kanskje. kikka tidligere idag, og da hadde ancistrusen overtatt hula. lagde enda en kokosnøtthule nå og kokte den.

Satser på de finner seg til ro nå som de har en til å velge mellom
Jeg tror hunnen rengjør og klargjør hula før hun legger egg.
Men problemet ditt er at med ancistrus kommer det til å bli lite yngel. Ancistrus'en kommer til å snike seg inn i hula om natten når hunnen sover å spise eggene, dette er snacks for annen fisk. Jeg kjører rent artskar for kakaduene mine og har nettopp fått over 35 yngel
Her er en film om hvordan egglegging osv foregår
Takk for den infoen ja . Da må ancistrusen ta en aldri så liten flytte tur snart. Må sette igang det lille 63 literen da gitt hehe

Kan jeg stenge hulen om natten uten at det er skadelig for mor og unger/egg?
kenrlill
Takk for den infoen ja :). Da må ancistrusen ta en aldri så liten flytte tur snart. Må sette igang det lille 63 literen da gitt hehe Kan jeg stenge hulen om natten uten at det er skadelig for mor og unger/egg?

Ikke å anbefale å stenge hula du, uansett om egga blir spist nå, så er det bare å fòre godt over en tid så legger dem egg på nytt, etter at du har fjerna mallene.

Uansett lykketil
Hvordan blir det med flekkete pansermaller da? Vil disse også spise egg og yngel om natten?
kenrlill
Hvordan blir det med flekkete pansermaller da? Vil disse også spise egg og yngel om natten?

Ja det kan de, så vil heller ikke anbefale cory med apistogramma. Grunnen er at coryer ikke vet hva territorier er, og vil hele tiden komme inn på apistoene sitt område. Dette medfører at apistoene kjeppjager coryene som de ser på en trussel, og dette fører ofte til et coryene blir plaget og apistoene kan også nappe øynene dems.
hmmm, blir noen store forandringer her da tror jeg. . .
Allternativer
Hei, har også noen spørsmål angående denne fisken.

Jeg lurer på om en ekspert har noen gode råd om hvilke maller som kan passe til denne flotte fisken.
forsto jeg det rett? verken c-maller eller l-maller er lurt med apistogramma ciklider?
Ikke at jeg er overhode noe ekspert. Er en nokså nybegynner som har vært tørrlagt i snart 3 år. Men jeg hadde et utrolig flott "kakadueharem" (1 han, 2 hu'er) i en 180liter for 3 år siden, der 2 av hu'ene fikk yngel. Så bittebittelitt erfaring har jeg vel kanskje.

Jeg hadde 2 ancistrus (En hann (veldig territoriell) og en hunn) sammen med kakaduene. Dette funket veldig bra!

Til Ancistrusene kjøpte jeg skiferhuler fra Trym Andreassen (http://tals.no/skiferhule.php), der hannen slo seg til rette, og lot resten være i fred.

I tillegg, når kakaduehua hadde egg i kokosnøtta, lot jeg et lys stå på (utenfor hula, og svakt), slik at kakahua kunne passe ekstra på.

Dette førte, som sagt til, yngel 2 ganger. Der jeg hadde ganske mange som vokste opp, uten at jeg bidro noe til det.

Men som sagt er jeg ingen ekspert, så ville lagt min lit til hva disse andre her sier. Kanskje jeg hadde en ancistrus som var vegetarianer?

Lykke til.

Hilsen Henrik
Takk! Men karet mitt er bare 80 liter...
La det bli lys!
Denne lys teknikken din virker smart.

Hvordan gjorde du det, hvilke type lys brukte du?
Jeg satt et nattbordslys på skrå. Det er viktig å ikke lyse opp for mye tror jeg. Men dette er også viktig å gjøre etter at eggene er klekket. Slik at "mamma'n" kan holde styr på ungene.

akvafanist
forsto jeg det rett? verken c-maller eller l-maller er lurt med apistogramma ciklider?

Du har helt rett om du vil ha oppdrett på apistogrammaene, men i et selskaps kar går det greit med L-maller. Men c-maller ville jeg ikke hatt, da disse vil få juling og bli plaget.
Takk
Henriksen
Jeg satt et nattbordslys på skrå. Det er viktig å ikke lyse opp for mye tror jeg. Men dette er også viktig å gjøre etter at eggene er klekket. Slik at "mamma'n" kan holde styr på ungene.

Takk for (opplysningene). Hvis jeg kjøper meg en type fisk som legger egg i hule skal jeg nok benytte meg av denne metoden.

mhv, Tor Magnus.
Finkornet sand
Hei lurer foresten på om det er nødvendig med finkornewt sand i akvariet når man hålder denne fisken?.

I fiskebasen står det jo det, men på nesten alle bilder av fisken er det grus i akvariet.
Ja det er helt nødvendig for deres trivsel, de sikter sand gjennom gjellene og får på denne måten tak i småkryp. De kan også like torv eller andre myke substrat som råtnende eike eller catappablader.

Noen av bildene er sikkert tatt i egnede fotokar og ikke i fiskenes vanlige tilholdssted
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap