Råd om sommerfuglciklider!

Er nettopp blitt den lykkelige eier av to stk sommerf.ciklider,hunn og hann. Nydelige skapninger! Vil gjerne ha tips og råd fra andre som har slike! Vet at de trenger ofte vannbytter og ikke ph over 7. Har kjøpt oksehjerte til dem. Fikk beskjed om å gi dem 2-3 ganger i uken.Kom med råd! Trenger alle erfaringer
Vil gjerne hive meg på denne tråden også, da jeg har tenkt å skaffe sommerfuglciklider også (enten den vanlige eller den bolivianske)

Hørte du om de er villtfanget eller fra hvor de er oppdrettet/fanget? Og har du vært heldig å få et allerede dannet par? Disse er jo pardannende og monogame fisker utrolig vakre fisker! (bilder??)
De er bare barn enda Ca 4 cm lang. Skal Prøve å få tatt bilde i morgen når lyset er på Kan være heldig at de danner et par men d kan man jo aldri vite! De må jo like hverandre. Ser ut som hannen er litt interresert ! Bli veldig spennende! Lar de gå sammen med 7 kardinaltetra , 2 kulliåler 2 sae og en liten ancistrus.
Plussmedlem
Regner med du kanskje har lest denne, men jeg poster den likevel. En av de mer utførlige og bedre beskrivelsene av fisk her på AF.
I tillegg finnes det et utall andre tråder på forum om denne arten da disse er meget populære. Står mye god info i disse.
Ja har lest den flere ganger Men takk takk!
oksehjerte? Er ikke det diskusfor det?

Jeg tror ikke det er så vanskelig å danne par av disse. Kjøpte selv hann og hunn fra butikk, og de fant straks tonen. Jeg tror dette med vanskelig pardanning er en myte som har oppstått fordi det er så vanskelig å skille kjønnene fra hverandre, og mange som uvitende har hatt individer av samme kjønn, dermed tror dårlig kjemi er årsaken.

Det er viktig med STABILE verdier og absolutt null nitritt
fikk anbefalt oksehjerte i butikken. Er spendt på første natta! Takk for svar
Oksehjerte er vel ikke det ultimate fòret for dem, men en gang i blant går det jo ann å fòre med dette også. Grunnen er at dette er fòr med altfor mye næring og brukes som regel til oppforing av bl.a diskus. Men uansett så er det viktig med variert kost, både med tørfòr som flak,diskusbits og frossen som artemia, røde/svarte mygglarver, mysis, cyclops m.m.

Ph`en bør ligge mellom 5-6, og bra vannkvalitet. Men det betyr ikke at man må bytte vann hver dag, men å ha en bra filter med god biologisk filtrerering.

De bør ha fin sand som bunnsubstrat, Biltema sand(Ikke blåsesanda) eller rådasand. De liker også at karet er godt beplantet samt at de liker at det er en god del flyteplanter slik at de ikke blir for sterk lys i karet. Dette er noe de fleste dvergciklider setter pris på.

Skal du få dem i lek ettervært så vil jeg anbefale å ha flate stener som f.eks skiferstein som lekssubstrat i karet. De trigges ofte til lek ved et kaldtvannsbytte hvor tempen synker 3-4 grader, med dertil foring med f.eks frossen artemia e.l. Men vil du ha dem til oppdrett så må ancistrusen ut av karet, ellers vil den spise eggene på natterstid når foreldrene sover.

Når det kommer til å skille kjønn, så er dette lett ettervært som dem blir kjønnsmodne. Da vil hunnen bli tydelig rød/lilla i buken, mens hannene ikke er dette. Hun er også somregel noe mindre enn hannen.
Tusen takk for svar! Alt er til hjelp! Har tenkt å sette igang et 112 liter som de kan flyttes over i. Kan jeg da ha en han og to hunner,eller bør jeg holde meg til en av hver? Lurer også på om saene spiser egg eller spiser de bare alger?
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap