Spørsmål ang antall scalarer i et akvarium...
Med fare for å virke litt "blånn" her; er det mulig å ha bare én scalare i et akvarium? Sammen med andre fisker altså - bare ikke flere scalarer?
Jeg er helt fersk i dette med akvarium, så dere får bære over med meg. Jeg skal IKKE ha flere fisker i akvariet før til høsten, men lurer på om jeg kan ha en scalare i mitt 200 l akvarium sammen med platy, corydoras og et par ancistrus?
Jeg vet at 200 liter er litt lite for scalarer, men har planer om å kjøpe den liten, og så få tak i et større kar sånn etterhvert.
Dersom dere ikke anbefaler scalare sammen med disse fiskene, eller det ikke går an å ha bare en, hva slags fisker (med litt fine farger og ikke så altfor små) anbefaler dere da?
Grunnen til at jeg bare tenker på èn scalare er størrelsen på akvariet, det at jeg har lest at de blir litt hissige dersom de planlegger familieforøkelse, og det at jeg ikke ANER noe om hvordan scalarer går sammen dersom det viser seg at de ikke blir et lekspar.
Uff, jeg er klar over at jeg høres litt grønn ut, men det er fordi jeg ER grønn.
Jeg er helt fersk i dette med akvarium, så dere får bære over med meg. Jeg skal IKKE ha flere fisker i akvariet før til høsten, men lurer på om jeg kan ha en scalare i mitt 200 l akvarium sammen med platy, corydoras og et par ancistrus?
Jeg vet at 200 liter er litt lite for scalarer, men har planer om å kjøpe den liten, og så få tak i et større kar sånn etterhvert.
Dersom dere ikke anbefaler scalare sammen med disse fiskene, eller det ikke går an å ha bare en, hva slags fisker (med litt fine farger og ikke så altfor små) anbefaler dere da?
Grunnen til at jeg bare tenker på èn scalare er størrelsen på akvariet, det at jeg har lest at de blir litt hissige dersom de planlegger familieforøkelse, og det at jeg ikke ANER noe om hvordan scalarer går sammen dersom det viser seg at de ikke blir et lekspar.
Uff, jeg er klar over at jeg høres litt grønn ut, men det er fordi jeg ER grønn.
Postet 22.06.10 kl 21:13
Endret: 22.06.10 kl 21:14
Postet 22.06.10 kl 21:37
Kan jo anbefale Kinesisk værål De er ikke særlig fargerike, men det er vel ikke scalarer heller. Verdens snilleste og mest hypre fisk som fins. De har også en fin størrelse, og får alle som kommer innom til å stoppe opp å smile. Har enda ikke hatt noen innom som ikke har blitt forferdet.
De trives best ilag, for alene blir de ofte redd og graver seg ned.
Ellers så kan jeg jo si at scalarer er veldig territorielle når de yngler. Hvis de er alene blir de ofte noen sure beist, som elsker å nappe å skremme andre. To av hvert kjønn blir bare bråk. (har hatt 2stk hanner)
Hvis du skal ha mer enn 1stk scalare, så vær sikker på at det er en av hvert kjønn. Men dette blir jo ofte unger av, så er egentlig bare fra asken til ilden:P
Digger scalarer, men de passer ikke i noen vanlige selskapsakvarium. De burde enten gå alene, eller i veldig store akvarium, minst 500liter, med veldig tøffe fisk.
De trives best ilag, for alene blir de ofte redd og graver seg ned.
Ellers så kan jeg jo si at scalarer er veldig territorielle når de yngler. Hvis de er alene blir de ofte noen sure beist, som elsker å nappe å skremme andre. To av hvert kjønn blir bare bråk. (har hatt 2stk hanner)
Hvis du skal ha mer enn 1stk scalare, så vær sikker på at det er en av hvert kjønn. Men dette blir jo ofte unger av, så er egentlig bare fra asken til ilden:P
Digger scalarer, men de passer ikke i noen vanlige selskapsakvarium. De burde enten gå alene, eller i veldig store akvarium, minst 500liter, med veldig tøffe fisk.
Postet 22.06.10 kl 22:00
Hmmm... Dvergscalarene er iallfall litt mindre enn de andre. Problemet er vel at de formerer seg, og hva gjør man da med knøttene? Jeg vet ikke hvor enkelt det er å få gitt bort/solgt dem, jeg? Om de i det hele tatt vokser opp.
Kinesisk værål høres spennende ut, men jeg tenkte mer på fisk som går i midtsjiktet...
Kinesisk værål høres spennende ut, men jeg tenkte mer på fisk som går i midtsjiktet...
Postet 22.06.10 kl 22:22
Postet 23.06.10 kl 10:42
Postet 23.06.10 kl 11:31
ButulHmmm... Dvergscalarene er iallfall litt mindre enn de andre. Problemet er vel at de formerer seg, og hva gjør man da med knøttene? Jeg vet ikke hvor enkelt det er å få gitt bort/solgt dem, jeg? Om de i det hele tatt vokser opp.
Dvergscalarer er sjeldne i handelen i forhold til vanlige scalarer. Det er viktig å ikke la seg lure. Jeg har faktisk sett ved flere tilfeller at butikker har påstått at det er "dvergscalarer" de selger.... det er 95% sjanse for at det er renspikket bløff. De selger vanlige, SMÅ scalare-yngel.
Det er viktig å skille disse to, og det er to vidt forskjellige arter vi snakker om.
Vanlig scalare: Pterophyllum scalare
Dverg scalare: Pterophyllum leopoldi
Som du ser tilhører de to samme slekt, en liten slekt med kun tre arter.
Den sistnevnte er som oftest viltfanget når man kjøper dem, fordi de er en del vanskeligere enn vanlig scalare å oppdrette i fangenskap.
Ekte dvergscalare er altså en egen art, og den finnes kun i sølv med sorte striper og har en helt distinkt panne og nesebue. Den buer utover (se bilder).
Så hvis en butikkansatt peker på et akvarium med små helt svarte scalarer f.eks. og forteller deg at "dette er DVERGscalarer" så vet du at det er reinspikket løgn Oppdrettsfarger (alle farger som ikke er sølv med svarte loddrette striper) finnes i utallige varianter, men typiske oppdrettsfarger som flekker, gullfarge, svarte osv er "the first give away" som avslører at det er snakk om arten Pterophyllum scalare, og ikke noe dvergart.
Det vil etter min mening derfor være ypperlig med et par dvergscalarer i ditt kar. En tohundreliter er helt ok for et par. Det burde heller ikke være så store sjanser for at du vil slite med overskudd av yngel fra dem Og HVIS det skulle skje, kan du selge dem lett for en hyggelig penge, da ekte dvergscalarer er populære og ikke så ofte å finne. I butikker er de dyre, så norskoppdrettede til privatsalgspris ville sannsynligvis gått som varmt hvetebrød
Det er umulig å skille kjønn på både vanlig scalare og dvergscalare, så selv om du kjøper to stk, så er sjansene for at det er en hunn og en hann, like store/små som at det er to hunner eller to hanner.
Postet 23.06.10 kl 15:30
Endret: 23.06.10 kl 15:38
Tusen takk for god info! Jeg syns det høres veldig interessant ut med to dvergscalarer. Vet du hvordan man kan evt få bestilt dem? Jeg kan jo høre med TAM...
Kanskje jeg bør kjøpe 4, og så se om to av dem danner et par. Og så sette de to siste i et annet kar, eller evt selg dem igjen...? Hvordan ser jeg om to av dem danner et par, forresten? Vil de "henge" sammen mer enn med de andre? Så man ser at de er et par, liksom?
Kanskje jeg bør kjøpe 4, og så se om to av dem danner et par. Og så sette de to siste i et annet kar, eller evt selg dem igjen...? Hvordan ser jeg om to av dem danner et par, forresten? Vil de "henge" sammen mer enn med de andre? Så man ser at de er et par, liksom?
Postet 23.06.10 kl 22:17
ButulVet du hvordan man kan evt få bestilt dem? Jeg kan jo høre med TAM...
Vanskelig for meg å svare på, da det har liten hensikt å foreslå en butikk som ligger på andre kanten av landet ifht der du bor! Har aldri hørt om Barteby, og jeg antok det er en spøk - men man vet aldri i dette landet. Finnes jo merkeligere stedsnavn enn det
Men det jeg vet, er at Dyrego på toppen av Oslo City har hatt P. leopoldi. De hadde en hel flokk, men det er lenge siden (mer enn ett år). Men kanskje de kan skaffe på nytt om de ikke har dem inne?
ButulKanskje jeg bør kjøpe 4, og så se om to av dem danner et par. Og så sette de to siste i et annet kar, eller evt selg dem igjen...? Hvordan ser jeg om to av dem danner et par, forresten? Vil de "henge" sammen mer enn med de andre? Så man ser at de er et par, liksom?
Par er lette å kjenne igjen ettersom de "rotter seg sammen" og gjerne forsvarer en plante e.l. i et bestemt område av karet som de anser som "sitt". Alt annet blir jaget vekk, både artsfrender og andre fisk. Derfor er det enkelt å se at her har det dannet seg et par.
Man må faktisk observere selve leken (egglegging og befruktning) for å skille kjønn 100% sikkert på dem. Men da ser man det til gjengeld enkelt pga hunn og hann har ulike forplantingsorgan (som bare stikker ut under lek, ellers er de skjult inne i kroppen).
Bilder kan sikkert letes opp om du er veldig interessert.
Jeg tror du ville få en tryggere gruppe om du kjøpte 4 fremfor bare 2. Jeg har hatt P. leopoldi selv, og det første som slo meg var hvor tett de holdt sammen og hvor avhengige de var av å føle seg i en flokk. Om en flyttet seg, kom de andre kjapt etter.
De er som nevnt viltfanget, stort sett, de eksemplarene man får i butikk og de er veldig redde. De finner trygghet i hverandres selskap.
Jeg ville ikke satset på å ha så veldig mye annen fisk enn disse i en 200 liter. Du vil se det og forstå hva jeg mener om du kjøper slike, for de fyller karet ganske bra til tross for at de blir mindre enn vanlige scalarer.
Maller er veldig fine tank-kamerater til scalarer, både L-maller ("sugefisk") og C-maller (pansermaller).
Postet 23.06.10 kl 23:01
Postet 23.06.10 kl 23:23
Postet 26.06.10 kl 14:13
Jeg ville droppet dem. De er altfor ynglevillige, og vil kuppe hele akvariet som sitt territorie hver gang de skal passe egg og yngel. De kan da gå til direkte angrep på alle fiskene, for å forsvare egg og yngel mot akvariets øvrige beboere. Spesielt kan det gå utover Corydorasene, siden de oppholder seg rundt på bunnen akkurat som Acaraene gjør når de yngler. Corydoras kan få øynene hakket ut av hissige ciklide-foreldre. Corydoras har overhodet ingen begrep om territorium, de forstår ikke prinsippet i det hele tatt, og derfor vil de gang på gang surre seg inn i ciklidenes strengt forbudte område og få unngjelde for det.
L-maller som Ancistrus har også livet sitt på bunnen i akvariet, og vil også være i faresonen for finnenapping og øyehakking fra ciklidene.
En annen ting som definitvt er verdt å ta med i beregningen som taler MOT ciklidene;
det er fare for at du vil på kort tid ha så mange mini-Acaraer at du sitter med et overfyllt kar og ikke aner hvor du skal gjøre av alle sammen. De er ikke så lette å bli kvitt, selv om man gir dem vekk gratis, fordi de fleste ikke vil ha dem nettopp pga det ovenfornevnte.
Selv om Acaraene ikke lykkes i å oppdra noen yngel til voksen str, så vil de sannelig gjøre sitt ytterste for å forsøke og bli i leksmodus gang på gang på gang. Og hver gang vil de bli skikkelig territoriale og kjeppjage de andre i akvariet. Jevnlig bråk fra deres side, altså.
For å si det sånn; jeg ville aldri anskaffet meg Blå Acara :p
L-maller som Ancistrus har også livet sitt på bunnen i akvariet, og vil også være i faresonen for finnenapping og øyehakking fra ciklidene.
En annen ting som definitvt er verdt å ta med i beregningen som taler MOT ciklidene;
det er fare for at du vil på kort tid ha så mange mini-Acaraer at du sitter med et overfyllt kar og ikke aner hvor du skal gjøre av alle sammen. De er ikke så lette å bli kvitt, selv om man gir dem vekk gratis, fordi de fleste ikke vil ha dem nettopp pga det ovenfornevnte.
Selv om Acaraene ikke lykkes i å oppdra noen yngel til voksen str, så vil de sannelig gjøre sitt ytterste for å forsøke og bli i leksmodus gang på gang på gang. Og hver gang vil de bli skikkelig territoriale og kjeppjage de andre i akvariet. Jevnlig bråk fra deres side, altså.
For å si det sånn; jeg ville aldri anskaffet meg Blå Acara :p
ButulHehe.. Barteby er Tronhjem det, vettu. Det er jo her alle bartene bor. ;) Jeg vurderer også blå acara istedet. Hvordan går de sammen med f.eks platy, ancistrus og corydoras?
Postet 27.06.10 kl 01:54
Endret: 27.06.10 kl 01:57
mona oJeg ville droppet dem. De er altfor ynglevillige, og vil kuppe hele akvariet som sitt territorie hver gang de skal passe egg og yngel. De kan da gå til direkte angrep på alle fiskene, for å forsvare egg og yngel mot akvariets øvrige beboere. Spesielt kan det gå utover Corydorasene, siden de oppholder seg rundt på bunnen akkurat som Acaraene gjør når de yngler. Corydoras kan få øynene hakket ut av hissige ciklide-foreldre. Corydoras har overhodet ingen begrep om territorium, de forstår ikke prinsippet i det hele tatt, og derfor vil de gang på gang surre seg inn i ciklidenes strengt forbudte område og få unngjelde for det. L-maller som Ancistrus har også livet sitt på bunnen i akvariet, og vil også være i faresonen for finnenapping og øyehakking fra ciklidene. En annen ting som definitvt er verdt å ta med i beregningen som taler MOT ciklidene; det er fare for at du vil på kort tid ha så mange mini-Acaraer at du sitter med et overfyllt kar og ikke aner hvor du skal gjøre av alle sammen. De er ikke så lette å bli kvitt, selv om man gir dem vekk gratis, fordi de fleste ikke vil ha dem nettopp pga det ovenfornevnte. Selv om Acaraene ikke lykkes i å oppdra noen yngel til voksen str, så vil de sannelig gjøre sitt ytterste for å forsøke og bli i leksmodus gang på gang på gang. Og hver gang vil de bli skikkelig territoriale og kjeppjage de andre i akvariet. Jevnlig bråk fra deres side, altså. For å si det sånn; [I]jeg[/I] ville [I]aldri[/I] anskaffet meg Blå Acara :p [QUOTE=Butul]Hehe.. Barteby er Tronhjem det, vettu. Det er jo her alle bartene bor. ;) Jeg vurderer også blå acara istedet. Hvordan går de sammen med f.eks platy, ancistrus og corydoras?
det er ikke 100 % sant
jeg har et ynglendes par med lit selksaps fisk og dem tar bare hale karet
Postet 27.06.10 kl 10:47
Postet 27.06.10 kl 20:10
Endret: 27.06.10 kl 20:10
Postet 27.06.10 kl 20:42
Haha... Jeg ønsker meg tre store, fine sterile fisker med sterke farger som trives best som "venner"! Jeje.. Vi får se hva vi ender opp med. Det blir vel til at man kjøper en tusenlitring eller to for å få plass til alle ungene, og så parene får egne kvartaler å regjere over. Det blir nesten som en ghetto! :p
Postet 27.06.10 kl 20:52
Endret: 27.06.10 kl 20:54
Postet 27.06.10 kl 20:52
Endret: 27.06.10 kl 20:53
Postet 27.06.10 kl 20:53
Postet 27.06.10 kl 20:54
Postet 27.06.10 kl 20:55