Live from the jungle: Første fangst i Amasonas 2010

Jeg er jo i Amasonas igjen, på jakt etter spennende fisk, fortrinnsvis Apistogramma.

Jeg har lagt ut en bitteliten rapport om "oppvarmingen", før vi i morgen tar et lite fly inn til mer øde steder.
Flotte bilde Tom, er jo bare å glede seg til du kommer hjem og kan holde et spennnende foredrag
Plussmedlem
Herlig! God tur vidare! Ser fram til bilder og tekst!
Tom C
Jeg har lagt ut en [URLBLOCK1], før vi i morgen tar et lite fly inn til mer øde steder.

Vi er godt oppvarmet nå og venter i spenning på fortsettelsen
Internettforbindelsen ble dessverre ikke slik vi håpet denne gangen; dvs. den var nesten helt fraværende.
Løpende oppdateringer mellom ekspedisjonene ble derfor ikke mulig.....
Nå har jeg i alle fall fått lastet opp noe, og håper denne posten rekker å lastes opp før jeg igjen mister forbindelsen.

Vi tok et lite fly.
Iquitos er som dere sikkert vet, verdens største by uten veiforbindelse (Man må reise med fly eller med båt på elvene, for å komme dit).
Her er byen, med Rio Amazonas i bakgrunnen, og Rio Itaya som kommer ned fra høyre:

[External Image]

Vi fløy over litt jungel:

[External Image]

[External Image]

[External Image]

til en landsby ved Rio Yavari, grenseelv mellom Peru og Brasil:

[External Image]

[External Image]

og slik så det ut da vi landa; hele landsbyen på bena for å se på de rare menneskene som kom:

[External Image]

Dette er flyplassen:

[External Image]

Jeg leide meg inn på "byens" flotteste "hotell", med eget bad (!):
(Mebragt fisker fra Iquitos poserer utenfor inngangsdøra mi)

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Det var selvsagt ikke vann verken i vask eller do ......

I Rio Yavari er vannstanden nå minst 10 - 12 meter lavere enn normalt. Befolkningen er litt engstelige, da store caimaner (krokodiller) nå forlater sine uttørrede habitater lenger oppe, og kommer drivende nedover elva, på jakt etter mat.

[External Image]

Men denne lille hjerteknuser'n ser i alle fall ut til å ha det bra:

[External Image]

(Faren var en brasilianer som hadde krysset elva, derav krøllene)

Vi har også vært helt andre steder, og bl.a. ved Rio Tigre opplevd å være totalt forsvarsløse mot horder av blodsugene fluelignende skapninger så små at de krøp gjennom myggnettet, og totalt upåvirket av all verdens sterke innsektsmidler.

[External Image]

Om vi har fått oss noe fisk?

Ja,masse!

Vi har bl.a. fanget Nannostomus mortenthaleri (sammen med mange Apistogramma)

[External Image]

[External Image]

Og her er en Apistogramma (cf) luelingi fra Rio Urubamba:

[External Image]

[External Image]

Rapport(er) om årets ekspedisjoner vil etter hvert dukke opp på hjemmesiden, da vil all fisken også vises.....

Så herlige og feite og fine viltfangede fisk!

Det toalettet så *kremt* lite fristende ut.. Men man kan vel ikke være for fisefin på det når man er på tur i jungelen på denne måten! :P

Har en stor drøm om å dra på en slik reise selv en gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap