Er det noe galt med min palett?

Jeg bare lurer på om det er noe galt med min Palettciklide, den står bare her ved varmekolben hele tida, den andre (hannen) svømmer vanlig rundt.

Å så bare lurte jeg på om dere kan forsikre meg om at dette er ei dame-ciklide?
Det der er en hann. Altså er det to hanner du har.
Sikker på at den ikke blir jaget av den andre hannfisken?
Liagutt
Å så bare lurte jeg på om dere kan forsikre meg om at dette er ei dame-ciklide?

Det er umulig å si noe kjønn på den utifra det bildet. Selv et godt bilde kan i blant være vanskelig å skille kjønn på en del ciklider.

Den gjemmer seg med all sannsynlighet for den andre palettcikliden, og det er nok den andre som er sjefen. Har du noe særlig planter i akvariet ditt? Det kan være at den plassen med varmekolba er omtrent det eneste ordentlige gjemmestedet den finner, derfor ble det nettopp der.
mona o
Det er umulig å si noe kjønn på den utifra det bildet.

Nei tror du ikke det der er en hann da? Se på den lange gattfinnen, og den lange kroppen generelt. Synes helt klart det der ser ut som en hannfisk.
Vel, godt gjort av deg i så fall, å se noe kjønn på en fisk som står i en slik vinkel og et såpass uskarpt bilde

Men jeg skal ikke påstå noe annet, jeg, for palettciklider har jeg liten eller ingen peiling på.

Ikke spesielt godt bilde, men jeg synes også det ser ut som en hann palett.
Ser for meg også ut som en hanne med "mistrivselsfarger" ja.
dette er nok en guttemann.
hvis du har muligheten til å legge ut
et bedre bilde så gjør det mann kan jo aldri være for sikkre.
mona o
Vel, godt gjort av deg i så fall, å se noe kjønn på en fisk som står i en slik vinkel og et såpass uskarpt bilde :)

Ja jeg har skills! Haha neida.
Men paletter må jo være den av ciklidene det er aller lettest å se forskjell på.
Hannen har avlang kropp mens hunnene er mer kompakte og "avrundet", og de har vilt forskjellige rygg og gattfinner. Fargene er stort sett anderledes (dersom fisken trives godt selvfølgelig) dvs hunnen har en lysende rød/rosa buk mens hannen gjerne har flere men ikke fullt like skarpe farger osv osv.
Er 110% sikker på at det der er en hann.
Den har blitt jaget litt, men jeg trodde det bare var "flørting"... Men er det mulig å gå tilbake til dyrebutikken å bytte, de ga meg jo feil?
Ja du kan jo om ikke annet gå å klage og høre om du får byttet?
De kommer neppe til å bli venner så dersom du lar den andre fisken være der blir den nok drept til slutt.
Det beste når man kjøper slike ciklider er alltid å kjøpe hunnen først. Og deretter vente noen dager før du kjøper og setter hannen oppi. Hannen finner seg liksom til rette litt raskere enn hunnen så det er fort gjort at han begynner å jage og stresse henne.
Da prøver e å snakke med dyrebutikken. Takk for all god hjelp værtfall!
Helt klart en hann ja.
Hvordan ser den andre ut da?

Hos palettchiclider er det ikke uvanlig at hunnen jager hannen, i motsetning til de fleste andre chiclider.
Fikk byttet den ene fisken på lørdag, men den nye fisken ser heller ikke ut til å bli likt av hannen. Den jager den, og "napper" den i halen, den er værtfall hell "flimrete" i halen... har ikke fått noe godt bilde a dette enda, men å ska e gjør, er den nye au ein hann!?!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap