Tips til palletciklider

noen som har smarte tips om lette måter å få yngel av palletciklidene?
heisann...
for at mine paletter skal ynlge har jeg pleid å variere litt på tempraturen i vannet. nå sist så hadde jeg 28 grader ca i vannet og nå har jeg fått mellom 50-60 stk

LYKKE TIL
Vet ikke om dette er noe super tips, men mine Palleter la egg i en skiferhule som egentlig var beregnet på et Ancistrus par som gikk i samme kar.
trur ikke d er så viktig for palettene hvor de legger egg :P har hørt om egg på de rareste steder.

mine paletter lekte etter en temperatur-endring., gikk fra 26 til 28, holdt d på 28 til dem hadde lekt ferdig og de viste tegn på at d lå egg der, også skrudde d ned til 27. Gav de også litt mer mat på forhånd enn jeg ellers pleier å gjøre.

satte i 5 platyer for å "provosere" frem lek, d så ut til å funke. (platyene var raske nok til å hele tiden komme seg vekk fra palett-hannen som var noe aggressiv), tok ut platyene da jeg så yngelen hadde klekket.

nå svømmer d iallefall 40 småtasser som et teppe under beskyttende foreldre.
Det eneste platter trenger får å yngle, er vann

(og jeg tøyser ikke)

De yngler uansett om du vil eller ikke...
Tusen takk for gode svar. men jeg lurer også på om når jeg kjøper en hunne til hannen at de kommer til å bli venner eller om de vil bli fiender? (Ja jeg er nybegynner :P)
De blir venner, vær ikke du redd
Jeg også ga de bare "vann", så var det yngel rimelig umiddelbart. ca 3uker etter innkjøp.

Hadde en slik halv brun båt, med hull i bauen, som jeg laget litt større så de skulle klare å komme inn. om skipet var av interesse for de.
Og plasserte den i venstre hjørne bak en rot.
Jo da.. knapt fått hånda ut av akvariet så var de flytta inn.

Nå har dem yngla 3 ganger, første gang skjedde bare egg.
Andre gang ble yngel, men de varte ikke lenge og var få...
Nå siste gangen fikk de ett kull på ca 30 vi tellte, men pga manglende natt-belysning og litt lite planter så forsvant de litt etter litt og samt pga foreldrene ble litt slappe å passe på etter ett par uker.
Men nå er de på ny runde såg vi i går, så bli spennende å se hvordan det går denne gangen.
Har nå nye tettere beplantning og nattbelysning er ventet i posten fra ebay når som helst.
De yngler lett ved en liten tempraturendring. Og så er de glad i å legge eggene i taket på små huler, så en liten hule er å foretrekke. (Mine la egg både i kokosnøtthuler, inne i skjell, kokkelurer og under bladene på lave planter)
Dersom de har finkornet sand så de får gravd litt også blir de glad.

Pass på så hula er stødig. Hadde noen Sebraciklider en gang (de yngler like lett) som la egg i taket på en liten blomsterpotte. Og mens de ventet på at eggene skulle klekke koste de seg ved å grave små krater som de kunne flytte yngelet i når de klekket. Fruen ble til slutt så ivrig på gravingen under blomsterpotten at potta kolvet og hun var fanget inni den! Hehe. Kom hjem og oppdaget at hannen stod ved blomsterpotta og så litt forfjamset ut. Løftet litt på potta og der fløy Fru Zebra litt smånervøst ut.
Kokosnøtthule funker fint, kjøp en kokosnøt på en dagligvarebutikk, så sager du den i 2 og legger den slik at det blir en åpning i bunn.
Mitt par lekte lenge før det gikk helt til sak.
Yepp
Det gjorde faktisk mine og, Etter litt temperatur variasjon og røde myggiser Bare synd de forsvant etter de ble frittsvømmende, Sikkert snacks for guramiene.. Nå siste gangen la de egg !!under!! Den innebygde pumpa i juwel vision 260, Så når disse ble frittsvømmende forsvant disse, Sikkert i den PUMPEJ...... Det blir den første investeringa når lønna kommer, En utvendig pumpe.
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap